המועצה לישראל יפה בפנייה לרשות המים: "איסור מקיף על השקיית מדשאות פרטיות הוא גזירה שהציבור לא יעמוד בה"

מציינת במכתבה כי צריכת המים להשקיית כל המדשאות הפרטיות כולן נאמדת בכ-2.5% בלבד מכלל צריכת המים בישראל

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

"נוכח הסערה הציבורית סביב כוונות לייבש גינות ציבוריות בישראל כדרך להתמודדות עם משבר המים, ניתן היה להניח כי בכירי רשות המים הניחו גישה נפסדת זו מאחור, וכי אם יוחלט לפעול גם בסקטור הגינון הפרטי - יגובש לגביו פיתרון שפוי, מידתי ומתקדם". כך מצוין בפתח המכתב הדחוף ששיגרה המועצה לישראל יפה ביום ה' האחרון לרשות המים.

עוד קובעת המועצה לישראל יפה כי יש בהוראה החדשה בוטות ודורסנות, כמו גם חדירה לנכסים פרטיים, מה שיגרור התעלמות מצד הציבור ולפיכך לא תשיג דרך זו את מטרותיה. יודגש כי הוראת השעה מתייחסת הן לדשא הצמוד לבתים הפרטיים והן לזה שבבתים המשותפים.

המועצה לישראל יפה מבקשת במכתבה להדגיש כי צריכת המים להשקיית כל המדשאות הפרטיות כולן נאמדת בכ-2.5% בלבד מכלל צריכת המים בישראל. בנייר העמדה שלה שוללת המועצה לישראל יפה את הוראת הייבוש הגורף לדשא הפרטי, ומציעה לקבוע הקצאת מים בסיסית לגינות הפרטיות, בדומה להסדר עליו הוסכם לאחרונה באשר לגינון הציבורי, ולא לראות בדשא "לוקסוס" שכפוף לתעריפים דרקוניים.

כמו כן מצביעה המועצה לישראל יפה על הצלחת קמפיין "ישראל מתייבשת", ומציעה להמשיך בקו זה ולקיים קמפיין הסברה מעשי, המדריך את הציבור לחיסכון במישור הגינון הפרטי; "רק זוהי הדרך הנכונה", קובעת המועצה לישראל יפה, "שכן טמון בה פוטנציאל הצלחה עצום: חיסכון של 30-40% מכלל הצריכה לגינון הפרטי".

המועצה לישראל יפה מפנה את תשומת לבה של רשות המים לאבסורדים ולאתגרים בתחום המים, שלדבריה הם גדולים יותר, ומציעה לרשות להתמקד בהם ולא בפעולות ש"אין מאחוריהן אלא שיקולי קיצור דרך ושיקולים קצרי-טווח נוספים".

נכון להיום קיימת תקנה אחת בתוקף לגבי השקייה בגינון הפרטי, והיא מתירה השקיית הגינון בין החודשים מאי ועד אוקטובר (כולל) בתנאי שקיימת מערכת השקיה מסודרת כולל קוצב מים; השקיה בהמטרה מותרת בין השעות 19:00 ועד ל-07:00 בבוקר שלמחרת, והשקיה בטפטוף מותרת בכל שעות היום.