ספרות לא זולה: איפה אפשר לקנות ספרי לימוד ואיך ניתן להוזיל עלויות

בדיקת "גלובס": ספרי הלימוד הנמכרים באתרי האינטרנט אינם זולים יותר מאשר בצומת ספרים ■ מי שרוצה להוזיל עלויות יכול להצטרף למיזם ההשאלה "בוקמרקט" - או שפשוט ירכוש את הספרים במהלך חופשה באילת

רכישת ספרי הלימוד היא מההוצאות המכאיבות ביותר לכיסו של ההורה ועשויה להסתכם גם במאות שקלים לילד. אם בעבר נהגו כולם להיאזר בסבלנות בהמתנה בתור בחנות ה"שכונתית" שאינה שייכת לרשת זו או אחרת, עם השנים הולכת ומשתכללת מכירת ספרי הלימוד וכיום ניתן לשגר רשימת ספרים שתגיע לפתח הבית, או להזמין את ספרי הלימוד, משומשים כחדשים, באינטרנט.

"גלובס" בדק מדגמית מחירי 10 ספרים לתלמידי בתי-הספר היסודיים, חטיבות הביניים והתיכוניים. המחירים נבדקו ב-4 מוקדים למכירת ספרים: בצומת ספרים - המפעילה מוקד מכירה טלפוני לספרים חדשים ומשומשים, ומאפשרת איסוף חבילת הספרים המוכנה בחנות צומת ספרים הקרובה למקום מגוריו של הקונה, והאתרים wallashops.co.il (בו ניתן לרכוש להזמין ולרכוש ספרי לימוד חדשים ומכשירי כתיבה), האתר bookme.co.il (בו ניתן לרכוש ספרי לימוד חדשים), וכן האתר הוותיק bookshopdina.co.il (המאפשר לרכוש ספרים חדשים ומשומשים ואף למכור ספרים משומשים באמצעות האינטרנט).

אתרי האינטרנט מציעים משלוח באמצעות הדואר או באמצעות דואר שליחים בתוספת תשלום. חלק מהאתרים מאפשרים איסוף עצמי ללא תוספת תשלום (ראו תיבה).

חשוב לזכור כי בשונה מספרים חדשים אותם לרוב ניתן להשיג ללא בעיה, כמות הספרים המשומשים בשוק מוגבלת ולכן ככל שיחלוף הזמן הסבירות להשיג ספר משומש תפחת.

מעניין לציין כי רשת סטימצקי, המתחרה הגדולה של צומת ספרים, לא עוסקת במכירת ספרי לימוד.

מההשוואה עולה כי גם כיום, כשההיצע בזירות המכירה גדל והתחרות בתחום התחזקה, עדיין לא מדובר בתחרות דרמטית, והיא באה לידי ביטוי בפער של שקלים בודדים לכל ספר (אתר וואלה שופס מתחייב להעניק הנחה של עד 15% ממחיר המחירון של כל ספרי הלימוד). חשוב לציין, כי גם אם ההפרשים לא משמעותיים הרי שאלה עשויים להצטבר לעשרות שקלים בקניית ספרים עבור מספר ילדים.

במקביל, פריחת המקורות לרכישת ספרי הלימוד הפריחה חיים גם בתחום הספרים המשומשים, שכן המוקדים והאתרים העוסקים בתחום זה הם ארציים, ולא מתבססים על היצע שכונתי. מי שמוכן לרכוש ספרים משומשים (במצב טוב) עשוי להוזיל את מחיר החבילה שרכש בעשרות שקלים. יוסי גיל, האחראי על תחום ספרי הלימוד ברשת צומת ספרים, מסביר כי מחיר של ספר משומש בצומת ספרים עומד על שני שליש ממחירו המקורי.

הרשת גם רוכשת ספרים משומשים מלקוחות, כאשר המחיר עבורם נקבע בהתאם למצב הספר. לדברי גיל ניתן לראות גידול מתמיד ברכישת ספרים משומשים, על פני חדשים, ורק בחודש יולי האחרון חל גידול של 30% ברכישת ספרים משומשים, בהשוואה לחודש יולי אשתקד: "מגמת קניית ספרים משומשים עולה ככל שעולים בכיתות, וקל יותר למצוא ספרים משומשים במצב תקין לתלמידי הכיתות הגבוהות. היצע הספרים המשומשים עולה בכל שנה, ויכול לכסות 70%-80% מהרשימות הניתנות לתלמידים בבתי-ספר מסוימים", מסביר גיל.

איך עוד אפשר להוזיל עלויות?

מלבד אפשרויות אלה עומדות בפני המבקשים להוזיל את קניית ספרי הלימוד עוד מספר אפשרויות:

* סעו דרומה: מי שמתכוון לנפוש באילת יכול לנצל את הפטור ממע"מ בעיר הדרומית ולהוזיל את מחירי ספרי הלימוד ב-16.5%. בחנות האילתית "גרף מכשירי כתיבה", מציעים לנופשים לשלוח מראש בפקס או במייל את רשימת הספרים ולאסוף בחנות את החבילה המוכנה. בנוסף מציעים בחנות הנחה של 12% על מכשירי הכתיבה. (דוא"ל: grapheilat@gmail.com, פקס08-6371320 ).

בחנות "לומדעת" מספקים את אותו שירות בהעברת רשימת הספרים בפקס (08-6373916).

* השאלת ספרים: המיזם "בוקמרקט" מתקיים זו השנה השנייה בבתי-ספר יסודיים ובחטיבות ביניים, ומבוסס על השאלת ספרי לימוד והעברתם מתלמיד לתלמיד. התלמידים מקבלים בתחילת השנה את כל הספרים עטופים ותקינים. ההצטרפות אפשרית אך ורק אם בית-הספר של ילדכם הצטרף לפרויקט, שפועל השנה בעשרות בתי-ספר בירושלים, פתח-תקווה, ראשון-לציון, רחובות, רעננה ותל-אביב, ובכמה ישובים קטנים יותר. לפי חישובי החברה, החיסכון ברכישת ספרי לימוד נע בין 10% ל-60% ועולה ככל שהכיתה גבוהה יותר. כך לדוגמה, אם סל ספרים חדש לכיתה א' עולה בממוצע 264 שקל, משתתפי הפרויקט ישלמו 238 שקל - חיסכון של 10%. סל חדש לכיתה ט' עולה בממוצע 702 שקל, לעומת 280 שקל לסל של בוקמרקט - חיסכון של 60%.

כדי להצטרף לפרויקט יש לשלם 23 שקל לחודש, בנוסף לדמי טיפול שנתיים של 25 שקל ליסודי ו-50 שקל לחטיבה. כמו כן, יש להביא למפעילי הפרויקט את ספרי הלימוד מהשנה שעברה. מסלול של תשלום חד-פעמי עולה 280 שקל, פלוס דמי טיפול ופיקדון. ניתוח הנתונים מביא למסקנה כי ההשתתפות בפרויקט הופכת להיות כלכלית ככל שהכיתה גבוהה יותר, כי אז כמות הספרים גדלה וההוצאה בהתאם.

מחירי המשלוחים

ברכישה באמצעות האינטרנט יש לקחת בחשבון, מלבד מחירי הספרים עצמם, גם את מחירי המשלוח.

* בוואלה שופס:

משלוח חבילה בדואר רגיל - 32 שקל.

דואר שליחים (עד פתח הבית):

רכישה של עד 500 שקל - 40 שקל.

רכישה של 500-1,000 שקל - 30 שקל.

רכישה של יותר מ-1,000 שקל - 20 שקל.

איסוף עצמי מא.ת. חולון - ללא תשלום (בתיאום מראש).

* באתר bookme:

משלוח בדואר רגיל - חינם לקונים מעל 130 שקל.

לקנייה מתחת ל-130 שקל - 9.90 שקל.

למשלוח בדואר שליחים - 25 שקל.

איסוף עצמי מחולון, תל-אביב וראשון-לציון - ללא תשלום (בתיאום מראש).

* באתר bookshopdina:

משלוח בדואר רגיל:

במשקל עד 2 ק"ג - 20 שקל.

במשקל של יותר מ-2 ק"ג - 38 שקל.

בדואר שליחים:

הזמנות בסכום של עד 500 שקל - 38 שקל.

הזמנות ביותר מ-500 שקל - 28 שקל.

תוכניות הלימוד משתנות באופן תדיר וכך גם ספרי הלימוד

בשנים האחרונות התלוננו הורים רבים, בייחוד לתלמידים בכיתות בית-הספר היסודי, על כך שעקב תחלופה גבוהה של תוכניות הלימוד במקצועות השונים, משתנים כמעט מדי שנה ספרי הלימוד אותם הם נדרשים לקנות, וכך לא מתאפשרת רכישת ספרים משומשים או העברת ספרים בין אחים במשפחה.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה, כי במקרה שבתי-ספר דורשים לרכוש מהדורות חדשות של ספרי לימוד, הרי שדרישות אלה מנוגדות להנחיות משרד החינוך, ובמקרים אלה יש לפנות למנהלי המחוזות ולעדכנם.

את חוזר מנכ"ל משרד החינוך בנושא, ובו גם רשימת הספרים שאושרו על-ידי משרד החינוך ומחירם המרבי, בחלוקה לפי כיתות לימוד, ניתן למצוא בכתובת האינטרנט: http://tinyurl.com/nal9r3.

22