70% מעובדי ההיי-טק תומכים בהקמת ועד במקום עבודתם

איגוד לשכות המסחר טען שיש בידיו סקר שמוכיח כי עובדי ההיי-טק מתנגדים לחוקי העבודה החדשים ■ מסתבר שההודעה לעיתונות לא נאמנה למקור ■ בדיקת הסקר שהגיע לידי "גלובס" מגלה תוצאות אחרות ■ השאלות שנשאלו בסקר מנוסחות באופן שעלול להשפיע על התשובות

מי שצפה לאחרונה בסדרת הטלוויזיה "פולישוק", למד פרק מאלף על היכולת של פוליטיקאים או גורמים שונים להציג סקרים מחמיאים. "הכל תלוי בשאלות", הסביר היועץ הכל-יכול של שר המשפטים בסדרה, העונה לשם "קוזו".

אבל המציאות הרי עולה על כל דמיון, ואת ההוכחה לכך אפשר למצוא בסקר שפרסם היום (א') איגוד לשכות המסחר, בראשות אוריאל לין. האיגוד מנהל בשבועות האחרונים מלחמת חורמה בשינויי החקיקה הקשורים ליחסי העבודה במשק, אשר גובשו במסגרת "עסקת החבילה במשק".

את עיקר המאמץ מרכזים באיגוד בקרב חברות ההיי-טק, בטענה כי ענף זה צפוי להיפגע יותר מכל ענף אחר, אם יאושרו החוקים האלה בכנסת. החוק המטריד ביותר את האיגוד, אגב, אושר היום לקריאה שנייה ושלישית: חובה על מעסיק לנהל מו"מ להסכם קיבוצי, אם התארגנו העובדים תחת איגוד מקצועי.

מגמה ברורה

ואכן, לפחות על-פי ההודעה לעיתונות ששלח איגוד לשכות המסחר, ענף ההיי-טק אומר "לא" לשינויי החקיקה. על-פי תוצאות הסקר שערך, כ-50% מעובדי ההיי-טק מתנגדים לשינויים, כאשר 67% מהמנהלים בענף סבורים כי חוקים אלה יביאו לסגירת הפעילות של החברה שלהם בארץ.

אלא שכאשר קיבל לידיו "גלובס" את שאלון הסקר הוא מצא שהשאלות שנשאלו בסקר מנוסחות באופן שעלול להשפיע במידה רבה על התשובות. כך למשל, אחת השאלות נוסחה כך: "אישור החוקים עלול לגרום לכך שחברות זרות יסגרו את עסקיהן בישראל וחברות בינלאומיות ימנעו מהשקעות חדשות. האם אתה בעד או נגד החוקים הללו?"

אבל מסתבר שגם ההודעה לעיתונות לא נאמנה למקור. כשדרשנו את התוצאות המלאות של הסקר, גילינו כי 42.6% מהנשאלים מתנגדים לחוקי העבודה, אולם 42.7% בעד (!). התוצאות האמיתיות כוללות גם שאלות ותשובות שאינן מופיעות בהודעה לעיתונות, והן מעניינות לא פחות.

כך למשל, 70.3% מעובדי ההיי-טק תומכים בהקמת ועד במקום עבודתם. בקרב המנהלים בהיי-טק 45% תומכים בהקמת ועד, לעומת 50% מתנגדים. נתונים אלה עשויים לעניין במיוחד ארגוני עובדים, שסברו עד היום כי קשה מאוד לארגן את עובדי ההיי-טק, משום שהם מאמינים כי האינדיבידואליות מטיבה עימם.

ללא אחיזה במציאות

בהודעה לעיתונות שהוציא היום, אוריאל לין, שלא ידע כנראה כי נטרח להשיג את התוצאות האמיתיות של הסקר, נשמע משוכנע: "יותר ויותר בעלי עסקים החלו להבין ולהפנים את החומרה שבחבילת החוקים החדשה ויותר ויותר גופים הבינו כי מציגים להם מצג שווא כאילו אין בחוקים החדשים שינוי לעומת המצב הקיים היום.

על כל ארגוני המעסיקים להתעשת מיידית ולא לתת להצעות חקיקה חפוזות, הפוגעות בזכויות היסוד של המגזר העסקי להפוך לבכייה לדורות, שתיפגע במשק, באלפי בעלי עסקים ובעשרות אלפי עובדים דווקא בתקופה זו".

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, יהודה שגב, הבהיר היום מה הוא חושב על הסקר - או על ההודעה לעיתונות של איגוד לשכות המסחר: "זהו סקר מגמתי, הפונה לאנשי ההיי-טק שאינם מכירים את חוקי העבודה. החשש של מנהלי ההיי-טק, כפי שמופיע בסקר, נובע מקמפיין אינטרסנטי המטעה את הציבור ושאין לו אחיזה במציאות".

איגוד לשכות המסחר מסר בתגובה: "איגוד לשכות המסחר העביר את הסקר המלא לידי "גלובס" בצורה גלויה וישירה וללא כחל וסרק, מתוך אמונה בשקיפות ובפתיחות מירביים. הסקר נבנה בצורה מקצועית על ידי מכון המחקר פאנלס, ולכן מטבע הדברים הוא כולל שאלות המסבירות לנשאלים את מהות השינויים בחוקי העבודה. צר לנו ש"גלובס" בחר לפרש את תוצאות הסקר בצורה מגמתית, תוך התעלמות מהסחף שחל בעמדות הציבור מתחילת המאבק של איגוד לשכות המסחר בחוקי העבודה וההבנה שהתגבשה בקרב קהלים רחבים, ובהם ההיי טק, כי השינויים המוצעים יגרמו לנזק בלתי הפיך למגזר העסקי החופשי בישראל".