השיטה למיזעור הפסדים בבורסה

כך נפטרים ממניות בעייתיות בלי להינזק

את הדילמה הזו אין משקיע שלא מכיר: מניה שהאמנתם בה התבררה כנפילה, ועכשיו צריך למזער נזקים. אפשר לעשות זאת בעזרת אופציות.

כמו כל נייר ערך אחר, גם לאופציה שני צדדים - קונה ומוכר. במקרה של אופציית רכש (call), המוכר, המכונה כותב האופציה, מציע לקונה אפשרות לא מחייבת להמיר את האופציה למאה מניות במחיר מוסכם מראש (מחיר המימוש) עד נקודת זמן כלשהי (מועד הפקיעה), בתמורה לתשלום פרמיה מסוימת. לדוגמה, אם תרכשו אופציית רכש של טבע של 52.50 דולרים לפקיעה ביולי, תשלמו בסביבות 20 דולרים למוכר האופציה. בתמורה, תהיה לכם הזכות להמיר את האופציה למניות טבע ב-52.50 דולרים למניה, עד למועד הפקיעה (18 ביולי).

במקרה זה, כותב האופציה מקבל את הפרמיה (20 הדולרים), ומצפה שמחירה של טבע יישאר זהה או ירד מטה, כך שהאופציה תפקע בלא שתומר. הקונה מצפה, מצדו, שהמחיר יעלה, מה שיוביל אותו להמיר את האופציה למניות ולהרוויח מרכישה בזול. איך זה קשור להיפטרות ממניה בעייתית ללא הפסד? האסטרטגיה תלויה בכך שלמניה שלכם יש אופציות (לא מתאים למניות הנסחרות בתל אביב אך נכון למרבית המניות בארצות הברית), ובכך שהברוקר שלכם מאפשר לכם גם מסחר באופציות.

כעת, על כל מאה יחידות שאתם מחזיקים מהמניה המדוברת, בחרו אופציות בעלות מועד פקיעה זהה (עד תשעים ימים) כך:

1. רכשו אופציית רכש אחת, במחיר מימוש הקרוב עד כמה שניתן למחיר שבו נסחרת המניה כעת.

2. מכרו שתי אופציות רכש במחיר מימוש בין המחיר שבו רכשתם את המניה במקור למחיר שבו היא נסחרת כעת. האסטרטגיה אינה מגדילה את הסיכון, היות שהאופציות שאתם מוכרים הן מכוסות - מאה המניות שברשותכם, יחד עם האופציה שתקנו, מכסות את מאתיים האופציות שתמכרו. במילים אחרות, לא תצטרכו לקנות מניות נוספות מכספכם, במקרה שקונה האופציה מכם יבחר להמירן. בנוסף, פרט לעמלות המסחר המזעריות, אין צורך בהבאת כסף חדש, משום שהפרמיה שתקבלו על מכירת האופציות תשלם על הקנייה של האופציה.

הנה דוגמא

הבה נניח שקניתם מאה מניות של חברת אבג בע"מ, הנסחרת בניו יורק במחיר של 50 דולרים למניה. המחיר ירד ל-40 דולרים, ואתם מעוניינים להיפטר מהן במהרה ובהפסד מינימלי. אינכם מאמינים שהמניה תתאושש בחזרה למחיר הקנייה, אבל אתם גם סבורים שמרבית הירידות כבר מאחורינו (אחרת פשוט עדיף שתמכרו את המניה).

לפי השיטה, עליכם לקנות אופציית רכש אחת במחיר 40 דולרים (מחיר המניה הנוכחי), ולמכור שתי אופציות רכש במחיר 45 דולרים (בין מחיר הקנייה של 50 דולרים למחיר הנוכחי), בעלות מועד פקיעה בעוד חודשיים. הפרמיה שקיבלתם על האופציות שמכרתם תכסה את התשלום בעבור האופציה שקניתם, כך שלא תזדקקו להוסיף כסף בדרך כלל.

הנה התוצאות האפשריות של המהלך:

  1. מחיר המניה נשאר על 40 דולרים או יורד: כל האופציות יפקעו בלא שיומרו, כלומר הפסדתם רק את העמלות הקטנות, ותוכלו לנסות את האסטרטגיה שוב.

  2. המחיר עלה קצת ל-42.50 דולרים: האופציות שמכרתם יפקעו בלא שיומרו, אבל אתם תרוויחו 2.50 דולרים מהמרת אופציית הקול שקניתם, כך שמחיר הקנייה הממוצע שלכם ירד מ-50 ל-47.50 דולרים.

  3. המחיר עולה ל-45 דולרים: תרוויחו 5 דולרים מהמרת אופציית הקול, מה שיוריד את מחיר הקנייה הממוצע של המניה ל-45. האופציות שמכרתם יומרו למניות, ובכך תיסגר כל הפוזיציה שלכם ללא הפסד.

  4. המחיר עולה במפתיע מעל 45 דולרים. כמו בתרחיש הקודם, כל מחיר מעל 45 דולרים יאפשר לכם לסגור את הפוזיציה במצב מאוזן.**

yinon@bursa4u.com