כך מתגלות חולשותיך המקצועיות

שאלת המראיין "מה לא אהבת בתפקידך" היא ניסיון לברר במה אתה פחות טוב

יעל מהודר, יועצת ארגונית ומומחית לפיתוח מנהלים

סט השאלות שיורה מראיין בריאיון עבודה מתחיל תמיד בשאלה: "ספר לי על עצמך".
כמרואיין אתה עוד עלול להניח שהמראיין הנחמד הולך מהקל אל הכבד, מנסה להתיידד איתך ולשחרר מעט את האווירה בסיטואציה המלחיצה. אז זהו שלא. התיידדות אינה כוונתו והוא גם לא מנסה להקל עליך.

באמצעות שאלה זו, המראיין מבקש ללמוד את הדברים הבאים:

  1. להסיק מארגון התשובה אם אתה ענייני, ממוקד, ויודע להבחין בין עיקר לטפל.
  2. ללמוד מתוכן התשובה עד כמה אתה אמין - באמצעות השוואת מה שמשתמע מקורות החיים הכתובים שלפניו לדברים שהוא שומע מפיך.
  3. לברר את סגנון התקשורת שלך עם בני אדם. הוא יניח שאם אתה ישיר וענייני איתו, כך אתה גם עם אחרים, ואם אתה מתחכם ומתחמק, זהו סגנונך גם בהזדמנויות אחרות בחייך.

כדי לעבור שלב זה בריאיון בשלום, יש להפגין בו ביטחון ושטף ולקלוע לדברים שאליהם מכוון המראיין ובהם הוא מתבונן. כל התחכמות או התחמקות יתקבלו רע.

נקוט בצעדים הבאים:

הכנת רשימת כישורים ותכונות: בחר מהן את אלו שמעידות על התאמה לתפקיד המיועד. אם אתה מועמד לתפקיד שמחייב מגע קבוע ואינטנסיבי עם אנשים (שיווק, מכירות, הדרכה), בחר את התכונות והכישורים שמעידים על כישורים חברתיים גבוהים ויחסי אנוש טובים: אינסטינקטים חדים, רגישות, סבלנות, דידקטיות וכיוצא באלה.

שימוש בדוגמאות: לכל תכונה או כישור צרף דוגמא מחייך, ורצוי כזאת שמעידה על הישג קונקרטי מעברך המקצועי. לדוגמה, אם הצהרת שיש לך יכולת ארגון, ראייה מערכתית ויכולת אנליטית - ספר על הצלחתך בעריכה ובהפקה של מחקרי שוק ובניהול מערכות מידע.

מיקוד ותמציתיות: נסח תשובה שאורכה לא יהיה יותר משלושה-ארבעה משפטים. אל תרחיב בנושאים המרחיקים אותך ממטרתך העיקרית, שהיא להוכיח את התאמתך לתפקיד המיועד. סיים במשפט סיכום שיבטא כיצד מה שתיארת עד כה על עצמך יתרום לביצוע התפקיד שאליו אתה מתראיין, למשל: "לאור הניסיון שהצגתי בהובלת המחלקה, תוך עמידה ביעדיה, אני מאמין שגם את המחלקה שלכם אוכל להוביל בהצלחה".

התמודדות עם קשיים

שאלה נפוצה נוספת היא "מה אהבת ומה לא בתפקידך הקודם?". היא תוצג בפניך לאחר שסיפרת על תפקידך הקודם, ומכאן שהמראיין כבר יודע במה עסקת.

בשאלה זו מנסה המראיין לברר:

  1. מה יהיה יחסך לתפקיד שאליו אתה מבקש להתקבל, ועד כמה תהנה מביצועו.
  2. ממה תהנה פחות בתפקיד המיועד, ומה דפוס ההתמודדות שלך עם משימות שאתה פחות נהנה מהן.
  3. מה הן חולשותיך המקצועיות. ההנחה הרווחת היא שאנשים נהנים פחות מדברים שקשה להם לבצע, כך שבשאלה "מה לא אהבת" מתחבאת השאלה: "במה אתה פחות טוב".
  4. מה מניע אותך יותר: צרכים כלכליים, רגשיים או מקצועיים.

    בתשובה לשאלה זו אל תסטה למחוזות הרגש האישיים. התמקד בעולם התוכן המקצועי. אם תתייחס לחיבה לאנשים שעבדת איתם, לאווירה ולתנאי העבודה, זה יעורר רושם של אדם הממוקד בעיקר באנשים ולא במשימה.

מנה משימות רלוונטיות לתפקיד ככאלה שאהבת לבצע. הבה נניח שאתה מועמד לתפקיד מנהל שיווק. כדי להדגיש את התאמתך לתפקיד זה, חפש בעברך המקצועי דוגמאות לדברים שנהנית לעשות, ושמשקפים יכולות רלוונטיות לתחום.

לדוגמה, ספר על סיפוקך מאירועי קד"מ שהפקת בעבר, חיבתך לניהול פרויקטים שהצריכו חשיבה יצירתית, ההנאה שהפקת מכל הקשור בממשק האנושי, כדוגמת נטוורקינג, ונחת הרוח שידעת במהלך הצגת מוצריך.

מנגד, בהתייחסך לחלקים שפחות אהבת, התמקד באלה שאינם מהותיים לתפקיד, למשל, בעודך מתמודד על תפקיד מנהל השיווק של החברה, תוכל לספר שלא נהנית במיוחד מהיבטים מסגרתיים, מקובעים ובירוקרטיים שאפיינו ארגון שבו עבדת בעבר, וממצבים שלא אפשרו לעובד פתח להבעת דעה או מעורבות מעשית במתרחש במחלקתו.

התייחס באופן חיובי למשימות שפחות נהנית מהן. תאר כיצד הצלחת למצוא גם בהן עניין, ושלמרות העדפתך לעיסוקים אחרים, היית מודע לחשיבותן, קיבלת אותן, ובשל רצונך להצליח דאגת לבצען בצורה הטובה ביותר. בהקשר זה תוכל לומר שבכל זאת הבנת את הרציונל שעמד מאחורי השמירה האדוקה על הבירוקרטיה בארגון שבו עבדת, בהתחשב בנוכחותם של עובדים אחרים בארגון, שמסגרת ברורה הייתה הכרחית בעבורם.

ענה רק לשאלה: אל תנדב מידע שלא התבקשת למסור. התבקשת לתת דוגמה למרכיב שלא אהבת בתפקיד? אל תספר גם על משימת עדכון הדו"ח השנתי, גם על הצגתו בישיבות, וגם על שיחות הטלפון שניהלת עם לקוחות בעתות משבר - שמשלושתן לא רווית נחת. די שתעלה בפני המראיין מרכיב אחד, כמתבקש, ואל תשכח לציין שהתמודדת עמו בהצלחה למרות הקושי.