האביב הכלכלי עוד לא הגיע

נתוני הלמ"ס מדווחים התכווצות, האינפלציה אינה מעידה על ביקושים ולכן: לאט לכם

בדומה לכל משבר כלכלי, גם במשבר הנוכחי יש מעברים חדים בין גלי פסימיות לגלים של אופטימיות בסנטימנט הכלכלי של הפרשנים, ושל הציבור בכלל.

בימים האחרונים אנו עדים להתרוממות גל אופטימיות בארה"ב ובישראל. בארה"ב, התקבלו חדשות חיוביות מכך שמרבית (71%) דיווחי החברות הכלולות במדד S&P500 שפורסמו עד כה לגבי תוצאותיהן ברבעון השני, הפתיעו לטובה את האנליסטים. בישראל, העלייה המפתיעה במדד המחירים לצרכן ביוני (0.9%), יחד עם עליית המדד המשולב של בנק ישראל באותו חודש, הוסברו על-ידי רבים כנובעות מגידול מרשים בביקושים ובפעילות במשק.

אמנם יש מי שממהר לקבוע שהנתונים האחרונים מצביעים על כך שבא "האביב הכלכלי", אך אני סבור (גם בימי חמסין אלה) שיום או יומיים של שמש בשלהי "חורף כלכלי", עדיין אינם מבשרים את בוא האביב.

הנתונים האחרונים שפרסמה הלמ"ס עדיין מצביעים על התכווצות הפעילות הריאלית בישראל. למשל, בייצור התעשייתי ובפדיון בענפי המסחר והשירותים. כמו כן, בשוק העבודה היה זינוק מפתיע בחודש מאי בשיעור האבטלה לרמה של 8.4%. היקף המפוטרים בחודשים האחרונים הוא די קבוע, ונמשכת הירידה בהיקף משרות השכיר.

בתחום האינפלציה, שהגיעה ל-2.1% במחצית הראשונה של השנה, עליות המחירים מתרכזות בשני סעיפים עיקריים: דלק ודיור. כלומר, לא מדובר בעליות מחירים על פני רשימה ארוכה של ענפי משק, כמו באינפלציה של ביקושים.

כך שבסך-הכול, רמת החיים של הישראלי הממוצע נמצאת במגמת ירידה. השכר הריאלי למשרת שכיר נשחק בכ-2.5% בשנה האחרונה, וגם התוצר לנפש יורד.

באשר למצב שוק האשראי החוץ-בנקאי - רשות ניירות ערך הזהירה לאחרונה מפני הסיכון לאי-פירעון של חלק משמעותי מ-168 מיליארד שקל של אג"ח קונצרניות שמועד פדיונן הוא בחמש השנים הקרובות.

עוד ארוכה הדרך

לסיכום: אמנם המצב הכלכלי והפיננסי בארץ ובעולם נראה היום הרבה יותר טוב ממה שניתן היה לחזות בתחילת השנה, כי לעת עתה, המדיניות הכלכלית בארה"ב ובעולם תרמה לבלימת ההידרדרות שנוצרה בסוף 2008; אולם, עוד ארוכה הדרך להתאוששות ולתעסוקה מלאות.

חשוב להדגיש, שהפד בארה"ב ובנק ישראל לא יוכלו להתמיד לאורך זמן במדיניות הריבית הריאלית השלילית הנוכחית. כמו כן, יהיה צורך בצמצום עמוק בגירעונות התקציביים שנוצרו. אמנם יש עוד זמן עד להפעלת תיקונים אלה במדיניות הכלכלית, אך דומני שההתפתחויות בשווקים הפיננסיים בזמן הקרוב עלולות להקדים את המאוחר.

הכותב הוא היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים