מתנה מעופרת יצוקה

מי ייהנה מגלי הפטריוטיות שהביא עמו המבצע בעזה?

אחרי 3 שבועות קריטיים שבהם שותקה מערכת הבחירות, לפחות באופן רשמי, וכ-3 שבועות לפני שהיא מגיעה לסיומה, הגיע הזמן לנער את אבק המבצע בעזה ולהתחיל לערוך בקרת נזקים/רווחים.

מפתיע ככל שזה יישמע, בזמן שהרצועה עברה זעזוע קיצוני, מצב הגושים הפוליטיים דווקא נותר יציב למדי עד סוף המבצע. זו התמונה שעולה מסיכום ארבעה סקרים שנערכו ערב המבצע (סקר דחף ל"ידיעות אחרונות", סקר טלסקר ל"מעריב", סקר דיאלוג ל"הארץ"/ערוץ 10, וסקר מאגר מוחות לערוץ 2), והשוואתם לסקרים של אותם מכונים (לא כולל סקר דחף) שבוצעו עם סיומו של המבצע או בסמוך לסיומו. מיצוע הנתונים מראה כי הגוש שנמצא ממפלגת קדימה ושמאלה עמד ערב המבצע על כ-57 מנדטים (56.5), ובסיום המבצע עמד על כ-56 (55.67). גוש הימין עלה בכמנדט, מכ-63 מנדטים לכ-64.

המוסכמה המקובלת היא שעל-פי הסקרים המרוויח הגדול מהמבצע הוא יו"ר העבודה ושר הביטחון, אהוד ברק. זה אמנם נכון, אבל בניגוד לטענה שעליה חוזרים לאחרונה כמה מבכירי הפרשנים הפוליטיים, ברק לא הכפיל את כוחו, והעבודה לא הגיעה לתחילת המבצע עם מספר מנדטים חד-ספרתי בסקרים. המפלגה אמנם רשמה גם נקודת שפל כזאת במהלך הקמפיין הנוכחי, אבל ערב המבצע, ולאחר הפריימריז שנערכו בה, עמדה בסקרים על ממוצע שבין 11 ל-12 מנדטים. "עופרת יצוקה" הוסיפה לעבודה כארבעה מנדטים, ובמהלך השבוע הנוכחי ניבאו לה הסקרים כ-15-16 מנדטים בממוצע.

זהו מספר מעניין במיוחד לאור העובדה כי המקום ה-15 בעבודה הוא זה שהוקצה לנציג המגזר הערבי בה - ובפרט שהזוכה בו, השר ראלב מג'אדלה, התנגד נחרצות למבצע בעזה, ואף החרים עקב כך את אחת מישיבות הממשלה (למרבה האירוניה, ללא המבצע הזה סיכוייו לכהן גם בכנסת הבאה היו קטנים במיוחד). אגב, המקום ה-16 בעבודה, שגם הוא הפך לריאלי הודות לפעולה בעזה, שוריין לנציג המגזר הדרוזי, ומי שממוקם בו הוא ח"כ שכיב שנאן.

מפלגה נוספת שמרוויחה על-פי הסקרים מהמבצע היא ישראל ביתנו, בראשות ח"כ אביגדור ליברמן. רגע לפני המבצע בעזה נגעה המפלגה, המונה בכנסת הנוכחית 11 חברים, במנדט ה-12 שלה. כעת כבר מנבא לה ממוצע הסקרים כ-14 מנדטים, מה שהופך את עו"ד חמאד עמר משפרעם, שמדורג במקום ה-12 ברשימה, לקרוב מתמיד לכיסא בכנסת.

את מי הרחיקה העופרת היצוקה ממקום במשכן? את רוב הכוכבים/עיתונאים שהצטרפותם לפוליטיקה עוררה באזז לא קטן. גדעון רייכר מהגמלאים (מקום 2) ואריאלה רינגל הופמן מהירוקים (מקום 3) - שתי מפלגות שלפני המבצע עברו בחלק מהסקרים את אחוז החסימה, ואף למעלה מכך - לא יכהנו בכנסת על-פי סקרי פוסט-המבצע. אפילו אורי אורבך, מספר 3 ב"הבית היהודי", כבר מתנדנד. גם המקום השביעי במרצ, ששוריין ל"כוכב" מ"התנועה החדשה", ומי ששובצה בו היא עו"ד טליה ששון, היה ריאלי ערב המבצע, ואיננו עוד.

yonatan-k@globes.co.il