מנהל ללא כיסא

עובדים רבים נדרשים בתקופה זו לתפקד כמנהלים בפועל. איך תביאו את עמיתיכם לשתף עימכם פעולה / יעל מהודר

בתקופה זו של צמצומים בכוח אדם, עובדים נדרשים לעתים לתפקד כמנהלים, אף על פי שלא מונו לתפקיד באופן רשמי. במצבים כאלה הציפייה לשיתוף פעולה מצד יתר העובדים אינה מובנת מאליה, ועל המנהל בפועל לגייס את כל יכולת ההשפעה שלו, על מנת להוביל את הצוות להצלחה.

ישנם כמה כללים שחשוב לעמוד בהם כדי להצליח במשימה הלא פשוטה - ניהול שאינו נשען על סמכות רשמית.

שגרת היומיום

הימנעו ממשחקי אגו

אם לא מוניתם לתפקיד ניהולי באופן רשמי, אל תעמידו פנים. הניחו את האגו שלכם בצד והימנעו ממשחקי כבוד. הצהרות כגון "מוניתי להיות המנהל שלכם במשימה זו ולכן עליכם לבצע את בקשותיי", רק יגרמו לחוסר היענות ושיתוף פעולה מצד עמיתיכם לעבודה.

הפגינו מצוינות בעבודה, והוו דוגמה אישית לסובבים אתכם, אך לא מתוך יהירות וציפייה לפידבקים. די לחתור להצלחה מבלי להכביר במילים על כך. מי שמתרברב בהצלחותיו בכל הזדמנות, אינו מצטייר בעיני הסביבה כאדם חזק שכדאי ללכת בעקבותיו, אלא כדמות נזקקת וחלשה.

טפחו יחסי אנוש טובים, והפגינו מומחיות

בשגרת העבודה היומיומית חשוב לטפח יחסי אנוש טובים תוך שאיפה להישגיות מקצועית.
מצד אחד, חשוב להיענות לבקשות החברים, ובמצבים בעייתיים להושיט עזרה אף לפני שזו התבקשה. כך, בעת הצורך, חבריכם ישיבו לכם כגמולכם, ויושיטו לכם עזרה. מצד שני, הקפידו על מקצועיות והפגינו מומחיות. הקנו לעצמכם מעמד של פותרי בעיות. אם תעשו זאת, הקולגות והמנהלים ידעו שהם יכולים לסמוך עליכם מבחינה מקצועית, וילכו בעקבותיכם כשיתבקשו לכך.

רגע האמת - הטלת משימות

רגע האמת יגיע כאשר תידרשו להטיל משימות על עמיתיכם, המודעים לכך שאין לכם כל סמכות רשמית. עקרונות הפעולה החשובים הם התאמת המשימה לעובד, הסברת הסיבות למשימה, העמדת המשימה בפרספקטיבה הארגונית והפגנת התלהבות ומוטיבציה.

התאמת המשימה לעובד

התאימו את המשימות לעמיתיכם לעבודה. בחרו בעובד שהמשימה הנדרשת מתאימה לאופיו ולשאיפותיו המקצועיות. אדם המתבקש לבצע משימה הגורמת לו הנאה ומהווה בעבורו אתגר ומקור לגאווה, ישמח להיענות לבקשה. אם המשימה תיחשב בעיני עמיתכם כמדד להצלחה בארגון, הוא יהיה נכון יותר לשתף עמכם פעולה.

לדוגמה, איש שירות לקוחות, השואף להתקדם בחברה ולהגיע לצוות שימור הלקוחות, ישמח להוכיח את ערכו ולהתמודד עם לקוחות קשים, הרבה יותר מעובד שלא שואף לכך כלל.

הסבירו מה עומד מאחורי הבקשה

חשוב שחבריכם ידעו כי בקשות העזרה נועדו למלא צורך של הארגון, ולא את טובתכם האישית. כדי לבסס את יחסי האמון ביניכם, כדאי שהעובד לא יחוש מנוצל, ושיבין את הקשר בין הבקשה לאינטרסים הארגוניים.

הבהירו את חשיבות המשימה להצלחת הארגון

כדי להמריץ את עמיתיכם, הדגישו את חשיבות המשימה להשלמת פרויקט גדול יותר, ולהצלחת הארגון כולו. המוטיבציה של אותו איש שירות לקוחות המתבקש ליצור קשר עם לקוחות קשים תגדל מאד אם הוא ידע שהצלחה במשימה זו תעלה פלאים את מוניטין הארגון.

הפגינו התלהבות

התלהבות היא דבר מדבק. אדם המפגין התלהבות, יוצר אצל הסובבים אותו הקשבה רבה יותר, הזדהות, ונכונות למסירות ולשיתוף פעולה. לכן, ככל שתהיו נלהבים יותר ביחס למשימותיכם, תגדילו את נכונות עמיתיכם לשתף עימכם פעולה.

כדאי לספר על המשימה תוך שימוש במילים חיוביות כגון "אתגר", "מדהים", "נפלא", "חיוני", וכדומה. הבליטו את החלקים המאתגרים, המעניינים והמלהיבים במשימה הנדרשת. בין אם זו מטרה חשובה, ובין אם זו הטכנולוגיה שבה תעשו שימוש כדי למלא אותה.

לסיכום, אל תשכחו את הקרדיט

מתן קרדיט, ותגמולים חיוביים הוא כלי חשוב לכל מנהל המעוניין ליצור מחויבות ומוטיבציה אצל עובדיו. הדבר נכון על אחת כמה וכמה במקרה זה. כיוון שלא תוכלו להעניק לעמיתיכם תגמול חומרי, הקפידו על מתן קרדיט בפרטיות או בפומבי. אם איש צוות שירות הלקוחות יזכה, בזכות מאמציו, לטפיחה על השכם, ולשבחים, והוא וחבריו ישמחו לשתף עמכם פעולה בהמשך הדרך.



יעל מהודר היא יועצת ארגונית בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית. לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל Yaelmehoudar@gmail.com. הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.