היוצרים נגד המעבר לשיטת הרישיונות בטלוויזיה: "לא תהיה הגנה על היצירה המקורית"

מתנגדים להצעת החוק של ח"כ איתן כבל בנושא ; לטענת היוצרים, למרות שגם היום זכייניות הטלוויזיה אינן עומדות בתנאי רגולציה - אין סיבה להסיר את הפיקוח מהן לגמרי באמצעות מתן רישיונות לא מוגבלים

היוצרים מתנגדים להצעת החוק של ח"כ איתן כבל שעיקרה מעבר משיטת הזיכיונות לשיטת הרישיונות בטלוויזיה המסחרית. לטענת היוצרים, זכייני הטלוויזיה כיום אינם עומדים במחוייבויותיהם, והרגולציה אינה מצליחה לקיים אכיפה אפקטיבית. על רקע זה, המשמעות של הצעת החוק לטענתם היא ויתור הן על הדרישות והן על מנגנון הפיקוח.

6 ארגוני היוצרים כתבו לכבל: "מיוזמת החקיקה שלך נעדרים במפגיע מרכיבים בסיסיים של הגנה על היצירה המקורית הישראלית, זו שהזכיינים רומסים מזה זמן והרגולציה עומדת שאננה מנגד. על-פי אותו היגיון אפשר גם להסיר רמזורים שאינם מתפקדים, ובכלל - לוותר על חוקים שאינם נאכפים.

"אנו עדיין סבורים כי הרגולציה צריכה וחייבת לקחת עצמה יותר ברצינות, למלא את תפקידה ולאכוף את כתבי הזיכיון על ההתחייבויות שבהם - זאת טרם שמוותרים כליל על חוקי משחק".

עוד נכתב כי "טלוויזיה ורדיו אינם רק או בעיקר מכשירי בידור מסחריים גרידא. מדובר במשאבים ציבוריים שלהם גם פונקציות נוספות כמו קידום יצירה מקורית, טיפוח איכות ובאחת: תפקיד של סוכנת תרבות. ההבדל בין זיכיונות לרישיונות הינו תהומי להבנתנו. זיכיונות כאמור קצובים בזמן וכפופים לעמידה בכתב הזיכיון - ואילו רישיון הינו לזמן בלתי מוגבל, שלילתו נדירה, ומשמעותו ביטול הרגולציה".

לסיכום כותבים היוצרים: "אנו סבורים כי מדובר ברפורמת נפל שתטיב עד מאוד עם בעלי המאה, תדרדר במהירות את התוכן, תפגע אנושות ביצירה המקומית, תעמיק את התהליך של הצפת המסך באשפה, ותהפוך את כולנו לשפוטים סבילים של תוכן שיווקי, פרסומת סמויה וגלויה - וכמובן ריאליטי. מן הראוי לסגת מן היוזמה".

איתן כבל אמר בתגובה: "אני יותר מפתוח לדיון ציבורי אודות הסוגיות השונות בהצעת החוק. אין שום כוונה לפגוע ביוצרים, אשר צריכים לזכור כי עמדתי ואמשיך לעמוד לצידם במאבק על זכויותיהם".