BDI-Coface: ירידה בביקוש להקמת מרכזי קניות - גידול של כ-10% בהכנסות של בעלי המרכזים

"המשבר פוגע גם בגובה דמי השכירות שדורשים בעלי הקניונים ומרכזי הקניות והחנויות. בנוסף, חנויות ורשתות עלולות להיסגר במהלך 2009 בעקבות המיתון, שהוביל לירידה בהוצאה לצריכה הפרטית"

בדיקה שערכה קבוצת BDI-Coface העלתה כי חלה ירידה בביקוש להקמת מרכזי קניות חדשים. עם זאת, בשנת 2008 נרשם גידול של כ-10% בהיקף ההכנסות של בעלי מרכזי הקניות.

"יזמי הנדל"ן בתחום סובלים בתקופה האחרונה מקושי בהשגת מימון בנקאי" נכתב בסקירה, "המשבר פוגע גם בגובה דמי השכירות שדורשים בעלי הקניונים ומרכזי הקניות והחנויות. בנוסף, חנויות ורשתות עלולות להיסגר במהלך 2009 בעקבות המיתון, שהוביל לירידה בהוצאה לצריכה הפרטית וכפועל יוצא לירידה בפדיון החנויות הפועלות בקניונים ובמרכזי הקניות הפתוחים".

סקירת BDI-Coface מעלה גם כי ריבוי מרכזי הקניות עלול להשפיע על אי חידוש הסכמי השכירות של חנויות, בשל מעבר ממרכז אחד למרכז קניות מתחרה, וכתוצאה מכך להוריד את שיעורי התפוסה ולפגוע בהכנסות החברה המחזיקה בקניון.

עוד עולה, כי במהלך החודשים האחרונים נרשמת מגמה של צרכנים המחפשים חלופות זולות יותר, כמו אאוטלטים ופאואר סנטרים, ולכן צפויים מרכזי קניות מסוג זה להיפגע פחות מהמשבר.

בדיקת BDI-Coface מעלה כי למרות המיתון והקושי בהשגת ליווי בנקאי, הרי שהכנסות בעלי מרכזי הקניות הסתכמו בשנת 2008 בכ-5 מיליארד שקל, גידול של כ-10% בהשוואה לשנת 2007. עוד עולה כי טווח השכירות למ"ר בקניון נע בין 25 ל-250 דולר לעומת טווח שכירות למ"ר במרכז קניות פתוח שנע בין 15 ל-20 דולר בלבד.

לפי סקירת BDI-Coface פועלים בישרל 150 מרכזי קניות, מתוכם כ-100 קניונים המהווים כ-67% מסך מרכזי הקניות.

עוד עולה כי ממוצע המבקרים בקניון ביום נע בין כ-10,000 לכ-20 אלף מבקרים ביום ומשתנה בהתאם למיצובו ולמיקומו הגיאוגרפי של הקניון.

חנויות האופנה מהוות בממוצע 40% מתמהיל הקניונים, לפי הסקירה ואילו חנויות המזון מהוות כ-15% בממוצע מסך החנויות בקניונים.

BDI-Coface מצביעים על כך ש"בשנים האחרונות חל שינוי בתמהיל חנויות העוגן של הקניון, שהיו בעבר סופרמרקטים, בתי קולנוע וחנויות כלבו. כיום קיימת מגמה של הפיכת חנויות אופנה מובילות לעוגנים כמו זארה, קסטרו ומנגו, וכן בתי קפה ממותגים, ביניהם ארומה, קפה ג'ו ועוד. בנוסף, ישנה מגמת נטישה של בתי הקולנוע מהקניונים למתחמים גדולים המיועדים רק לבתי קולנוע".