נתניהו: "אנחנו במקום ה-120 בעולם בזמן הנדרש לרכוש דירה"

רה"מ בפורום קיסריה: "אני מקווה שנגיע למקום ה-20" ■ "המאמץ הכלכלי הקשה ביותר שעושה משפחה ישראלית הוא קניית דירה"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נשא דברים לסיכום פורום קיסריה להתווית מדיניות כלכלית לאומית שנערך באילת. נתניהו אמר כי חייבים לבצע קודם כל רפורמות - משום שרפורמות מגדילות את התחרותיות של המשק הישראלי".

על המצוקה בשוק הדיור אמר ראש הממשלה כי "המאמץ הכלכלי הקשה ביותר שעושה משפחה ישראלית זה לקנות דירה. במדינת ישראל זו פעולה מאד מאד קשה, אנחנו במקום ה-120 ביחס לעולם בזמן הנדרש לקנות דירה, קשה גם לשפץ - לך תבנה מרפסת, יש לפשט את תהליך הבניה, להוזיל את הדירות ולאפשר לאזרחים לאפשר לעצמם דירות בלי שיצטרכו למשכן את חייהם".

על פעולות הממשלה בכדי להקל על מצוקת הדיור ציין נתניהו כי "אנו עושים שלושה דברים גדולים לשם כך, המכוונים לישראלי הממוצע, מה שיעזור לסגור את הפערים, הדבר הראשון - רפורמה היסטורית במינהל מקרקעי ישראל, 800 אלף ישראלים שחוכרים דירות מהממשל יהיו בעלי הדירות. הדבר השני - רפורמה בוועדות התיכנון והבניה לשם פישוט הבירוקרטיה שכיום היא פשוט בלתי ניסבלת, זה גיהנום. והדבר השלישי הוא - פרישת רשת רכבות וכבישים מהנגב ועד הגליל, הדבר יביא לתזוזה מיידית בפעילות הכלכלית, אלו הם מנועי צמיחה חזקים מאד. אנחנו מחכים לדברים האלו הרבה הרבה מאד שנים".

נתניהו הוסיף כי "יש פה אצלנו מנוע צמיחה אדיר - אם אנחנו כיום במקום 120 ונגיע למקום ה-20 מבחינת בניית דירות - זהו מנוע צמיחה פנימי ואינו מותנה, על ידי הסרת המגבלות בתחום נתחיל לראות תנועה. רק זה צפוי להגדיל את הצמיחה של מדינת ישראל במידה ניכרת אלו מנועי צמיחה ודאיים".

"יש לייעל ובמידת האפשר לצמצם את המגזרים הציבוריים, זה לא יקרה בשנה שנתיים אלא מדובר בראיה לטווח הרחוק יותר על מנת שנוכל להתחרות ברמת ההוצאה וברמת המיסוי מול המערכת הגלובלית. הוצאות הביטחון שלנו ימשיכו להוות גורם חשוב בתקציב הלאומי שלנו, למרות מה שאמרתי ביחס לצמצום, היכולת לכסות את הוצאות הביטחון שלנו תהיה רק על ידי צמיחה. בטווח המיידי נדרשנו לייצב את המשק, ועשינו את זה בתקציב, אם לא היינו עושים תקציב לשנתיים הינו בחודש הקרוב שוב מתחילים את הויה דולורוזה הזו...", אמר ראש הממשלה.

בנושא חוק בנק ישראל אמר נתניהו כי "אנחנו עומדים לחוקק גם את חוק בנק ישראל, לפי 4 שנים פישר אמר לי: "אני אבוא להיות נגיד אבל אתה תדאג להעביר את חוק בנק ישראל", יכול להיות שנביא לצמצום החיכוך המובנה בין בנק ישראל והאוצר לאחר שיעבור החוק".