"מה רע לחיפה? אשלג היא מקבלת במחיר נמוך עד גיחוך"

נמשך המאבק בין כי"ל לחיפה כימיקלים בנושא מחיר האשלג ■ כל צד מאשים את השני בעיכוב הבוררות

למרות שכבר לפני כחודש הוחלט כי הסכסוך בין חיפה כימיקלים לכי"ל סביב מחיר האשלג יעבור לבוררות, נראה כי המאבק בין השתיים רחוק מסיום.

הסכסוך החל לפני כשלושה חודשים, כשחיפה כימיקלים השביתה את קווי הייצור במפעליה בטענה שהמחיר שדורשת החברה הבת של כי"ל - מפעלי ים המלח - תמורת האשלג, גבוהים. הסכסוך הגיע עד לוועדת הכספים של הכנסת, שקבעה כי הוא יועבר לבוררות. בינתיים, סוכם כי חיפה כימיקלים תמשיך לרכוש אשלג ממפעלי ים המלח במחיר האחרון שבו נעשו עסקאות ביניהן, 300 דולר לטון.

ממכתבים ששלחו עורכי הדין של הצדדים, עולה כי חיפה כימיקלים מאשימה את מפעלי ים המלח (כי היא "עושה כל שביכולתה במהלך החודשיים האחרונים להימנע מקיומה של הבוררות, עליה הוסכם", כפי שכתב עוה"ד יוסף בנקל המייצג את חיפה כימיקלים.

עוד לטענת עו"ד בנקל, חברת מפעלי ים המלח ניסתה לחמוק מיישומו של הסדר הביניים לגבי המשך מכירת האשלג במחיר של 300 דולר לטון, וכי "היא נמנעת מלהגיע להסכמה על זהותו של הבורר, ובכך מסכלת את ביצועו של הסכם בוררות".

למי טוב המצב הנוכחי

בתגובה להאשמות כלפיה, טענה מפעלי ים המלח, באמצעות עו"ד עדי קפלן, כי היא מעוניינת בסיום הבוררות מוקדם ככל שניתן, ואילו חיפה כימיקלים היא זו שמעוניינת בהתמשכות המצב הנוכחי. לטענת כי"ל, חיפה כימיקלים מעכבת את הבוררות, וזאת מחשש שיוחלט בה על מחיר גבוה מזה שהיא משלמת כיום, והיא תחויב להשלים רטרואקטיבית את הפער.

"לא קיבלנו את המכתב"

"מה רע לה, לחיפה? אשלג היא מקבלת, ומחיר נמוך עד כדי גיחוך היא משלמת", כותב עו"ד קפלן. עוד הוא טוען במכתבו, כי חיפה כימיקלים לא העמידה בטוחות לכיסוי הפרשים שיגיעו למפעלי ים המלח בעקבות פסק הבורר. "דבריה של חיפה כימיקלים, כאילו קצה נפשה באי קיום הבוררות, אינם אלא צביעות המשתפכת על גדותיה. נפשה של חיפה כימיקלים דווקא עולצת ועולזת מהמצב הנוכחי", נאמר במכתב.

מחיפה כימיקלים נמסר היום בתגובה למכתבו של עו"ד קפלן, כי "המכתב טרם הגיע לידינו. אך, אם משמעותו היא שמפעלי ים המלח מסכימה לקיום הבוררות, כפי שהוסכם בין הצדדים בוועדת הכספים, הרי שאנו מברכים על כך".