לא רק בישראל: הברז של הגופים המשדרים יוריד את הכנסות קבוצות הכדורגל הסקוטיות

מועדוני הפרמיירליג הסקוטית, שזכויות השידור שלה היו שייכות לסטנטה ספורטס שהתרסקה ועברו לידיהן של ESPN ו-Sky, יכניסו 18.25 מיליון ליש"ט פחות מידי שנה בעקבות המהלך

אחרי ההתרסקות של סטנטה ספורטס, ערוץ הפיי האירי שאיבד את זכויות השידור של הפרמיירליג האנגלית שנרכשו מחדש על-ידי ESPN, בסוף השבוע הושג הסכם גם עם הפרמיירליג הסקוטית, שזכויות השידור שלה בבריטניה היו שייכות לסטנטה.

החוזה של סטנטה עם הליגה הסקוטית היה שווה 125 מיליון ליש"ט לארבע שנים עד עונת 2011/12, אך ESPN ו-Sky, שהשתלטו על הזכויות, קיבלו אותן במחיר מציאה: 65 מיליון ליש"ט לחמש שנים.

המשמעות של המהלך היא שקבוצות הליגה הסקוטיות יפסידו יחד כ-18.25 מיליון ליש"ט לעונה בשנים הקרובות. החוזה עם סטנטה היה אמור להבטיח ל-12 המועדונים 31.25 מיליון ליש"ט בשנה, ואילו החוזה החדש עם ESPN ו-Sky ישאיר אותם עם 13 מיליון ליש"ט בלבד.

מדובר במכה לא פשוטה עבור חלק מהקבוצות, שלקחו הלוואות כנגד הסכום אותו היו אמורות לקבל עבור זכויות שידור. לפי נתוני יוני 2008, הארטס היא הקבוצה בעלת החוב הגדול ביותר בסקוטלנד - 30.5 מיליון ליש"ט. אחריה נמצאות ריינג'רס (21.6 מיליון) וקילמרנוק (11.4 מיליון).

הקבוצות הבכירות בליגה, סלטיק וריינג'רס, כבר הודיעו כי הן מעוניינות למכור את החלק היחסי שהן אמורות לקבל מההסכם החדש, ולמכור את הזכויות שלהן באופן עצמאי.