הפתעה כפולה בארה"ב: האבטלה ירדה ונגרעו רק 247 אלף משרות ביולי

האנליסטים בשוק ציפו לגריעה של 325 אלף משרות ■ לראשונה מאז אפריל 2008: האבטלה ירדה ל-9.4% ■ תגובה חיובית בשווקים הפיננסים ■ מדצמבר 2007 התאיידו בארה"ב כ-7 מיליון משרות

שוק העבודה האמריקני המשיך להתכווץ גם בחודש יולי, אך בקצב מתון יותר מהתחזיות המוקדמות. רק 247 אלף משרות התאיידו מהשוק ביולי, לעומת צפי לירידה של 325 אלף משרות. מדובר בירידה הנמוכה ביותר זה 11 חודשים. גם הנתון של חודש יוני עודכן לירידה של 443 אלף משרות מ-467 אלף, ואפילו הנתון של חודש מאי עודכן מעלה לגריעה של 303 משרות בלבד (מ-322 אלף).

אם לא די בכך, הנתונים זימנו למשקיעים הפתעה נוספת: שיעור האבטלה ירד ל-9.4% ביולי מ-9.5% ביוני, בעוד שבשוק ציפו כי האבטלה תעלה ל-9.6%. זוהי הירידה הראשונה בשיעור האבטלה מאז אפריל 2008. בממשל האמריקני העריכו לאחרונה, כי האבטלה צפויה לעלות מעל ל-10% בתחילת 2010, אולם מעניין לעקוב ולראות אם הערכה זו תשתנה לאור הנתונים החיוביים שפורסמו היום ומעידים בבירור על התאוששות הכלכלה.

מניתוח הנתונים עולה, כי 52 אלף משרות נגרעו בקרב המפעלים, וזהו המספר הנמוך ביותר השנה. לשם ההשוואה, בחודש שעבר נגרעו 131 אלף משרות במפעלים. כמו כן, 76 אלף משרות נגרעו בענף הבנייה, לאחר ירידה של 86 אלף משרות בענף זה בחודש יוני. בענף הפיננסים נגרעו רק 13 אלף משרות, בעיקר בגלל התאוששות שוקי ההון. בענף השירותים (הכולל את הבנקים, חברות הביטוח, קמעונאות ומזון) נגרעו ביולי 119 אלף משרות לעומת ירידה של 220 אלף משרות ביוני. המגזר היחיד בו נוצרו משרות חדשות הוא המגזר הציבורי: 7,000 משרות נוספו למגזר הציבורי לאחר ירידה של 48 אלף משרות ביוני.

"קצב ההתכווצות ימשיך להתמתן"

הנתונים המפתיעים התקבלו בחיוב בשווקים הפיננסים: הנפט מחק את הירידות ועולה ל-72.7 דולר לחבית, החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט עולים בכ-0.8% לעומת ירידה של כ-0.2% לפני פרסום הנתונים. הדולר מתחזק מעט: הצמד אירו-דולר (הצמד הנסחר ביותר בשוק המט"ח) נסחר סביב 1.431 ד' לאירו לעומת 1.438 טרם פירסום הנתונים.

"ההרעה תימשך, אך בקצב מתון יותר", אומר רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות. טוב להיווכח שהעלייה המהירה וחסרת התקדים באבטלה נבלמת, כעת כשהירידה בצמיחה מתמתנת".

מנחם סבור כי מוקדם עדיין לדבר על יצירת משרות בשוק העבודה, ולעת עתה המשרות ימשיכו להתאייד, אם כי בקצב מתון יותר.

"ההרעה בתעסוקה תימשך, שכן הביקוש נמוך מההיצע", אומר מנחם. "עם זאת, עושה רושם שקצב ההתכווצות במספר המשרות ימשיך להתמתן, עקב התייצבות בצד הביקוש".

המיתון החריף מאז מלחמת העולם השנייה

המשרות בארה"ב החלו להתאייד מדצמבר 2007, אז נרשמה לראשונה ירידה במספר המשרות בשוק העבודה. מאז נגרעו כ-7 מיליון משרות - המיתון החריף ביותר בשוק העבודה מאז מלחמת העולם השנייה.

אין כמעט ענף בארה"ב שחסין מפני פיטורים. ענקית התקשורת וריזון מסרה בחודש שעבר כי בכוונתה לפטר 8,000 עובדים, יצרנית המטוסים בואינג מתכוונת לפטר 10,000 עובדים, יצרנית הציוד התעשייתי אמרסון תפטר עד 6,000 עובדים נוספים ברבעונים הבאים - מעבר ל-20 אלף העובדים שהיא כבר פיטרה. החברות בארה"ב מתמודדות עם המיתון הקשה ביותר מזה עשרות שנים ומפטרות עובדים כדי לקצץ בהוצאותיהן.

בינתיים, ממשל אובמה מנסה להילחם באבטלה על ידי תכנית התמרוץ שהשיק בתחילת השנה. לורנס סאמרס, לשעבר שר האוצר וכיום יועץ כלכלי בכיר לנשיא ברק אובמה, צופה כי תכנית התמרוץ תתחיל לתת את אותותיה בשוק העבודה רק בשנת 2010. סאמרס מעריך כי התכנית, בהיקף של 787 מיליארד דולר, תשמר ותיצור סך של כ-3 מיליון מקומות עבודה.