ביהמ"ש: מינהל מקרקעי ישראל אחראי לגלות מידע על מגרשים שהוא משווק

נקבע כי למינהל מקרקעי ישראל אחריות מוחלטת לחשוף את מלוא המידע על תכונות המגרשים שהוא משווק לציבור, ככל שמדובר במידע החיוני לרוכשים הפוטנציאליים

בית משפט השלום בתל-אביב קבע כי למינהל מקרקעי ישראל אחריות מוחלטת לחשוף את מלוא המידע על תכונות המגרשים שהוא משווק לציבור, ככל שמדובר במידע החיוני לרוכשים הפוטנציאליים.

בית המשפט דן בתביעת זוג שנענה להזמנה שפירסם המינהל להציע הצעות לחכירת מגרש לבנייה עצמית באור יהודה ב-1999. המינהל ועיריית אור-יהודה לא גילו כי לכל אורך המגרש עובר קו ניקוז ראשי תת קרקעי של העירייה, המגביל את אפשרויות הבנייה ומפחית את יכולת הניצול של זכויות הבנייה.

באמצעות עוה"ד אבי אלרום וקובי אסולין טענה העירייה, כי הרוכשים היו צריכים לאתר מידע זה בכוחות עצמם. ואולם, השופטת, יעל אחימן, קבעה כי כאן לא חל הכלל "ייזהר הקונה" אלא חובת הגילוי, שעיקרה בחשיפת נתוני הממכר שאינם גלויים לעין, ולפיכך אינם מצויים בידיעת הרוכש.

אין ספק שהמינהל, "כמשווק וכנהנה מהתמורה הנלווית להחזרת המגרשים, נחשב כמוכר לצורך העניין, וצריך היה לכלול את נתוניו התכנוניים הרלוונטיים של המגרש - ובמיוחד אלו הנוגעים לקיום קו הניקוז", הוסיפה אחימן. המינהל לא הכחיש חובה זו, אך טען כי היא מוטלת על העירייה.

אחימן דחתה את הסברי העירייה לאי מסירת המידע, ופסקה כי יש לראותה כשותפה עקיפה באחריות לאי מסירתו, כך שחלוקת האחריות תהיה 70% למינהל ו-30% לעירייה. זאת, אחרי שייחסה משקל למעמד המינהל כזה ששיווק את המגרש והיה בעל ההנאה הכלכלית מהחכרתו, ולעובדה שהמידע היה בידיו, "ולו היו הדברים מאורגנים במשרדיו כיאות, מן הסתם היה זה מתגלה במועד".

גובה הפיצוי לזוג הרוכש, שיוצג על-ידי עו"ד גולן גדליה, ייקבע בהמשך. (תא 69366/06)