בנק הפועלים מנקה אורוות: מזהיר כי יפסיד 250 מיליון שקל ברבעון הרביעי - וירשום הפסד בסיכום 2008

הבנק מעריך שהתשואה על ההון העצמי ל-2008 תהיה שלילית, בין 3%- ל-5%- ; מגדיר יעדים ל-2009: יחס ההון לרכיבי סיכון יעמוד על 12% לפחות, התשואה להון - 4% עד 7% ; יו"ר הפועלים דני דנקנר: "המשבר יימשך ב-2009, לא צפויה הרעה במצב הבנקים בעולם" ; יובל בן זאב: "בהודעת הפועלים אין התייחסות לחובות מסופקים, אין התייחסות לעמלות ואין הודעה על תוכנית פרישה מרצון. מצד שני, יש שקיפות ביעדים ל-2009"

בנק הפועלים הודיע היום כי הוא צופה הפסד של 250 מיליון שקל ברבעון הרביעי של שנת 2008. עקב כך מעריך הבנק כי לא יעמוד בתשואת הרווח הנקי השנתי על ההון העצמי לשנת 2008. עפ"י הערכות עדכניות של הבנק, הפועלים צפוי לדווח על הפסד שנתי ב-2008.

כמו כן, מעריך הבנק כי התשואה על ההון העצמי לשנת 2008 תהיה שלילית בסדר גודל של בין -3% ל--5%.

במקביל, הודיע היום הפועלים על אישור סופי של תכניות העבודה של הבנק לשנת 2009. במסגרת זו חזר הדירקטוריון ואישר את החלטתו להגדיל את הון הבנק, באופן שבסוף שנת 2009 יחס ההון לרכיבי סיכון יעמוד על לא פחות מ-12%. תכניות העבודה של הבנק מכוונות להביא בשנת 2009 להשגת תשואה להון בשיעור שבין 4% ל - %7, לפי התפתחות המצב הכלכלי.

הבנק מציין בהודעתו כי על אף "המשבר הכלכלי החריף אשר שוטף את העולם ומתוך הנחה שהמשבר יימשך, בעולם ובישראל, גם במהלך שנת 2009" - הבנק עדיין צופה כי יצליח להניב בשנה קשה זו תשואה חיובית על ההון העצמי, כאמור לעיל.

הפועלים מבסס את תוכנית העבודה על ההנחות הבאות:

א. במשך 2009 יימשך מצב המשבר הקיים בעולם ובישראל.

ב.לא תחול הרעה במצב הבנקים המובילים בעולם, דבר שיסייע להגדלת האמון במערכת הבנקאית ויעודד את הפעילות הבינבנקאית.

ג.הבנק עצמו (והבנקאות הישראלית בכלל) יצליח לגייס הון נוסף, כנדרש לפעילות הבנקאית ולהרחבתה.

ד.יימצא הסדר בקשר לפרעונות הצפויים של אגרות חוב שהונפקו על-ידי תאגידים ("אגרות חוב קונצרניות"), באופן שיאפשר המשך תפקודם הסדיר של מרבית התאגידים המנפיקים.

לפי תוכנית העבודה ל-2009, הבנק אמור להציג תשואה חיובית בשיעור של בין 4% ל-7% על ההון העצמי.

יו"ר דירקטוריון הבנק, דני דנקנר, אמר: "אנו בטוחים ביכולתו של בנק הפועלים לבצע בהצלחה את תוכניות העבודה שאושרו על-ידי הדירקטוריון ולהניב גם בשנת 2009 תשואה חיובית ממשית על ההון העצמי. לנוכח חוסר-הוודאות הגבוה השורר בכלכלה העולמית ובמצב המדיני-ביטחוני באזורנו, השנה לא תהיה קלה, אך גם בזמן כזה עלינו להיות ערים להזדמנויות חדשות, לדעת לנצלן תוך הערכה נכונה של הסיכונים והסיכויים".

דנקנר הוסיף: "אנו מחזקים את בסיס ההון של הבנק ונוקטים צעדים משמעותיים כדי להתכונן להאטה הבלתי-נמנעת בכלכלה הישראלית ובכלכלה הבינלאומית".

בן זאב: "גורמים מטרידים בהודעת הפועלים"

יובל זאב, מנהל מחלקת המחקר בחטיבת הברוקרז' של כלל פיננסים, שצפה את אזהרת הרווח בבנה"פ, אמר היום ל"גלובס": "אזהרת הרווח עצמה הייתה צפויה, אך ישנם כמה גורמים מטרידים בהודעת הפועלים היום. קודם כל, מבחינת השפעות חשבונאיות, הבנק לא התייחס להפרשה לחובות מסופקים - סעיף שבו ההרעה באשראי וההאטה במשק יבואו לידי ביטוי יותר מכל. חוסר ההתיחסות לזה, מטריד מאוד. אנחנו צריכים לחכות לדו"ח הפועלים כדי לראות עד כמה באמת חמורה ההרעה".

בן זאב הוסיף: "גורם נוסף שלא קיבל התייחסות בהודעת הבנק הוא הירידה בעמלות, גורם שאמור להשפיע כרגע וגם על כל 2009. דבר נוסף: אם כבר הבנק עושה ניקוי אורוות, חסרה תוכנית התייעלות שכוללת חבילת פרישה מרצון של עובדים".

מצד שני, בן זאב מציין לחיוב גורם חשוב בהודעת הבנק והוא רמת השקיפות - "הבנק פרסם יעדים ל-2009, אמנם לא גבוהים ובהתאם לציפיות, אך עצם פרסומם חשוב".

אלון גלזר, סמנכ"ל מחקר בלידר

"מצד אחד ברור שהפסד של 250 מיליון שקל ברבעון מפתיע לרעה ונראה שהצרות מגיעות לבנק עוד יותר מהר ממה שחשבנו. סביר להניח שאנחנו רואים ניקוי אורוות של הרבעון הרביעי, כשהבנק מנסה לבצע את כל ההפרשות והמחיקות שהוא צריך לעשות. לגבי התחזית של 4%-7% נראה שהבנק מסתפק בתחזית יחסית צנועה, אבל אם הוא יצליח לעמוד בה הרי שזה מצוין, כשכרגע נראה כי 2009 היא שנה קשה מאוד וזה התרחיש האופטימי. בסופו של דבר, ההודעות של הבנק משקפות את המצב של הבנקים ושל המשק והשאלה לגבי עמידתו ביעדים תלויה בעומק המשבר".

ניר עמיקם, אנליסט הבנקים של מגדל שוקי הון

"אזהרת הרווח של בנק הפועלים היתה צפויה ואנחנו לא מעריכים שהיא תשפיע הרבה על המניה. הופתענו שהבנק החליט לתת את התחזית ל-2009. זה צעד אמיץ אבל קצת בעייתי בימים אלה, שכן הרבה חברות בעולם דווקא נמנעות מלתת תחזיות כשהסביבה הכלכלית בתקופה הנוכחית לא ברורה. לכן צריך להסתכל על היעד שהציב היום הבנק לשנה הקרובה כאל כיוון כללי ולא הנחיה סבירה, כפי שהיינו מתייחסים אליו בעבר".