השפן כבר לא ירוץ עוד: ג'ון אפדייק מת והוא בן 76

הסופר האמריקני, שזכה בשני פרסי פוליצר עבור ספרים בסדרת "השפן" שכתב, הבטיח לעצמו לכתוב ספר כל שנה ; ספרו האחרון, "האלמנות מאיסטוויק", יצא לאור לפני כארבעה חודשים

רוצה לדעת איזה ספרים טובים יצאו השבוע לחנויות? הירשם עכשיו למדריך התרבות המקוון והאיכותי של גלובס

אתמול (ג') נודע כי הסופר, זוכה שני פרסי פוליצר, ג'ון אפדייק, נפטר מסרטן ריאות בהוספיס ליד בוסטון. אפדייק, שנולד ב-1932 בשילינגטון - עיירה קטנה בפנסילבניה, הוא בוגר הרווארד ולמד גם שנה בבית ספר לאמנויות באוקספורד. כנער הוא כתב וצייר, ואף שאף למצוא עבודה כאנימטור באולפני וולט דיסני.

את כתביו הראשונים פרסם אפדייק ב"ניו יורקר". מ-1955 היה חבר מערכת במגזין, וב-1957 החליט לעזוב את העיתון ואת ניו-יורק והתיישב באיפסוויץ', מסצ'וסטס. בשנות ה-70 היה נספח תרבות של ארצות-הברית, וב-1974 הצטרף לארתור מילר ולסופרים אחרים שקראו לממשלת ברית-המועצות להפסיק את רדיפת הסופר הרוסי אלכסנדר סולז'ניצין.

אפדייק, סופר פורה ביותר, שלעתים קרובות הופיע ברשימות רבי-המכר, הבטיח לעצמו בשלב מוקדם בקריירה הספרותית שלו, לכתוב ספר כל שנה. ובהתאם לתוכנית הוא פרסם יותר מ-25 רומנים, מעל ל-12 קובצי סיפורים קצרים, פואמות, מאמרים ומאמרי ביקורת - אך מה ששבה בעיקר את לב קוראיו היו הספרים שהתעסקו בחיים הפשוטים והיומיומיים בעיירות קטנות ובסביבה אורבנית.

"הנושא שמעניין אותי הוא המעמד הבינוני הפרוטסטנטי בעיירות הקטנות", הוא אמר בראיון בשנת 1966. "אני אוהב את הבינוני. המרכז הוא זה שמתפוצץ לקיצוניות, במקומות האלו שבהם אי-הבהירות חסרת המנוחה שולטת". היכולת שלו להפוך את החומרים האלו לסיפור חזק, הביאה לפרסומו הגדול בעקבות רביעיית השפן שלו, שנקראה על-שם גיבורו שפן אנגסטרום (Harry (Rabbit) Angstrom) - כוכב נבחרת כדורסל מכללות לשעבר, הכלוא בחיי נישואים ללא אהבה, ובעבודה של סוכן מכירות השנואה עליו. בעברית נקראו הספרים "רוץ שפן", "שפן חוזר", "שפן עשיר".

ב-1982 זכה אפדייק בפרס פוליצר ובפרס הספרות הלאומי על "שפן עשיר", וב-1991 זכה בפוליצר שני על ספרו האחרון בסדרת השפן, שהוא אולי מטאפורה לבשורת מותו שלו, "Rabbit at Rest".

ב-2.11.08 ענה אפדייק בראיון מוקלט ל"ניו-יורק טיימס" על השאלה איך לדעתו היה מצביע שפן אנגסטרום (דמוקרט שהפך לרפובליקני), בבחירות הנוכחיות: "אני כל-כך בעד אובמה שקשה לי להיכנס לדמות שתהיה בעד מקיין. לדעתי, שפן יראה את הטוב שבמקיין. הוא יראה בו את זה שנלחם בעבר ההירואי שלו, ובחלק הימני שבמפלגתו. למזלי, אני לא כותב יותר על שפן ולכן אני לא צריך לחשוב יותר דרך העיניים שלו".

את אישיותו של אובמה אפיין כך: "אני חושב שיש בו המון עניין והמון חמלה. אנחנו קוראים רבות על אובמה ואיך הוא מושיט יד לשמרנים. נראה לי שהוא באמת רוצה להכיר ולדעת את דעתם של האחרים. שיש בו המון קבלה של האחר".

באוקטובר 2008 יצא ספרו האחרון של אפדייק "האלמנות מאיסטוויק", ספר המשך ל"מכשפות מאיסטוויק" מ-1984. בראיון ל-NPR (רשת תחנות הרדיו הציבוריות בארצות-הברית) אמר: "זה היה נעים לחזור ולהיות בחברתן, אף שהן הזדקנו ב-30 שנה, גם אני עצמי הזדקנתי ב-30 שנה..."

נראה שבכל הקריירה הארוכה שלו, לא איבד אפדייק את האמונה בכוחן של מילים. ב-2005 הוא כתב: "באופן הכי עמוק והכי אינסטינקטיבי בתוכי, אני מאמין בערך האנושי של כתיבה יצירתית, אם בוורסיה של בדיון או של כתיבת סיפור אמיתי, או של ביטוי עצמי. זהו הנס של תאומי היצירתיות והמודעות".