"ילד מחפש בגוגל 'שיר' - ומקבל את 'טירת הסקס של שיר'"

(עדכון) - כך אומר ח"כ אמנון כהן מש"ס, שתוקף את הממשלה שהפילה את הצעת החוק שלו לצנזורה ברשת ■ הצעת החוק אושרה בפברואר 2008 בקריאה ראשונה ■ השר מיכאל איתן: "זוהי ממשלה של קידמה הקשובה לערכי הדמוקרטיה"

ח"כ אמנון כהן (ש"ס), אשר יזם את חוק הצנזורה באינטרנט, תוקף היום (ב') את החלטת ועדת השרים לחקיקה, אשר החליטה אמש (א') כי הממשלה תתנגד להטלת צנזורה על האינטרנט. נזכיר כי לפי הצעתו של כהן תוטל צנזורה גורפת על כלל גולשי האינטרנט באמצעים שונים.

"כל החברי כנסת שהצביעו נגד החוק לא מבינים נגד מה הם הצביעו", אמר היום כהן בראיון לגלי צה"ל. "כשילד מקיש את המילה 'עולם' בגוגל, התוצאה הראשונה שהוא מקבל היא 'עולם הסקס של ענת'. כשהילד מקיש את המילה 'שיר', אז התוצאה הראשונה שעולה היא 'טירת הסקס של שיר'".

כהן ציין כי הצעת החוק נועדה להגן על כלל אוכלוסיית הגולשים בישראל, שלא בהכרח מבינה במחשבים. לדבריו, "איש היי-טק יכול לבקש מספק האינטרנט שלו להסיר את החסימה מתוך מודעות לסכנות האורבות לילדיו ,כיוון שהוא יודע בעצמו כיצד למנוע מילדיו לגלוש למקומות אסורים; אך החוק נועד לאנשים רגילים שלא יודעים הכל על מחשבים".

כזכור, על-פי הצעת החוק, גולש שיבקש להסיר את הצנזורה יצטרך להגיש בקשה לספק האינטרנט, אשר תירשם ותקוטלג במחשבי הספק.

"לא משמרות המהפכה"

השר מיכאל איתן (ליכוד), שהתנגד להצעת החוק, אמר אמש: "זוהי ממשלה של קידמה הקשובה לערכי הדמוקרטיה. הדרך הנכונה לטפל בבטיחות הגלישה באינטרנט היא הדרך הדמוקרטית ולא הדרך של משמרות המהפכה, כפי שנהגו בקדנציה הקודמת. הממשלה הוכיחה בהחלטתה כי היא ממשלה של קידמה, ושהיא קשובה לערכי הדמוקרטיה וחופש הביטוי, לעומת ממשלת קדימה אשר תמכה בחוק שמקומו במדינות חשוכות".

נזכיר כי ההצעה אושרה בקריאה ראשונה בפברואר 2008, ברוב של 46 מול 20 מתנגדים, ועוררה סערה ציבורית סביבה. על-פי הצעת החוק, סינון אתרי סקס, הימורים ואלימות יהיה ברירת המחדל של ההתקשרות עם ספק האינטרנט, ורק אם המנוי יבקש מפורשות שלא לחסום אותו - לא יבוצע הסינון, והוא יוכל לגלוש ללא הגבלה.

פירוש הדבר היה שאם החוק היה מתקבל, ספקיות האינטרנט היו קובעות איזה תכנים ראויים לקטינים, תפקיד ששייך באופן מסורתי להורים.

על-פי הצעת החוק, שכאמור לא התקבלה, הסמכות הבלעדית לקבוע מהם התכנים שיסוננו, אילו אמצעי סינון יופעלו ומה יהיה אופן הזיהוי של מנוי כבגיר - אמורים היו להיות בידי שר התקשורת. עוד נכתב בהצעת החוק כי ספק שירותי אינטרנט שיעבור על החוק, יקבל שנת מאסר וקנס של 20 אלף שקל, ורישיונו יישלל לתקופה של לפחות 6 חודשים. הצעת חוק דומה הונחה על שולחן הכנסת ה-16 על-ידי הח"כים יחיאל חזן ויצחק וקנין.

איגוד האינטרנט הישראלי מתנגד בתוקף להצעת חוק זו, ונלחם בה כבר שנתיים. האיגוד טוען כי יש לאפשר לכל הורה להשתמש בכלים שונים לבקרת התכנים אליהם נחשפים ילדיהם, לרבות שימוש בתוכנות סינון, אך אין לכפות שיטה אחידה לכלל האוכלוסייה, על-פי שיקול שלאחד ייראה מחמיר ולאחר ייראה מתירני מדי. הצורך היחידי העולה מן השטח, סבורים באיגוד, הוא הצורך בהגברת המודעות של הורים, מורים וילדים לשימוש נבון באינטרנט, ולאפשרות להתקין תוכנות סינון.