3 שמאים מהצפון עתרו נגד הליך בחירת השמאים המכריעים; ביהמ"ש חייב את משרד המשפטים להשיב בתוך 10 ימים

העותרים: "הליכי המיון הראשוני כללו קריטריונים מפלים ומטעים - אין כל מנוס מביטול המלצת הוועדה" ; בין 10 השמאים המכריעים שנבחרו ו-10 ממלאי-המקום נמנה שמאי אחד בלבד מצפון הארץ - בעשירייה השנייה ; אתמול הגישו העשירייה הנבחרת עתירה לבג"ץ בדרישה להורות לאשר מינויים לאלתר

החזית המשפטית סביב מינוי עשרת השמאים המכריעים, אשר נבחרו ע"י הוועדה המייעצת של משרד המשפטים, נמשכת. באותו היום (א') בו עתרו עשרת הנבחרים לבג"ץ בבקשה להורות לשר דניאל פרידמן לאשר את מינוים - הגישו שלושה שמאי מקרקעין מצפון הארץ עתירה לביהמ"ש המחוזי בירושלים, נגד הרשימה שנבחרה ואופן בחריתה.

השופט נועם סולברג החליט שעל המשיבים בעתירה - הוועדה המייעצת לשר המשפטים, שר המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה, להשיב לטענות בעתירה בתוך 10 ימים, במסגרת הבקשה למתן צו מניעה זמני, שהיא חלק מהעתירה הכוללת.

העותרים הם 3 שמאים מקרקעין המתגוררים ועובדים בצפון הארץ, הנמנים על 122 שמאי המקרקעין אשר הגישו את מועמדותם לתפקיד השמאי המכריע. בהגשה ובמימון העתירה השתתפו שמאים נוספים אשר חששו להיחשף מחשש לעתידם המקצועי.

עורכי הדין יואב ביין ויצחק בן-אשר ממשרד עורכי הדין פרופ ביין ושות', הגישו עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בבקשה לעצור את הליך המינוי הנגוע לטענתם בחוסר תום לב. לטענתם, בחירת השמאים הייתה נגועה במניעים אישיים ובניגוד עניינים, ולא אפשרה ייצוג לשמאים מצפון או מדרום הארץ, כמו גם אפליה ואי ייצוג הולם לנשים או לבני מיעוטים.

יצוין, כי הוועדה המייעצת המליצה על עשרה שמאים מכריעים ועל עשרה נוספים שכשירים להיות שמאים מכריעים, וימונו בהתאם לצורך ולעומס שייוצר. מבין 20 השמאים שהומלצו, רק אחד - אריה אריאל - הוא מצפון הארץ. לא נבחר שמאי ערבי או שמאי מדרום הארץ, על אף שהיו מועמדים. גורמים בענף העלו טענות לפיהן ייצוג גיאוגרפי ומגזרי הוא חיוני ע"מ לתת מענה הולם לתיקים שיובאו להכרעה. טענות אלה נסתרו ע"י אחרים.

בעתירה טוענים באי כוח העותרים: "הוועדה ניסתה להסתיר את ערוותה והתנהלותה הקלוקלת, מונעת מן הציבור ובכללם העותרים את הגישה למסמכים שעל פיהם פעלה ועל פיהם החליטה. בנוסף, אותה ועדה נמנעה מלנהל פרוטוקולים של ישיבותיה, דבר שמשמעו פסילת החלטותיה. ואם לא די בכך, הרי הליך הבחירה שבו נקטה הוועדה נעשה ללא שנקבעו כל קריטריונים. הוועדה קבעה את המועמדים רק על סמך ראיון קצר בו לא ניתן כלל להתרשם מן המועמד".

עוד טוענים עוה"ד ביין ובן-אשר, כי "חומרת פעולותיה של הוועדה עוד מתחזקת באשר הוועדה התעלמה לחלוטין מן הנתונים שעלו מההליך הראשוני, וכך נעשתה בחירה בהתעלם מכל קריטריון וללא כל פרוטוקול. הליך המיון הראשוני כלל קריטריונים מפלים ומטעים, באופן שנתן עדיפות ויתרון ברור לתושבי המרכז.

"בחינת התנהלות הוועדה והליך בחירת המועמדים לא רק שאינו סביר באורח קיצוני, אלא גם מעורר חשש כבד מאד שכל ההליך נועד רק למראית עין... ולכן אין כל מנוס מביטול המלצת הוועדה". העותרים מציינים כי היות ומינוי השמאים הוא לעשר שנים, מדובר בבכייה לזמן ארוך "בסוגיה המשליכה על כלל הציבור".

כאמור, השופט סולברג הורה למשיבים להשיב לעתירה בתוך 10 ימים.