ישראמקו

רק אל תפסיקו לקדוח

תעודת זהות

■ תחום פעילות: חיפוש נפט וגז

■ מספר שנות פעילות: 20

■ מנכ"ל: יוסי לוי

■ מספר שנות כהונה: 13

■שווי חברה: 2.2 מיליארד שקל

■ מספר עובדים: אין (מנוהלת ע"י שותף כללי)

"התחושה נהדרת. אני כבר 21 שנה בחיפושי נפט וגז, חווינו הרבה אכזבות וקידוחים יבשים, אבל לא התייאשנו", כך נשמע יוסי לוי, מנכ"ל ישראמקו, ביום שבו נודע על ממצאי גז בקידוח תמר. ואכן, דרך ארוכה עברה ישראמקו מאז נוסדה לפני 20 שנה ועד לרגע שבו נמצאה תגלית הגז הידועה.

שנות התשעים היו השנים שבהן ישרמאקו הייתה ני"ע המדובר ביותר בבורסה המקומית. החברה גייסה מציבור המשקיעים מאות מיליוני שקלים לצורך חיפושי נפט וגז, והייתה לאחד מני"ע הסחירים והתנודתיים ביותר באותה התקופה. החברה ביצעה מספר קידוחים ימיים ויבשתיים, כשבחלקם דיווחה על הימצאות "סימני נפט", מה שליבה עוד יותר את מחיר המניה, אך בסופו של דבר אף לא אחד מקידוחים אלו הוכרז כמסחרי.

בעקבות הכישלונות, החליטה ישראמקו בשנת 96', השנה שבה הצטרף לוי לחברה, להתמקד בחיפושי נפט וגז בים בלבד. עד לקידוח תמר ביצעה ישראמקו מספר קידוחים נוספים מול חופי ישראל כשהאחרון שבהם בוצע לפני ארבע שנים, והעלה חרס כמו קודמיו. בקופת החברה הצטברו מזומנים רבים מגיוסי ההון השונים לאורך השנים, ובחברה החליטו להשקיע אותו בשוק ההון.

"אנחנו כמו קופת גמל" אמר על כך לוי. "הרווחנו בתקופות הטובות, והפסדנו בתקופות הרעות". ואכן, שנות הגאות בשוק ההון הביאו לכך שבקופת החברה הצטברו מאות מיליוני שקלים, ומשנת 2006 ועד ביצוע קידוח תמר הפכה ישרמאקו לאופציית השקעה על שוק ההון הישראלי, והחלה לחלק את רווחיה כדיבידנד. אשתקד המצב בשוק ההון התהפך, והרווח התחלף בהפסד כבד של 170 מיליון שקל, רגע לפני ביצוע הקידוח במאגר תמר 1. ישראמקו מחזיקה כיום בשיעור של 28.75% מזכויות המאגר, הכולל גם את מאגר דלית.

לאחר שמגלים מאגר גז בעומק הים, מגיע החלק המשעמם יותר, ויש שיאמרו אף הקשה יותר. יש צורך להכין תוכנית פיתוח למאגר, לחתום על חוזי אספקה, לגייס מימון לפיתוח המאגר, לבנות צנרת הולכה ועוד. בניגוד לשלב הבדיקות ומבחני ההפקה, שאורך מספר שבועות, תהליך פיתוח המאגר לוקח הרבה יותר זמן, וגם בישראמקו יודעים שיעברו עוד מספר שנים עד שיופק גז לשימוש מסחרי ממאגר תמר.

ביום מציאת הגז בתמר אמר לוי כי "תגלית אחת טובה מפצה על עשרה קידוחים יבשים, ועוד מותירה לך רווח לחיפושים נוספים. לכן, חשוב לחפש כל הזמן ולקדוח כמה שיותר", ולכן ניתן להבין שישראמקו חושבת בגדול, ומבחינתה המילה האחרונה עדיין לא נאמרה.