גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בית קטן זה יפה

עם המיתון הכלכלי העולמי ועם מחירי הנדל"ן שעדיין גבוהים יחסית, בייחוד במרכזי הערים, בית קטנטן יכול לספק לבעליו נקודות כניסה לשוק המקומי במחיר צנוע בעלי בתים קטנים מספרים איך ניתן לנהל אורח חיים רגיל לחלוטין בבתים בגודל 15-60 מ"ר

במשך זמן רב, "גדול הוא יפה" היה המנטרה של בעלי הבתים. אנחנו נוטים לקשר בתים גדולים להצלחה חומרית, לכוח ולזוהר. בתים קטנים נטו להיות מקושרים עם העדר סטטוס, עם צפיפות ועם נחיתות איכותית. אלא שבזמן האחרון, התפיסות הללו התחילו להישחק. הגדול מאבד חלק מהזוהר, והקטן ממותג מחדש כבית של זמננו.

המגמה הכללית היא ללכת על קטן, אך יש כאלו שמקטינים את הדירה שלהם אפילו ל-500 רגל רבועה או פחות (כ-50 מ"ר). גרגורי פול ג'ונסון, ממייסדי "אגודת הבתים הקטנים", מתגורר באיווה סיטי במערב התיכון האמריקני. הקוטג' שלו הוא קרוואן נייד בשטח של 140 רגל רבועה (15 מ"ר) עם תקרה בגובה 1.90 מטר - בקלות בית משחקים של ילד. אבל הבית של ג'ונסון רחוק מלהיות כזה. ג'ונסון, שהוא גם מנהל אתר www.resourcesforlife.com, גר בקרוואן מאז שהוא בנה אותו ב-2003.

החלל הפנימי הוא למעשה חדר עם גומחה בצד אחד שמכילה מדפים, כיסא ושולחן עבודה, שתחתיו מאוחסן שולחן מתקפל לשני סועדים. המטבח בנוי ממדפים, מכיריים של שתי להבות ומכיור קטן. מלבד ארונות אחסון, החדר מכיל גם "עליית גג", כלומר מיטה כפולה שניתן להוריד מהתקרה אל הרצפה בגובה המותניים.

שירותים במיקור חוץ

האם הוא חולם לפעמים על בית גדול יותר? "לא. זה מושלם לאדם אחד ונוח גם לשני אנשים", אומר ג'ונסון. "יש לי את כל מה שאני צריך ואת מה שאין לי אני מקבל במיקור חוץ. אני עושה כושר ומתקלח באולם ספורט ממש יפה בימי השבוע. אני מתחלק בשירותי האמבטיה והכביסה עם אבא שלי, שמתגורר בבית שכן. אני אוכל בדרך כלל בחוץ. חיים כאלו משחררים לי הרבה מאוד זמן פנוי, שאני יכול לנצל כדי לעשות עוד כסף או להוציא על דברים שערכם עולה, כמו חוויות ויחסים עם אנשים אחרים".

לפי ג'ונסון, אם היינו מקישים בגוגל "בתים קטנים" לפני חמש שנים, זה היה כמו לבצע חיפוש של פילים או לווייתנים קטנים - "דבר והיפוכו". כיום יש כמות גדולה של אתרי אינטרנט, וערימות של ספרים ומומחים שמוקדשים לנושא הזה.

תנועת הבתים הקטנים פופולרית במיוחד בארה"ב, למרות שלפי נתוני התאחדות קבלנים הארצית בארה"ב, הגודל הממוצע של בתים חדשים עולה בהתמדה - מ-1,750 רגל רבועה (כ-180 מ"ר) ב-1978 ל-2,479 רגל רבועה (250 מ"ר) ב-2007. בשנה שעברה נרשמה ירידה רבעונית קלה בשטח הממוצע.

האדריכלית שרה סוזנקה, שהספר שכתבה, The Not So Big House, חוגג כעת מהדורה עשירית, נחשבת למי שהשיקה את התנועה הזו. הבתים המגודלים לראווה, היא אומרת, הם מקומות שבהם אנשים חשים שלא בנוח ובחלק מהחדרים מבקרת רק עוזרת הבית". בתים קטנים יותר משקפים "איך אנשים חיים באמת".

אי של צפיפות

התנועה התרחבה גם ליפן, אי מפורסם בצפיפותו, שבה "עושה רושם שכולם עולים על הגל הזה", לפי אזבי בראון, תושב טוקיו ומחבר הספרים The Very Small Home ו-Small Spaces ומנהל "מכון העיצוב העתידי", גוף חשיבה על טכנולוגיה ביתית חדשה. האירוניה היא שהיפנים נהגו לחלום על בתים בגודל אמריקני, למרות שהם הובילו את ההשראה לעיצוב קומפקטי בכל תחום - אלקטרוניקה, מכוניות, משטחי אחסון או בתים.

"כדי לחיות בבית קטן צריך להיפרד מהדברים שאפשר לחיות בלעדיהם, ולהחליט מה באמת מגדיר אותנו", מסביר בראון. "יש כאלה שאוהבים מיטה גדולה, כזו שהם למעשה חיים בה. יש לי חברים כאלה. הם אוכלים את רוב הארוחות שלהם במיטה, בודקים עליה את הדואר האלקטרוני שלהם, צופים בטלוויזיה - למרות שזה אומר שאין להם מקום לספה גדולה ולשישה כסאות בסלון".

לעשות הכל ביחד

הרעיון הגדול מאחורי ביתו של האדריכל טקהארו טזוקה בטוקיו, שנקרא to Catch the Sky ונבנה בשנה שעברה, הוא אופן-ספייס שטוף שמש, רחב ומושך, שבו משפחה של ארבע נפשות עושה הכל ביחד - בישול, אכילה ומשחק. החדר מחולק למחיצות קלות. קיר ארוך של ארונות מהרצפה לתקרה מאחורי מלבן משטח אוכל אמצעי עם מגירות המהווה את המטבח ואת שטח האחסון; ספה ושולחן סלוני מגדירים את הסלון, ששטחו הגדול יחסית, 5 על 8 מטר, מבליט את הקומפקטיות של יתר הדירה, ששטחה הכולל כ-60 מ"ר בשתי קומות. תקרה משופעת מוסיפה נפח וחלונות ארוכים מציפים את הקומה העליונה באור שמש. חלונות קטנים יותר משקיפים על הרחוב. הקומה התחתונה הצנועה יותר היא זו המשמשת ללינה, עם שני חדרי השינה ואמבטיה.

הטרנד של המגורים הקטנים יצר שפע של סגנונות. בברצלונה, דירת "בית במזוודה" בשטח 30 מ"ר של האדריכלים אווה פראטס וריקרדו פלורס, שואבת את השראתה מהמזוודות היוקרתיות של לואי ויטון. הבעלים יכולים לאחסן את הריהוט שלהם בשתי "מזוודות" (כמו של ארגז נסיעות) ולהוציא אותו לפי הצורך. המזוודות מופרדות במחיצה היורדת מן התקרה. "מזוודה" אחת כוללת מיטה כפולה, מראה ושתי שידות, כל אחת עם מנורת קריאה. השנייה כוללת את המטבח עם שולחן, מזווה וספה.

קיימות גם דירות קטנות בשוק הכללי. דירות "מרחבי המחייה החכם" של אביטו בשולי מנצ'סטר וסלפורד קווייז מתחילות במחיר של 90,000 ליש"ט. שטח כל דירה הוא כ-40 מ"ר, והיא מכילה תא מרכזי שמורכב ממטבח, מחדר שינה ומשטח אחסון. התא הזה מפריד בין חדר השינה, שמצויד במיטה כפולה מתקפלת לקיר, ובין הסלון.

בארה"ב אפשר לקנות בית בשטח שמתחיל ב-32 מ"ר במריאן קסאטו קתרינה קוטג'ז, במקור שכונה של בתים טרומיים שהוקמו כמגורי חירום אחרי סופת ההוריקן קתרינה. הבית נמכר כערכת הרכבה בחנויות עשה זאת בעצמך של רשת Lowe ברחבי ארה"ב.

אפשרות יוקרתית יותר היא הבית הטרומי של מיקרו קומפקט הום (M-CH), שנמכר בכ-42,000 דולר. בית זה עוצב על-ידי ריצ'רד הורדן מחברת האדריכלים הבריטית הורדן שרי לי בשיתוף המכון הטכנולוגי של מינכן. רוחב הבית כ-3 מטר בלבד ואורכו 2.5 מטר, והוא מתוכנן בעיקר לשהיות קצרות. באב הטיפוס של היחידה הזו שנבנה ב-2005 כמגורים לסטודנטים עדיין מתגוררים שלושת הדיירים המקוריים, ויש עוד דוגמאות רבות לדיירים שנשארו שנה ויותר.

אפשר להבין מדוע. התפיסה של M-CH, ששואבת את השראתה מתעשיית התעופה, דוחסת בהצלחה את כל צרכי הבית ללא תחושת הצפיפות. חלונות גדולים משקיפים החוצה. ריהוט לכמה פונקציות מצמצם את הצורך בריהוט עמוס מדי, והטכנולוגיה החדישה מוסיפה נופך של יוקרה ומסלקת כל תחושה של עוני.

שינוי דרך חיים

בתים קטנטנים שימשו לאורך ההיסטוריה כמקומות של השראה. הסופר הנרי דייויד תורו התגורר בצריף בוולדן פונד. הצייר פול גוגן עבד בצריף בפולינזיה הצרפתית. הפילוסוף הגרמני מרטין היידגר כתב רבות מעבודותיו בצריף. בימינו, הדירות הקטנטנות מעודדות אנשים לשנות את דרך חייהם, לכיוון פשוט ושוחר טבע. בתים קטנים צורכים פחות אדמה, פחות חומרי בנייה וריהוט, פחות חשמל ומים.

היתרון הנוסף הוא העלות. עם המיתון הכלכלי העולמי ומחירי הנדל"ן שעדיין גבוהים יחסית, בייחוד במרכזי הערים, בית קטנטן יכול לספק לבעליו נקודות כניסה לשוק המקומי במחיר צנוע. ג'ונסון, מייסד אגודת הבתים הקטנים, למשל, בנה את הבית שלו בהוצאה של 15,000 דולר בסך הכל.

עוד כמה דברים מאפשרים לרדת בגודל. שקיעת המשפחה המורחבת אומרת שאנחנו זקוקים לפחות מרחב מחיה (לפי נתוני יורומוניטור אינטרנשיונל, משק בית ממוצע בארה"ב ובמערב אירופה כולל כעת 2.6 נפשות, לעומת 3 נפשות ב-1980). בנוסף לכך, אנחנו שוהים כיום הרבה יותר מחוץ לבית, בעבודה או בבילוי. סגנון החיים שלנו מרגיל אותנו למקומות דחוסים כמו מכוניות, מטוסים, רכבות וחדרי מלון.

יחד עם המזעור, החידושים הטכנולוגיים המדהימים מאפשרים לנו מגורים חכמים. מיטות הופכות לספות, ארונות מכילים שולחנות, מיקרוגלים הופכים לכיריים. "עד לא מכבר, אי אפשר היה לחיות בקטן בלי להקריב הרבה. היום אנחנו כבר לא זקוקים ל-300 מ"ר כדי לחיות בנוח", אומר ג'ונסון.

מגורים מינימליים מסביב לעולם

מהאוהלים העגולים של הנוודים המונגולים עד בתי המחסה של ימי הביניים, לעולם יש היסטוריה ארוכה של "בתי מיקרו" - אך בגרמניה בשנות ה-20 הרעיון של מגורים מינימליים הפך לראשונה לשוק מודרני המוני. משפחות שוכנו בדירות שני חדרים בשטח 60-70 מ"ר, שהיו בכל זאת מוצפות אור ומאווררות עם מרפסות או גינות ומטבחי וחדרי אמבטיה משוכללים.

בבריטניה, הקונספט של "מגורים מינימליים" הושאר למגזר הפרטי, מה שהניב בלונדון בשנות ה-30 את "דירות אייסוקון" הקומפקטיות אך מתוכננות היטב, עם שטחי אחסון ושירותי מטבח וכביסה ב"מיקור חוץ".

בסופו של דבר היתה זו יפן שהעלתה את בתי המיקרו לליגה חדשה, מאחר שהעדר השטחים, בייחוד בטוקיו, הוא אבי ההמצאה. תא המגורים הטרומי הפך לכלי אדריכלי, נוצרו המיטות המתקפלות, והטכנולוגיה עברה מזעור מעולה.

כיום אנחנו מקדים בברכה גל חדש של דיור מוקטן. מלבד הבתים של CH-M ו"דירות ארגז המטען לנסיעות" שמוזכרים בכתבה, הנה כמה מהפרויקטים האהובים עלי:

Bauart's The Mobile 2000 - יחידת דיור טרומית של 65 מ"ר בשתי קומות, מצופת עץ, ביחד עם תנור, קירות אטומים ועיצוב פנימי מקורי שמספק מרחבים שונים.

Andreas Henrikson's The Black Box - מיני בית בשטח 35 מ"ר שכולל גלריית שינה קטנה עם מערכת של חלקים נפתחים כמו "גשר" ביציאה מהבית ומחיצת עץ שניתן להעלות למעלה כדי ליצור מיטת אפיריון.

Heidi and Peter Wenger's - בתי נופש של 40 מ"ר באלפים השווייצריים, שנראית כמו אוהל סיירים מוגדל, כלומר גג משופע ללא קירות. ניתן להרים את אחד מצידי הגג כדי ליצור מרחב פתוח עם גינה.

Bearth and Deplazes' Maienss Cabin - יחידה מעוצבת של 70 מ"ר עם רחבה חיצונית וציפויי עץ אורן בפנים.

Stephen Atkinson's - בית חכם בשטח 50 מ"ר שנבנה בשביל זוג בגמלאות מלואיזיאנה מיריעת מתכת מקופלת, מסגרת עץ ומתקן ברבקיו נפרד מלבנים.

Oskar Kaufmann and Johannes Norlander - מערכת מודולרית בשטח בסיסי של 18 מ"ר שבנויה מקוביות שניתן לפתוח כלפי חוץ כדי להגדילה במידת הצורך.

Holz Box Tirol's Minibox - יחידה אולטרה קטנה של 7 מ"ר עם תחושה של תא באוניה, שמתבססת על תנור וחדר לשלושה אנשים, שפותחה במקור כמגורים להומלסים.

עוד כתבות

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: Shutterstock

מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%; הביטקוין צמוד ל-70 אלף דולר למטבע

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על כ-69.7 אלף דולר למטבע ● נעילה ירוקה באסיה, מדד שנגחאי עלה ב-1%

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק