פישר לא מתחייב להמשיך בתפקידו: "אינני רוצה להתייחס לכך; אם יציעו לי קדנציה נוספת - אשקול זאת"

גלובס tv (עדכון) - הנגיד במסיבת עיתונאים בירושלים: "רציתי לסגור את העניין בשקט; האוצר ובנק ישראל במלחמה - זה לא טוב למשק" ■ מגלגל את הכדור לפתחו של נתניהו: "אם יש חילוקי דעות, המילה האחרונה תינתן לראש הממשלה" ■ שטייניץ: "עם כל הכבוד, בנק ישראל לא יכול להיות בן חורג"

"לא הייתה לנו כוונה להציג את חוק בנק ישראל לציבור לפני שהגענו להסכם עם האוצר והממשלה ביחס לטיוטה הסופית של החוק, אך ההתפתחויות של השבוע האחרון מובילות אותנו להבהיר לציבור חד משמעית ובצורה מדויקת - מהי עמדת בנק ישראל כולל בענייני שכר". במילים אלו פתח נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, את מסיבת העיתונאים המיוחדת שכינס בנושא חוק בנק ישראל, כשברקע המחלוקת מול משרד האוצר בעניין הפיקוח על השכר בבנק.

במסיבת העיתונאים בלטה גם נוכחותם של המשנה לנגיד, צבי אקשטיין, מנכ''ל הבנק חזי כאלו, וגם גבי פישמן, לשעבר ראש מטה הנגיד, ומי שהיה אז ממובילי החוק החדש. כמו כן נכחו, קרנית פלוג, מנהל חטיבת המחקר, בארי טאף, ראש חטיבת השווקים ואדי אזולאי, ראש המטה הנוכחי.

"בנק ישראל לא מאמין שאנו צריכים לקבוע את השכר בבנק, זה לא מופיע בחוק ואנו לא מאמינים בזה", הוסיף פישר. "לא רצוי שלהנהלת בנק ישראל תהיה המילה האחורנה. לצערי באוצר לא מבינים את המנגנון שאנו מציעים. אין ספק שלממשלה צריכה להיות מילה האחרונה לגבי שכר בכל גוף מתוקצב, לכן, אם יש חילוקי דעות, המילה האחרונה תינתן לראש הממשלה. החוק הזה לא נוח לנגיד הבא, אבל הוא רצוי לטובת המשק. זה מגביל את הנגיד בכל מיני דברים, לרבות החלטת ריבית. זה לא מקל על הנהלת הבנק או הנגיד, אז הצענו מנגנון".

פישר שיגר עקיצה לעבר מבקריו ואמר כי "אני רוצה להזכיר לכם ששכר העובדים המנהלים בדור ב', שהחלו להיכנס אחרי חתימת הסכם השכר, ירד בין 30% ל-40%. מה שלא הוגן ולא בסדר זה שכל הזמן קוראים בעיתונות על מה שמכונה 'חריגות שכר' והם לא, כי זה דברים שמוסכמים על ידי האוצר. האוצר לא יכול כל הזמן להגיד 'לא בסדר' על הסכמים שהם חתמו עליהם. כל אחד יכול להיות גיבור בלי לנהל מו''מ עם הוועד וההסתדרות".

נזכיר כי האוצר טוען לחריגות שכר בבנק ישראל המתייחסים למנהלים בדור א', כלומר מנהלים שעבדו בבנק ישראל ביום בו הושג ההסכם עם האוצר. לדברי פישר, "על העבר קשה להתווכח. היו ויתורים גם בדור א'. מה שמתסכל אותי זה שאחרי 3 שנים של מו''מ אינטנסיבי הגענו להסכם, אך לא להסכם סופי בגלל 6-7 סוגיות שנויות במחלוקת. אז האוצר הסכים ועכשיו הם לא מתייחסים להסכם. צריכים להתקדם הלאה".

"רציתי לסגור את העניין באופן שקט"

פישר מעוניין לקבוע בחוק בנק ישראל כי האוצר לא יתערב בעניין השכר של הבנק, אך שר האוצר, יובל שטייניץ, מתנגד לרעיון. "בנק ישראל ירק לנו בפרצוף", אמר בשבוע שעבר שטייניץ, כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס". מאז החלו חילופי דברים קשים בין הבנק לאוצר. בין היתר אמרו גורמים באוצר על בנק ישראל: "לצערנו, אנו מגלים פעם נוספת שזווית הראייה של האוצר מעידה על חוסר הבנה ביחס לבנק מרכזי ועצמאותו ואינה משרתת את האינטרסים של המשק הישראלי".

כפי שנכתב ב"גלובס" בשבוע שעבר, ההצעה של פישר לפיקוח הינה מועצה מנהלית "בה ישתתפו אנשים מאוד מכובדים בעלי שמות טובים ולא ירצו להיות בובות של בנק ישראל, הם יבדקו את ההסכמים. אחרי הסכמתם, יהיה דיווח לכולם, כולל לשר האוצר ולממונה על השכר. יש לאוצר את האפשרות להתנגד. אם הם יתנגדו, תקום ועדה מקצועית בעלת 3 מומחים. אם האוצר יקבל, אז הסיפור נגמר. אם לא - ראש הממשלה יכריע. זו מערכת פיקוח מצוינת, מקצועית ובלתי תלויה. אך המילה האחרונה לא תהיה אצל האוצר. מדוע? כי ישנם 2 גופים במדינה שמטפלים במדיניות כלכלית: האוצר, גוף שאני מאוד מכבד ועושה בדרך כלל עבודה מקצועית ואני תמכתי בו ואני מניח שאני אמשיך לתמוך בו; ובנק ישראל".

פישר מודה שאין גופים אחרים שיש בהם עימות והמתח המובנית כמו בין האוצר ולבין בנק ישראל, ומבהיר: "אני רציתי לסגור את העניין באופן שקט; אני מקווה שבקרוב נוכל לחזור במו''מ ולהגיע להסכמות. ישנם 2 מוסדות שצריכים לנהל את הכלכלה והם שרויים במלחמה. זו מלחמה שלא אנחנו התחלנו. אנו רוצים שיתוף פעולה. זה צבעוני שיש ויכוחים, זה טוב לתוכניות טלוויזיה - אך זה לא טוב למשק".

לא מתחייב להמשיך לקדנציה נוספת

בראיון שהעניק הנגיד ליעל דן בתוכנית "עושים צהריים" בגלי צה"ל לאחר מסיבת העיתונאים, אמר פישר כי "היחסים בינינו ובין האוצר היו מצוינים ואני מקווה שהם ימשיכו להיות מצוינים. אנחנו צריכים לעבוד ביחד ולחזור לשיתוף הפעולה".

בתשובה לשאלה מדוע בנק ישראל לא מצליח לרסן את חריגות השכר בבנק ישראל כך שלא תישמע ביקורת כלפיו, השיב פישר: "ב-2008 הגענו להסכם סופי על השכר בבנק ישראל הנוגע לעובדים העתידיים שייכנסו לעבודה בבנק. הבעיות הן סביב העובדים הנוכחיים. יש להגיע להסכם עם הוועד וההסתדרות. ההתנגדות הציבורית נובעת מחוסר הבנה".

לדברי פישר, "עלינו להיפרד ממשרד האוצר. בבנק ישראל אנו עומדים על הנקודה שהמילה האחרונה בנושא השכר לא תהיה בידי בנק ישראל. תהיה לנו מועצה מנהלית עם רוב מוחלט של חברים מחוץ לבנק. הם יהיו אנשים עצמאיים והם יאשרו את השכר. שר האוצר יעביר את המלצתם לממונה על השכר במשרד האוצר ואם הוא לא יסכים לכך - הוא יוכל לערער.

"ראש הממשלה מבקש לגשר ולהציע פשרה. אני אקבל פשרה שיציע ראש הממשלה. האוצר הוא זה שלא מוכן לוותר. המתח בין האוצר לבנק ישראל נובע מהעובדה שאנחנו 2 גופים האחראים על הכלכלה הישראלית. אנחנו בבנק ישראל נקיים מכל לחץ פוליטי. אנחנו לא גוף פוליטי ולא נהיה גוף פוליטי".

כשנשאל פישר האם הוא ימשיך לקדנציה נוספת לאחר תום הקדנציה הנוכחית ב-2010, אמר פישר: "אינני רוצה להתייחס לכך כעת. אם יציעו לי להמשיך לקדנציה נוספת, אשקול זאת".