נסיך הגאות והשפל

איציק בנבנישתי, מנכ"ל בזק בינלאומי: "אנחנו דווקא מחפשים דרכים לשיפור הביצועים"

חברת בזק בינלאומי הצליחה בשנת 2008 לבסס את מעמדה פעם נוספת כחברת האינטרנט המובילה בישראל. החברה הציגה תוצאות שיא, ונדמה שלמרות הנטייה לרחם על ספקיות האינטרנט כמי שנמצאות בשוק הפתוח ביותר והתחרותי ביותר בעולם התקשורת, הן ממשיכות להתייעל ומפגינות ביצועים לא רעים כלל.

יחד עם זאת, הרבעון האחרון מראה סימני האטה. בזק בינלאומי לא תהיה שונה בעניין הזה, על אף שלמנכ"ל החברה, איציק בנבנישתי, יש כמה תובנות מעניינות לגבי האופן שבו הוא מתכוון להתנהל ב-2009.

למרות התוצאות הטובות של החברה ב-2008, אפשר היה לראות ברבעון הרביעי שקצב הגידול בהכנסות הואט. "נושא ההכנסות שלנו מטעה, מכיוון שהביזור של העסקים הוא גדול", אומר בנבנישתי. "החברה שלנו לא מתעסקת רק בסלולר, בשיחות טלפון או באינטרנט, אלא יש לנו ביזור גדול של פעילויות עם שווקים פרטיים ועסקיים. ב-2008 ההכנסות שלנו מהשווקים המרכזיים גדלו, והדבר היחיד שירד הוא הקישוריות הבינלאומית. זה אירע בכל החברות, בשל התכווצות השווקים העולמיים בעשרות אחוזים".

אלמנט נוסף שהשפיע לרעה על החברה הוא שער הדולר. "במגזר העסקי, התמחור הוא דולרי ולקוחות שילמו הרבה פחות בשקלים. זיהינו את זה מהר, וזה אחד הדברים שהביאו אותנו להצלחה. לחצנו על דוושת הגז, והסטנו פעילויות לכיוון העסקים החזקים שלנו - כמו כיווני האינטגרציה בעסקים, ששם הצגנו גידולים יפים ביחס לשנה החולפת".

מה התחזית שלך? המגמות הללו יימשכו?

"בנושא הקישוריות הבינלאומית, אני רואה שהירידה נגמרה, ויש אפילו עלייה קטנה. אבל בשווקים המסורתיים שלנו - של השיחות הבינלאומיות, האינטרנט, עולמות האינטגרציה לעסקים ומרכזיות - אין כרגע קיטון, אם כי אני מעריך שהוא יגיע. המשבר הגדול עוד לפנינו ואנחנו נערכים לקראת זה".

אתה מדבר על מגמות האטה. מה זיהיתם, ומה אתם הולכים לעשות?

"דבקנו באסטרטגיה שלנו, של מובילות, רווחיות וחדשנות, ואלה הפרמטרים שאנחנו עובדים לפיהם. הפילוסופיה שלי היא שאנחנו עובדים הפוך - כשהייתה גאות חשבנו כמו בשפל ועכשיו אנחנו חושבים כמו בגאות. כשהשוק היה בגאות וכולם הציגו ביצועים נאים, הייתה נטייה לחברות לנוח על זרי הדפנה. אנחנו, תחת זאת, תפקדנו כמו בלחץ, וזה הוביל אותנו להצלחות. חידדנו את נושא המרכזיות והאינטגרציה, למשל.

"כעת, כשיש שפל, אנחנו ברוח מחשבה של גאות. אנחנו חושבים איך לשפר את הביצועים ולא רצים לקצץ במרכיבי ההוצאות. אנחנו לא נכנסים להיסטריה, ומזהים מה היתרונות היחסיים שלנו בשוק. אנחנו יכולים להתמודד טוב יותר מול האינטגרטורים בשוק. אבל בפירוש, נרגיש את המשבר והוא עוד יחריף".

אחת הביקורות על שוק ספקיות שירותי האינטרנט היא שאין בו מנועי צמיחה. שלחברות אין כיוונים עתידיים ללכת אליהם.

"בשוק האינטרנט, יש לפנינו את נושא ה-NGN של בזק, הרשת החדשה, שתכניס אקשן לשוק ותהיה מנוע צמיחה. כספקי שירות, אנחנו נמצאים במצב שהקצבים הולכים לגדול ונערכים לכך בציפייה. מבחינת השוק עצמו - זה נכון. הוא נמצא בחדירה מקסימלית, אין כאן שווקים שלא מוצו אבל הכיוון יהיה לא מהרכשה של לקוחות חדשים אלא מהגידול בקצבים. וגם להיות קשובים לצרכים החדשים באינטרנט, כי יש עולמות חדשים שנפתחים כמו ה-IPTV, טלוויזיית האינטרנט".

תהיו שם?

"במידה שיהיה צורך בשוק, ואני לא בטוח שיהיה כזה, לבזק בינלאומי תהיה יכולות לספק את החבילות בשירותים החדשים. אנשים רואים היום טלוויזיה במחשב, אני לא יודע עד כמה יצטרכו אינטרנט בטלוויזיה, אבל נהיה שם כדי לספק למי שצריך".

אם כך, תהיה הבחנה ברורה בין החבילות. מי שירצה IPTV יצטרך לשלם יותר על חבילה ייעודית?

"עדיין מוקדם להיכנס לנושא הזה. בכל מקרה, מנועי הצמיחה שלנו הם לא רק באינטרנט ואנחנו גם מתכוונים להיכנס לטלפוניה האינטרנטית (VoB) באמצעות פיתוח עצמי. לא נגדיל את ההשקעה בציוד לצורך כך ולכן זה יהיה יתרון עבורנו".

האם ההאטה בשוק תתעצם מכיוון כניסת מתחרים חדשים? הרי פרטנר, אקספון והחברות הסלולריות נכנסות לשוק האינטרנט הסלולרי לבתים.

"שוק האינטרנט מעניין חברות רבות ואנחנו מוחמאים מהכניסה של פרטנר ומהכוונות של HOT בנושא. הכניסה של פרטנר כבר מורגשת. השוק מאופיין במחירים שאינם גבוהים, והיום משפחה בישראל מקבלת הביתה אינטרנט במחיר של שלושה SMS ליום.

"פרטנר לא נכנסה למלחמות מחיר, ואני מקווה שגם לא תעשה כן, ואם כך, הרי שהתחרות בשוק היא על שירות, על המוצר, על המיצוב ועל רוחב הפס שהלקוח מקבל. אנחנו מובילים את השוק בנושא הזה והכניסה שלהם מחדדת אותנו. זו לא אמירת סרק, זה באמת".