בכיר בערוץ 10: "14 יום לפני בחירות ח"כ ארדן סוגר חברת חדשות - תוך התעלמות מחיסול התחרות בטלוויזיה ואובדן פרנסה ל-3,000 משפחות"

בכירים בענף סבורים כי ח"כ ארדן לא התכוון להעביר את הצעת החוק, אלא רק לעורר דיון ציבורי ; אחרים מזהירים מהשתלטות ערוץ 2 ו"ידיעות" עם היעלמותו האפשרית של ערוץ 10 ; והמיזוג עם רשת? ייתכן שייגנז טרם החל

פחות מיממה לאחר החלטת ועדת הכלכלה בכנסת להקדים את יציאתו למכרז של ערוץ 10, שוק הטלוויזיה גועש. גורם בכיר בערוץ 10 אומר כי "גלעד ארדן ביצע מחטף 14 יום לפני בחירות, והחליט לסגור את ערוץ 10. ארדן, ביחד עם חבר הכנסת משה כחלון, ברוב של שניים נגד אחד, דחו את המלצת הגורמים המקצועיים ואת המלצת משרד התקשורת לאפשר לערוץ 10 ולרשות השנייה להגיע להסדר. איננו מבינים מה בער לארדן שלא לאפשר את מיצוי המשא-ומתן. חמורה מכך היא העובדה ש-14 יום לפני בחירות, פוליטיקאי סוגר חברת חדשות במדינת ישראל, תוך שהוא מתעלם מהעובדה שהמחטף שביצע יביא לאובדן פרנסה של למעלה מ-3,000 משפחות, יפגע בפלורליזם התקשורתי של מדינת ישראל, יפגע בדמוקרטיה ויחסל את התחרות בטלוויזיה".

למרות דברים אלה, שצפוי שיאמרו על-ידי אנשי ערוץ 10 - יש לזכור כי ההחלטה שהתקבלה אתמול (ג') בוועדת הכלכלה של הכנסת, בדיון שהתקיים לבקשתו של ארדן, למעשה מאיצה את ההסדר שאליו אמור ערוץ 10 להגיע מול הרשות השנייה בפחות מחודש. אם ערוץ 10 אכן מגבש הסדר שיאפשר את הארכת זיכיונו, הוא עדיין יכול להגישו בימים הקרובים למועצת הרשות השנייה - שמחוייבת לדון בו.

הסדר עד יום א'

"המזל היחיד של ערוץ 10 היום הוא הנהלים של הרשות השנייה", מסביר מקורב לרשות השנייה. "המועצה מתכנסת רק ביום שני, כך שאם ערוץ 10 יגיש ביום ראשון את הסדר פריסת החובות, אפילו אם מדובר בערבויות - מועצת הרשות השנייה אמורה לדון בזה, כך לפחות על-פי הפרשנות המשפטית של הרשות השנייה. מנגד, על-פי הפרשנות המשפטית של ועדת הכלכלה, מרגע ההחלטה שהתקבלה אתמול - המועצה כבר מצויה במכרז, ועל כן לא ניתן לנהל משא-ומתן או לקבל הסדר של ערוץ 10 גם אם יוגש ביום ראשון, טרם ישיבת המועצה שאמורה להכריז על ועדת המכרזים".

ההחלטה שהתקבלה אתמול בוועדת הכלכלה הפתיעה את כולם. אך בשוך חלק מהסערה היום (ד') בבוקר, אומרים גורמים בענף הטלוויזיה כי ארדן פשוט לא הובן טוב, וכי מטרתו בהחלטה היתה אחרת. "ארדן רצה לעורר את הנושא, לבוא ולהגיד את דבריו ולהצטייר ציבורית כמי שמוביל למהלך נכון. הוא לא ציפה שח"כ כחלון יצביע יחד איתו - מה שקרה בפועל", אומר גורם בשוק.

יש להניח כי בערוץ 10 יעשו כל שביכולתם כדי להביא את ההסדר בפני המועצה עד יום ראשון, על אף שגורם בערוץ אמר הבוקר כי הוא לא רואה דרך לעשות זאת בהתראה כה קצרה. "גלעד התכוון לעשות רעש, להאיץ את התהליך", אומר גורם בשוק הטלוויזיה. "עכשיו ארדן אשם, הרשות השנייה אשמה, כולם אשמים - רק ערוץ 10 לא אשם".

כאמור, על-פי ההחלטה, ביום שני הקרוב תוצע במועצת הרשות השנייה ועדת המכרזים אשר אמורה להתוות את מדיניות המכרז. במועצה מעריכים כי פרסום מכרז שכזה ייקח בין חודשיים לשלושה.

לא פעם נשמעו קולות בערוץ 10 שקרא להחשכת המסך. אולם גם היום, כשאיום המכרז החדש עומד על הפרק, אפשרות זו לא נראית הגיונית. מנגד, ניתן להניח כי בעלי המניות בערוץ 10 יעדיפו שלא להמשיך ולהפסיד עד ינואר 2010 כ-70 מיליון שקל נוספים, ולתת מתנה לקבוצה שתפעיל את הערוץ - במקום לכבות את המסך ולספוג את חילוט הערבויות על-ידי הרשות השנייה. אולם, נראה כי בראש ובראשונה יש לבעלי המניות בערוץ את האינטגריטי שלא ייתן להם לתת יד למהלך כזה, ששם אותם באור שלילי.

מיזוג באפלה

ומה עם אופציית המיזוג עם רשת? אם לא תהיה הארכת זיכיון, בעלי המניות של רשת לא יתמזגו לתוך ערוץ 10. מנגד, בעלי המניות של 10 לא יכולים להתמזג לתוך רשת אם לא יחזירו את מלוא המחוייבויות - 103 מיליון שקל, בנוסף להפעלת הערוץ עד תום הזיכיון. פועל יוצא: נכון להיום לא ניתן להתקדם עם המיזוג.

כצפוי, האש מופנית הבוקר לארדן. "עכשיו יתחדש המאבק על הרישיונות. אולי מישהו עשה פה חסד ופתר את הבעיות של הרגולציה ושל בעלי המניות של ערוץ 10. אם ערוץ 10 ייסגר, עוד יתגעגעו אליו - זה בדיוק כמו עם טלעד. אף אחד לא באמת ספר את טלעד עד שהיא באמת נעלמה".

מנגד אומר גורם אחר, כי "ארדן עשה את טעות חייו וכבר היום הוא מצטער. הערוץ היה כבר לפני הסדר עם הרשות השנייה, וארדן קבר את האופציה הזו. ארדן פשוט רוצה לסגור את ערוץ 10. הוא החליט לחסל אותו מטעמיו שלו. נכון, לערוץ 10 יש חוב. אבל החוב הוא לא לממשלה, לא למדינה ולא לרשויות - החוב הוא לציבור בגין סוגה עלית".

גורם אחר אומר, כי "מי שייהנה מסגירת ערוץ 10 הם ערוץ 2 ו'ידיעות אחרונות', שישלטו מעתה על התקשורת. הרי אם ערוץ 10 אכן ייסגר, אין לו תקומה בשנים הקרובות".

ארדן: "המדינה היא לא הפראייר של השכונה"

ח"כ גלעד ארדן מסר היום בתגובה: "כנראה שראשי ערוץ 10 לקו באובדן הזיכרון, ואני אומר זאת בעדינות כדי לא לומר מעבר לזה. אין שום אדם שעשה יותר ממני כדי להציל את ערוץ 10 ואת התחרות בתקשורת המסחרית, וכולם יודעים זאת. קידמתי שני חוקים שהפחיתו כמיליארד שקל מהיקף המחוייבויות אליהם היה מחוייב הערוץ כשזכה בזיכיון לשידורים, אני גם זה שחוקק את החוק שמאפשר את הארכת זיכיונו ב-4 שנים ללא מכרז.

"לצערי ולתדהמתי, למרות כל ההתחייבויות של ראשי הערוץ, הוא המשיך לרמוס ברגל גסה את החוק ואת מחוייבויות ההפקה שלו, התרכז בעיקר בתוכניות ריאליטי, ופגע במחוייבויות שלו בתחום שידורי התעודה, סדרות ושידורים ברמה של סוגה עלית. האינטרס האחרון של פוליטיקאי זה להסתכסך עם ערוץ תקשורת שבועיים לפני בחירות, אך אני מאמין בכל זאת כי תפקידי לדאוג לציבור הצופים ולא להיכנע ללחצים של אנשי תקשורת - יהיו חזקים ככל שיהיו. למרות שערוץ 10 מנסה לבלבל את הציבור - לא מדובר בשום פנים בסגירת הערוץ, הערוץ ממשיך לשדר עוד כשנה לפחות. אם גם עכשיו הוא לא יחזיר את חובותיו לציבור הצופים - ייבחר במקומו מפעיל חדש לערוץ, שהפעם יבין שהוא צריך לעמוד בהתחייבויותיו. זה המסר החשוב ביותר שצריך לעבור היום, לא רק בתחום התקשורת אלה בכל מכרזי המדינה. המדינה היא לא הפראייר של השכונה".

לעומתו, יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), יוצא היום בחריפות נגד ההחלטה שהתקבלה. "לצערי ההחלטה שהתקבלה אתמול היא החלטה אומללה, בטח בעיתוי בעייתי של שבועיים לפני הבחירות ובנוכחות דלה כל-כך של חברי כנסת. לצערי הרב, לא אני הוא העומד בראש הוועדה המשותפת של חינוך וכלכלה ואף לא חבר בוועדה, ולכן לא היתה לי אפשרות אפילו כיו"ר ועדת הכלכלה להשפיע על ההחלטה. אני קראתי לפני מספר ימים להקמה של ועדה ציבורית שתבחן מחדש את הרגולציה של הרשות השנייה מול הטלוויזיה המסחרית, ותבדוק אם הקריטריונים הם ראויים לטלוויזיה מסחרית בישראל.

"אתמול יצא כי מדינת ישראל וכנסת ישראל מביאה במו-ידיה לקריסה של ערוץ טלוויזיה בישראל וגוזרת פיטורים למאות עובדים, בתקופה של מיתון ומשבר כלכלי. בכוונתי לכנס את ועדת הכלכלה בימים הקרובים תוך שיתוף-פעולה עם שר התקשורת, ולראות כיצד אפשר ניתן לשנות את הגזירה שהוחלטה אתמול בחטף".