ניצחון לחיפה כימיקלים: כי"ל תספק לה אשלג ב-300 דולר לטון

ביהמ"ש: שתי החברות יחלו מיד בבוררות ■ הבורר בועז אוקון יפסוק בסוגיית הרטרואקטיביות של המחיר שנקבע - ללא זכות ערעור לחיפה כימיקלים

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, קובי ורדי, נתן מעמד של פסק דין להסכמה שהושגה היום (ב') בין מפעלי ים המלח מקבוצת כימיקלים לישראל (כי"ל ) לחיפה כימיקלים, לפיה שתי החברות יחלו מיד בבוררות כפי שנקבע בכנסת. הבורר יהיה שופט המחוזי בדימוס, בועז אוקון.

עוד נקבע כי מפעלי ים המלח תחדש את אספקת האשלג לחיפה כימיקלים במחיר של 300 דולר לטון לאלתר. בשאלה אם המחיר האמור יחול רטרואקטיבית או רק מהרגע שהושגה ההסכמה בחודש מאי, יחליט הבורר.

נזכיר כי הסכסוך בין החברות החל בחודש אפריל, כשחיפה כימיקלים טענה כי מפעלי ים המלח מוכרת לה אשלג במחיר מופקע. הוויכוח הגיע בחודש מאי לוועדת הכלכלה של הכנסת, ושם - בתיווכו של יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני - נקבע כי הצדדים יגיעו לבוררות וכי בינתיים תמכור מפעלי ים המלח לחיפה כימיקלים את האשלג במחיר של 300 דולר לטון, המחיר שהיה רצוי על חיפה כימיקלים.

קביעת בית המשפט היום מהווה למעשה ניצחון (זמני) לחיפה כימיקלים, שטענה באחרונה כי מפעלי ים המלח מפירה את ההסכמה להגיע לבוררות בכך שהיא מסרבת לכל בורר שהוצע.

מפעלי ים המלח גלגלה את האשמה בחזרה לחיפה כימיקלים, והודיעה ב-14 ביולי כי לא תמשיך לספק לחיפה כימיקלים אשלג במחיר של 300 דולר לטון. לכן, פנתה חיפה כימיקלים לבית המשפט המחוזי, בבקשה שיאכוף על מפעלי ים המלח לשוב לבוררות ולהמשיך בינתיים למכור לה אשלג ב-300 דולר לטון.

בהמשך לסיכום שהושג היום אומר עו"ד יוסי בנקל ממשרד ראבד מגריזו בנקל, שייצג את חיפה כימיקלים, כי "פורמלית הושגה בין הצדדים הסכמה, אבל למעשה ההסכמה הושגה בעקבות לחץ שבית המשפט הפעיל על מפעלי ים המלח, כשאמר לה בצורה ברורה כי כדאי לה להגיע להסכמה עם חיפה כימיקלים - אחרת ייתן צו מניעה זמני שיחייב אותה למכור את האשלג ב-300 דולר לטון, וישאיר לאחר הפגרה את הדיון בשאלה האם המחיר יחול גם רטרואקטיבית".

לאחר הדברים האלה שני הצדדים יצאו להפסקה והגיעו להסכמה, והשופט אישר אותה תוך שהוא מקנה לה תוקף של פסק דין.

שהסאגה כבר תיגמר

גורם המקורב למפעלי ים המלח אמר כי "חיפה כימיקלים ניסתה למצוא שני מסלולים לקביעת המחיר. בנוסף למחיר שקבענו בכנסת בהסכמה, הם פנו בלי ידיעתנו למפקחת על המחירים בתמ"ת בבקשה שתכניס את האשלג לפיקוח, מה שהיה עלול רק להאריך את כל הטיפול בנושא. היום הסכמנו לחזור לבוררות, כששאלת רטרואקטיביות המחיר תיקבע על-ידי הבורר, ויש לנו ביטחון מלא שהוא יקבע כי המחיר יחול מיום האספקה המחודשת. לחיפה כימיקלים לא תהיה זכות ערעור על החלטותיו. כל מה שאנחנו רוצים הוא שהסאגה הזאת כבר תיגמר".