גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פולו-אפ אחרי ראיון עבודה

הליך הקבלה לעבודה אינו מסתיים בתום הריאיון ■ על הדרך הנכונה למעקב ולקשר

תהליך הקבלה לעבודה אינו מסתיים עם סיום הריאיון. הדבר אינו נכון - אפילו אם אתם בטוחים שהתקבלתם לעבודה, יש מה לעשות גם אחרי הריאיון. חוץ מזה, עשייה מקלה על תקופת ההמתנה שאחרי הריאיון ועדיפה על ישיבה בחיבוק ידיים.

יצירת קשר עם המעסיק לאחר הריאיון יכולה לשפר במידה משמעותית את סיכויי הקבלה לעבודה, כיוון שבכך מפגין המועמד עניין ומוטיבציה. מעסיקים המתלבטים את מי לקבל לתפקיד נדרשים להחלטה קשה, ולרבים מהם חוסר קשר, מסייע בסינון מועמדים.

הפולו-אפ מאפשר למחפש העבודה להפגין איכויות אישיות ומקצועיות שלעתים אינן באות לידי ביטוי בריאיון - מסירות, דבקות במטרה, מתן תשומת לב לפרטים, ויכולת מעקב. עם זאת, חשוב שהמעקב יתבצע נכון, ושהמועמד לא יצטייר בעיני המגייס כאדם לוחץ ומציק.

איך עושים זאת?

סיכום בסוף הריאיון

תהליך הפולו-אפ מתחיל כבר בריאיון עצמו. בסוף הריאיון כדאי לסכם אותו באופן שמדגיש את ההתאמה לתפקיד. אפשר, למשל, לחזור על צרכי המשרה כפי שפורטו על ידי המראיין, ולציין את התאמתם לניסיון המקצועי. לדוגמה, מועמד לתפקיד בתחום הפיתוח עסקי יכול לומר - "אני מבין שנחוץ לכם אדם בעל ניסיון רב בעבודה מול שווקים בין-לאומיים, ובעל יכולת לאתר לקוחות ולסגור עיסקאות. כיוון שבתפקידי כיועץ עסקי עשיתי בדיוק את הדברים הללו, אני סבור שיש לי את הכישורים המתאימים".

לאחר מכן, כדאי לשאול את המראיין בנימוס מהו משך הזמן הצפוי עד לקבלת ההחלטה, ולפני עזיבת המקום להצטייד בכרטיסי הביקור של המראיין ושאר בעלי התפקיד בתהליך. כך אפשר להפגין כבר בשלב זה רצון לשמור על קשר, וגם לזכור את שמות נושאי המשרה בחברה.

לבסוף, מיד לאחר הריאיון כדאי לכתוב מהן הנקודות המרכזיות שעלו בו: פרטי המשרה כפי שתוארו על ידי המראיין, מידע רלוונטי על החברה והצוות המיועד, הכישורים שהמראיין הדגיש כחשובים להצלחה בתפקיד, ומאילו נושאים הוא נראה כמי שאינו שבע רצון.

יומיים אחרי הריאיון

מספר ימים לאחר הריאיון אפשר לשלוח למראיין, ולכל אדם אחר שסייע בדרך, מכתב תודה קצר בדואר אלקטרוני. במייל זה אפשר להזכיר בקצרה את הסיבות להתאמה לתפקיד. ראשית על המועמד להדגיש את הצרכים שחשובים למגייס, כגון ניסיון בתחום הפיתוח העסקי, התועלת שהוא יכול להפיק מקשרי המועמד בתחום, וכד',.ורק אחר כך להזכיר את העניין האישי שלו בתפקיד ואת התרשמותו החיובית מהחברה. חשוב להביע במכתב עניין ומוטיבציה, ולהפגין אישיות מעריכה ומכבדת.

המכתב יכול להועיל גם במקרים שבהם יש חוסר בכישורים. זה המקום להשתמש ברשימה שנערכה לאחר הריאיון, ולציין יתרונות המפצים על החסרונות הקיימים. לדוגמה, "בריאיון חשתי שאתה מוטרד מכך שלא עבדתי בעבר עם לקוחות אסטרטגיים. חשוב לי להדגיש שבזכות היכרותי עם עולם הלקוחות, ובמיוחד רשת הקשרים הענפה שיצרתי עם אנשי מפתח בתחום, אני משוכנע שעובדה זו לא תהווה מכשול לביצוע התפקיד בצורה הטובה ביותר".

עבר שבוע

שבוע לאחר הריאיון אפשר להתקשר למראיין ולקיים שיחת מעקב. שיחה זו נועדה להזכיר למראיין את קיומו של המועמד, ולשמור אותו בתודעתו. במהלכה יש להפגין התלהבות ועניין בתפקיד, אבל מבלי להישמע נואש.

כדאי לבצע את השיחה ממספר טלפון חסוי, ולא להשאיר הודעה במקרה של אי מענה. כך ישאיר המועמד את הכדור במגרש שלו, ויוכל להתקשר שוב מבלי להצטייר כמטריד.

המשך הפולו-אפ

במידה ותקופת ההמתנה שהוגדרה על ידי המראיין עברה, או לחילופין אם לא הוגדר פרק זמן כזה וחלפו כמה שבועות, הגיע הזמן ליצור שוב קשר. בדרך כלל עדיף לקיים את המשך המעקב במייל, כיוון, ששיחת טלפון עלולה ליצור אצל המראיין גישה מתגוננת ואף רגשות דחייה. עם זאת, אם המועמד יקפיד לשמור על נימה חיובית ואווירה נעימה, שיחת טלפון אפשרית בהחלט.

רצוי לברר מהו השלב הבא בתהליך הגיוס, ומה משך הזמן המתוכנן. בנוסף, חשוב להמשיך להביע עניין בתפקיד, ולהימנע מלהישמע מתוסכל, חסר סבלנות או נואש.

לסיכום, סבלנות ורגישות

לסיכום, הדבר החשוב ביותר בתהליך המעקב הוא הפגנת סבלנות וכבוד כלפי המגייס, והימנעות מכעס גם אם התהליך נמשך יתר על המידה. יש לזכור שהתמשכות תהליך הסינון עשויה לנבוע מאינספור סיבות - ארגוניות ונסיבתיות, שאינן קשורות בהכרח במועמד.

חשוב מאוד גם לשים לב לאופן שבו המגייס מגיב להתקשרות הנמשכת. אם נראה שזו מפריעה לו, עדיף לוותר על הפולו-אפ, ולהמשיך בתהליך חיפוש העבודה בזמן ההמתנה לתשובה.



יעל מהודר היא יועצת ארגונית ובעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית

  1. לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל Yaelmehoudar@gmail.com.
  2. במשך השבוע ניתן להמשיך לטקבק עם יעל מהודר דרך טור הדעות "המדוברות ביותר" בעמוד הבית, ודרך קישור זה

הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.

עוד כתבות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?