מדור שני לדור רביעי

פול סטיינברג, ארכיטקט הרשתות הראשי במוטורולה, מאוכזב מההפסד במכרז ורייזון

עיתוי הפגישה עם פול סטיינברג, ארכיטקט הרשתות הראשי במוטורולה העולמית, התרחש ביום לא טוב. ביום ד' בשבוע שעבר הודיעה חברת הסלולר האמריקנית ורייזון על בחירתה בספקים, שייקחו חלק בהקמת רשת הדור הרביעי החדשה שהיא מתכננת (LTE), ומוטורולה לא הייתה ביניהם.

זהו אחד הפרויקטים הראשונים בעולם להקמת רשת LTE, ומטבע הדברים יש בו הרבה יוקרה ומוניטין לזוכים, במיוחד כאשר ורייזון הולכת להקים רשת בתדרי 700 מגה הרץ, תדרים שמעולם לא נעשה בהם שימוש לסלולר אך הם נחשבים ליעילים ביותר ויסייעו לה בצורה טובה בהפחתת עלויות התפעול וכמות האתרים. מוטורולה היא ביסודה חברה אמריקנית וספקית חשובה של ורייזון, ולכן ההפסד קשה לה שבעתיים.

בראיון בלעדי ל"גלובס", ניכר שסטיינברג ובכירים נוספים במוטורולה, שנכחו בקונגרס הסלולר בברצלונה (GSMA) שהתקיים בשבוע שעבר, לקחו את אי בחירתם באופן קשה. פניו של סטיינברג היו נפולות וניכר היה שהוא מעדיף לדלג על ההודעה של ורייזון ולהתרכז ביכולות החברה ובהיערכותה לעתיד.

"אנחנו מאוכזבים. יש לנו פתרון תחרותי טוב ויהיו עוד הרבה הזדמנויות להתחרות במכרזים של LTE. אני מאמין שאנחנו עוד נתמודד במכרזים של ורייזון וניקח חלק בפרויקט בצורה כזו או אחרת", ציין.

* האם יכול להיות שמוטורולה הפסידה את המכרז מכיוון שתמיד השתמשה במתגים של חברות אחרות ולא ייצרה אף פעם בעצמה?

"בעבר, זה באמת היה חשוב אבל אני לא מאמין שבטכנולוגיות דור רביעי כמו WiMAX או LTE זה חשוב. ממה שהבנתי, ורייזון בחרה בשני ספקים לרדיו וספק אחד לליבת הרשת. העובדה היא ש-LTE הוא במהותו Packet data (חבילת מידע - היחידה הבסיסית של נתונים המועברים ברשת מחשבים, ג.פ) וזה לא קשור לטכנולוגיית מיתוג. ההכרעה על המיתוג לא חשובה בטכנולוגיות דור רביעי כמו גם ב-WiMAX".

* אבל אפשר לצפות לכך שהמפעילים ירצו פיתרון כולל.

"זה נכון, אבל אם השאלה מתייחסת למתגים, אז לרוב המפעילים יש כבר מתגים קיימים ומה שהם צריכים לעשות זה להתקדם בגרסאות ובקיבולת. אין הרבה השקעה במתגים כאשר הולכים לדור רביעי, כי השירות הוא בעיקר לדאטה. כאשר יגיע תחום ה-Voice, הוא יהיה מבוסס על טכנולוגיית IP (פרוטוקול אינטרנט) ו-IMS במערכת אחת".

IMS היא ארכיטקטורת רשת חדשה שמעוגנת בסטנדרטיים בינלאומיים להעברת IP מקצה לקצה. "יש כאלה שחושבים שזה יהיה ברמה של המיתוג המעגלי הישן. מטרת ה-LTE היא השגת כדאיות כלכלית. כלומר, עלות נמוכה לביט, וה-Voice יגיע בהמשך".

השקעות ללא תמורה

מה שסטיינברג לא אומר במפורש הוא שהדור השלישי הוא סוג של פספוס. מפעילים נוספים מלבד מוטורולה מדברים במונחים דומים לגבי הקפיצה או השימוש ברשתות דור שני לצורך העברת Voice.

סטיינברג זהיר בדבריו, כמי שמשמש בתפקיד בכיר בחברה שמייצרת ומפתחת רשתות סלולריות גם בטכנולוגיות דור שלישי, אבל מה שמסתמן בעולם הסלולר הוא, שהמפעילים ישתמשו בטכנולוגיות הדור השני להעביר את השיחות הרגילות שאנחנו מקיימים היום, ואילו כל תקשורת הנתונים, כלומר הגלישה הסלולרית תעבור לטכנולוגיה החדשה בדור הרביעי, מה שמעלה שאלות לגבי עתידן של רשתות הדור השלישי וההשקעה שנעשתה בהן.

"מסתמנת מגמה כזו", אומר סטיינברג. הדיבור ייעשה על הדור השני בין אם מדובר ב-GSM או ב-CDMA. רוב השימוש בדור השלישי היום הוא לצורך העברת דאטה".

* מה זה אומר מבחינת המפעילים? מה הם יעשו עם רשתות הדור השלישי שלהם?

"אף אחד לא יעשה עכשיו השקעות בדור השלישי ואם כן, זה יהיה רק להרחיב את הקיבולת של הדאטה. אני לא רוצה להניח שלא יהיה Voice על רשתות הדור השלישי, אני רק אומר שהוא יבוצע על טכנולוגיות דור שני ובאיזשהו שלב בזמן ידלג על הדור השלישי ויקפוץ לדור הרביעי".

* האם מפעיל דור שלישי יכול או צריך למתוח את הרשת שלו לפני שהוא עובר לדור הרביעי? יש יצרנים שמותחים את היכולות לקצבים של עשרות מגה ברשתות הקיימות?

"זה עניין של זמן. היום המפעילים מוסיפים קיבולת ברשתות כדי שאנשים יוכלו להשתמש במחשבים ניידים. הגידול בא משם. תגיע נקודה שבה הדור השלישי לא יוכל לעמוד בדרישות וזה יהפוך להיות יקר מאוד למתוח את הרשתות. אז יהיו כאלה שיחליטו ללכת לדור הרביעי, כל אחד על-פי האסטרטגיה שלו. הדור השלישי פועל בערוצים של 5 מגה. כשיש יותר ויותר קיבולת, התא הסלולרי מצטמק ואז צריך יותר ויותר אתרים. אז המפעיל צריך להחליט אם הוא מוסיף עוד רצועת תדרים של 5 מגה (Carier) - או שהוא מכפיל את האתר כדי לעמוד באיכות שירות.

"בטכנולוגיות דור רביעי טכנולוגיות הרדיו הן שונות (OFDM) והן כוללות יכולות לנטרל הפרעות בתדרים. בכל רשת דור שלישי מגיעה נקודה שבה כל הרחבה כבר לא תהיה כלכלית ואז הכדאיות של הדור הרביעי נכנסת למשחק".

לדבריו, "הדבר הזה משמעותי כאשר מדברים על וידיאו. כי אנחנו רואים שהגידול ברשתות הסלולריות בא בעיקר מהווידיאו. בשיטות השידור הרגילות וידיאו כמו ברודקאסט ומולטיקאסט זה בזבזני. טכנולוגיית הדור הרביעי היא הרבה יותר יעילה וחסכונית להעברת וידיאו ברשת".

* אז העלות לביט היא יותר זולה. אבל איך מתנהלת התעבורה ברשת?

"העלות פר ביט מגיעה בכמה דרכים. ה-OFDM הרבה יותר יעיל ואנחנו במוטורולה שמים על כך דגש רב. הרשת יודעת לווסת את העומסים שלה ומארגנת את עצמה בצורה ממוחשבת. השקענו משאבים רבים כדי לתכנן כזו רשת ולעשות לה אופטימיזציה. בנינו פתרון שמבוסס על כך שמכניסים לרשת הרבה אינטליגנציה של ניהול עצמי. הרשת יודעת לעשות מעבר בין אתרים בדרך יעילה, על-ידי ניתוח האתרים הקרובים ללקוח. זאת, בהתבסס על מרחק מהאתר, עוצמת השידור שהתקבלה ועוד. כל אלו מנוהלים עצמאית ברשת LTE. יש לנו הבנה רבה לצרכים של המפעילים מהניסיון שצברנו, כי אנחנו יודעים שזה עולה למפעיל הרבה כסף".

שתי טכנולוגיות, שימושים דומים

אחת הבעיות של המפעילים, גם ברשתות הנייחות וגם ברשתות הסלולריות, היא הגידול בכמות התעבורה שצורכים הגולשים. המשמעות היא שהצרכנים "עולים" למפעילים הרבה יותר כסף מבעבר. טענה כזו נשמעת גם מהחברות הסלולריות שטוענות שניתן לראות את הגידול בכמות הדקות (MOU) כאשר במקביל ההכנסה הממוצעת פר מנוי (ARPU) לא צומחת.

* האם המפעילים צריכים להיות מודאגים מכך שהגידול בדאטה אינו משתקף בגידול בהכנסות?

"הווידיאו, בעיקר אתרים כמו YouTube, מעמיסים על הרשת. המפעילים מבינים את הבעיה ורוצים להפוך את זה לכסף. אנחנו רוצים לעבוד איתם ולנסות להרוויח מההשקעות שהם עשו על-ידי התייעלות. עד עכשיו הנושא בא לידי ביטוי בעיקר ברשתות הנייחות, אבל עכשיו בגלל היכולות הטכנולוגיות שמשתכללות בקצב מהיר, הכול עובר לנייד, ואנחנו רוצים להיות שם. מודל הגן הסגור נפרץ ואני לא מאמין בו".

* ה-iPhone של אפל תרם לזה?

"ה-iPhone הוכיח שאם יש לך את המכשיר הנכון, אתה מקפיץ את השימוש בדאטה. אני חושב שהמפעילים הבינו את זה וטי-מובייל ומפעילים נוספים הוכיחו שמכשירי ה-iPhone ודומיהם מספקים שימוש הרבה יותר גדול".

* האם אתה חושב שהטעות של מוטורולה היא שהיא לא מתמקדת ב-WiMAX או ב-LTE ותומכת בשתי הטכנולוגיות במקביל?

"לא, למרות שהמתחרים אומרים שזו טעות. אלו לא טכנולוגיות מתחרות, השימושים של שתי הטכנולוגיות שונים. ה-WiMAX היא טכנולוגיה יחסית קלה לפריסה ומתאימה לחברות בעלות אוריינטציה של IT. לגבי ה-LTE, האבולוציה טבעית יותר למי שמשתמש ב-HSPA וב-EVDO. שתי הטכנולוגיות כאן, ואנחנו בחרנו לבנות מוצרים שיתאימו לשתי הטכנולוגיות במקביל. בגלל שמוטורולה השקיעה משאבים רבים ב-WiMAX זה נותן לה יתרון. קופסה שלנו ל- WiMAX תוכל לשמש אותנו גם ל-LTE, אלה טכנולוגיות דומות. הן משרתות אמנם משתמשים שונים, אבל שתיהן מבוססות על אותם עקרונות".

הכותב היה אורח חברת מוטורולה בברצלונה