עיריית הרצליה: משרד התיירות יוזם דירות לעשירים על החוף הים - על חשבון הציבור

טוענת: "התוכנית לא מאפשרת יכולת פיקוח על כך שהדירות ישמשו למלונאות ולא למגורים" ■ משרד התיירות: חסרים 18 אלף חדרי מלון בארץ

עיריית הרצליה הודיעה כי היא מתנגדת לתוכנית המאפשרת הקמת בתי מלון הכוללים דירות נופש בחופי הים.

על-פי התוכנית, שיוזם משרד התיירות, המדינה תעודד הקמת בתי מלון שיכללו גם דירות נופש שימכרו לרוכשים פרטיים. התנאי: הרוכשים יחויבו להשכיר את הדירות במשך 9 חודשים בשנה. התוכנית הנקראת שינוי 1 לתמ"א 13, מתייחסת לכל שטח המדינה והוגשה למשרד הפנים, שאמור לדון בה ולהחליט אם לאשרה.

באמצעות עו"ד ליאור כץ ממשרד ד"ר רענן הר-זהב, טוענת עיריית הרצליה, כי מניסיון העבר, כמו במקרה של דירות הנופש במרינה בהרצליה, היזמים מכרו בעצם דירות מגורים לכל דבר על שפת הים. לדבריה, התוכנית מזמינה לחצים מצד יזמים ולא מאפשרת פיקוח בשלב מאוחר יותר על כך שהדירות אכן ישמשו למלונאות ולא למגורים.

"חוף הים נועד להנאת כלל הציבור, ולא רק לבעלי הממון שיכולים להרשות לעצמם בית על החוף. זכות הציבור ליהנות מהחוף קיבלה הגנה מלאה מבתי המשפט, אשר אסרו על בנייה למגורים בחוף הים. יש לכבד זאת, ולא לנסות לעקוף את פסקי הדין", אומר עו"ד כץ.

לטענת עיריית הרצליה, אין הצדקה להטיל חובה לבנות יחידות אכסון נוספות, ובמיוחד לא בחוף הים, תוך נטילת שטחי חוף ציבוריים והפיכתם למוקדי בנייה - מה גם שהתוכנית סותרת גם את תוכנית המתאר הארצית לחופים, תמ"א 13, המתירה בחוף הים מלונאות אך לא מגורים.

בעירייה מציינים כי בחוזר מנכ"ל שפורסם לאחרונה העניק משרד התיירות הקלה נוספת, לפיה רוכש יחידה בפרויקט מלונאי גמיש יוכל להעמיד את הדירה לשימוש מלונאי "בכל דרך שיבחר". כץ מסביר, כי "עד כה חויבו הרוכשים לצרף את הדירה למאגר יחידות מלונאיות. כעת, הדבר אמור להיות תלוי ברצונו הטוב של בעל היחידה. מי שיכול להרשות לעצמו לקנות דירת יוקרה על חוף הים, לא יאפשר מרצונו הטוב לציבור הרחב להשתמש בה כמו בחדר במלון".

משרד התיירות מסר בתגובה: "המשרד טרם קיבל את מכתבה של עיריית הרצליה, ולכן לא יוכל להתייחס לתוכנו. כיום עומד המחסור בחדרי מלון על 18 אלף יחידות, בהתאם ליעד משרד התיירות להגעתם של 5 מיליון תיירים משנת 2015 ואילך. על פי המתווה, הרוכש יהיה מחויב להודיע לחברת הניהול על כוונתו לעשות שימוש ביחידה, ויקבל את המפתח ליחידה מחברת הניהול המלונאי, כנהוג וכמקובל בבתי מלון". *