שביתה לא משתלמת: עיני קיבל את החלטת ועדת המשמעת והדיח את חברי הוועד הצפוני של רכבת ישראל

ההסתדרות סיכמה עם הנהלת הרכבת כי בעניין השביתה הספציפית לא יופעלו כלפי העובדים סנקציה נוספת

אנשי הוועד הצפוני של רכבת ישראל השביתו ביום חמישי בשבוע שעבר את מרכז הפיקוד והשליטה של מערך הרכבות, הנמצא בחיפה, ובכך הושבתו כל קווי הרכבת בארץ בשעות הבוקר והצהריים.

השביתה פרצה ללא הודעה מוקדמת לציבור ובאופן בלתי חוקי, משום שלא הוכרז סכסוך עבודה בעניין. בהסתדרות לא קיבלו שום דיווח על המהלך ועל כן הגיבו בצעד כמעט חסר תקדים. יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הודיע היום (ג') כי קיבל את ההמלצה של וועדת המשמעת בהסתדרות ומדיח את חברי הוועד הצפוני של רכבת ישראל.

פרט להדחה מרשות הוועד לא יאונה למשביתים כל רע, ההסתדרות סיכמה עם הנהלת הרכבת כי בעניין השביתה הספציפית לא יופעלו כלפי העובדים סנקציה נוספת.

ביום השביתה, על אף שבית הדין האזורי לעבודה בחיפה הורה לעובדי הרכבת לחזור לעבודה סדירה כבר בשעות הבוקר מתוקף צו מניעה שהוציא, בוועד העובדים הפרו את הצו לפחות בשעות הראשונות, כאשר תנועת הרכבות לא חודשה במלואה.

מאבקי ירושה

מי שעמד מאחורי השביתה הוא ועד התנועה הצפוני של רכבת ישראל, אחד הוועדים הפנימיים החזקים ברכבת. המתיחות בין הנהלת הרכבת לוועד העובדים גברה בימים האחרונים על רקע מעצרם של יו"ר ועד העובדים, שאול עוקיש וסגנו, מיכה חיון בחשד לקבלת שוחד וטובות הנאה.

בוועד העובדים טענו כי הנהלת הרכבת ניסתה לנצל את הסיטואציה לביצוע שינויים ארגוניים נוספים ולהביא לפיטורים של עוד עשרות עובדים. מנגד, בהנהלת הרכבת שוללים את הטענות ואומרים כי מדובר במאבקי ירושה בין הוועדים השונים. מנכ"ל הרכבת, יצחק (חקי) הראל, אמר היום כי ההנהלה אינה מעורבת במאבקים הפנימיים בוועד ותגיב נגד כל מי שהיה מעורב בשיבושים.