הישראלים אוהבים את ויקיפדיה: אחרי מדינות אירופה, ישראל היא המדינה עם שיעור המבקרים הגבוה בעולם

סו גרדנר, מנכ"לית קרן ויקימדיה: ויקיפדיה הוא האתר הרביעי בקרב האתרים הכי פופולריים בעולם, אחרי גוגל, מיקרוסופט ויאהו ; "בישראל כ-1.4 מיליון איש נכנסים לאתר מדי חודש"

"ויקיפדיה פופולרית למדי בישראל בהשוואה למדינות אחרות בעולם. אחרי מדינות אירופה, ישראל היא המדינה עם שיעור המבקרים הגבוה בעולם מתוך סך משתמשי האינטרנט", כך אמרה היום (א') סו גרדנר, מנכ"לית קרן ויקימדיה, בכנס אקדמיית ויקיפדיה שהתקיים באוניברסיטת תל-אביב, בשיתוף עם מכון נטוויז'ן לחקר האינטרנט.

לדבריה, 36% ממשתמשי האינטרנט בישראל מבקרים בויקיפדיה, בהשוואה ל-37.3% באירופה.

ויקימדיה הוא ארגון שפועל שלא למטרות רווח, וכל מטרתו הוא לאפשר את קיומו של אתר האנציקלופדיה המקוונת ויקיפדיה ומיזמי ויקי נוספים, באמצעות גיוס כספים ברחבי העולם. זאת, במטרה לסייע לקדם את הפרויקט השאפתני המתבסס על המוכנות של הגולשים לכתוב ערכים שונים בזמנם החופשי ובהתנדבות, ולאפשר את הפיכתו לנגיש לשפות רבות ככל שניתן. כיום, האתר נגיש ב-265 שפות.

לדברי גרדנר, ויקיפדיה הוא האתר הרביעי בקרב האתרים הכי פופולריים בעולם, אחרי גוגל, מיקרוסופט ויאהו. "כ-250 מיליון גולשים מבקרים באתר מדי חודש, מעל ל-2 מיליארד מילים מאונדקסות בו ומעל ל-12 מיליון מאמרים. בישראל, כ-1.4 מיליון איש נכנסים לאתר מדי חודש", היא אומרת.

לדבריה, "רק 23 איש עובדים בויקימדיה ומתפעלים את המיזם הזה, למרות שיש אנשים שסבורים כי אנחנו ארגון בסדר גודל של מיקרוסופט".

לויקימדיה יש 22 סניפים ברחבי העולם, הראשון בהם היה בגרמניה. לדברי גרדנר, המדינות בהן יש סניפים צריכות להיות כאלה שמקדמות את חופש הביטוי, ומפותחות במידה מספקת. בין המדינות הללו נמצאות ארה"ב, אינדונזיה, איטליה וישראל. "המטרה העיקרית של הסניפים היא לעורר את המודעות של הציבור ושל המדיה, למצוא תורמים וליצור שותפויות עם מוסדות לימודיים וממשלות", אמרה.

כאשר נשאלה לגבי השימוש בוויקיפדיה במדינות בהן אין חופש, דוגמת סין, אמרה גרדנר כי "החשיפה שלנו בסין מאוד נמוכה. אתר ויקיפדיה נגיש שם ואני מקווה שזה ימשיך, אבל אין לו השפעה רבה בשל הצנזורה. אנחנו גם לא פופולריים במדינות אחרות ביבשת אסיה בהשוואה למדינות אחרות בעולם, ואני חושבת שזה קשור לפערים תרבותיים ולא למגבלות שפה. האזרחים במדינות הללו לא צורכים באופן מסיבי את המדיה האמריקנית, ולכן ויקיפדיה פחות פופולרית בהודו, לדוגמה, בהשוואה לישראל".

שי יקיר, יו"ר עמותת ויקימדיה ישראל, אמר בכנס כי "אנחנו מאמינים כי ידע צריך להיות נגיש לכל. טכנולוגיית ויקי שיתופית מקבילה לדעתי למהפכת הדפוס. בוויקימדיה אנחנו מתמקדים בהסרת חסמים שונים והנגשת המידע".