בנק הפועלים מאיים בנקיטת צעדים משפטיים נגד אלי אלעזרא

"כל התחזיות התזרימיות של החברה לא עמדו במבחן המציאות", קובע ניתוח עסקי שהוגש לבנק לגבי חברת י.ד. לוי אלברט, עיקר פעילותה של אפרידר ■ הבנק לאפרידר: אם לא נקבל הצעה לפירעון מלוא החובות, ננקוט אמצעים

בנק הפועלים מאיים בנקיטת צעדים משפטיים נגד אלי אלעזרא, בעל השליטה בחברת אלעזרא החזקות הציבורית, חברת האם של אפרידר, אלבר והכשרה ביטוח.

הבנק העניק אשראי ל-4 חברות פרטיות מקבוצת אפרידר, שמהוות את עיקר פעילותה, אולם הן מתקשות לעמוד בהתחייבויותיהן, ולפי דו"ח שהוגש לבנק - אף יתקשו בכך בעתיד.

לאור זאת, פנה אגף אשראים מיוחדים בבנק, הפועל במסגרת החטיבה העסקית בראשותו של ציון קינן, אל ראשי חברת אפרידר בדרישה למציאת הסדר.

"נכון למועד משלוח מכתב זה, ולמרות דרישתנו לקבל הצעה לפירעון מלוא חובותיהן והתחייבויותיהן של החברות כלפי הבנק - הצעה כאמור לא התקבל", כתב הבנק. "אם לא נקבל הצעה כאמור, ניאלץ לפעול ולנקוט כנגד החברות והערבים לחובותיהן ולהתחייבויותיהן בכל האמצעים העומדים לרשותנו למימוש זכויותינו".

לפי דו"ח שהכינה לבנק חברת הייעוץ הכלכלי אומדן, קלושים הסיכויים של חברת י.ד לוי אלברט, הבולטת מ-4 החברות הפרטיות של אפרידר, לעמוד בהתחייבויותיה. החברה "לא עמדה ולא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה לבנק בכל הקשור לפירעון האשראי מפרויקטים בביצוע", נכתב בדו"ח.

מהדו"ח עולה תמונה לא פשוטה לגבי יכולת החזר החוב של חברת הנדל"ן של אלי אלעזרא. נכון ל-30 ביוני, סך האשראי המנוצל עמד על 64 מיליון שקל, המשקף פער של כ-68 מיליון שקל בחוסר לעומת התחזית. החריגה בחשבון עומדת על 24.2 מיליון שקל, כולל ערבויות בסך 13.1 מיליון שקל. בדו"ח אף נמתחת ביקורת על כך שהחברה לא מסרה נתונים עדכניים לגבי יתרות הגבייה מרוכשי הדירות ויתרות תקציביות מעודכנות.

כלכלני אומדן מעריכים כי ללא הון עצמי לא תוכל החברה להפעיל פרויקטים חדשים ולממש רווחים יזמיים הנובעים מהם - זאת בניגוד להערכת החברה כי המקור לסילוק החוב יגיע מפרויקטים עתידיים או ממקורות חיצוניים. "כל התחזיות התזרימיות שצפתה החברה לא עמדו במבחן המציאות מסיבות שונות", נכתב בדו"ח שהגיע לידי ג"לובס".

בסיכום ישיבת דירקטוריון החברה שהתקיימה לפני כחודש, עליה חתום היו"ר שלמה בראון, נכתב במפורש כי "אלי (אלעזרא) טוען כי אין לו כספים להעביר כעת", ואילו יוסי אלעזרא, אחיו של אלי והמשנה למנכ"ל, טען כי אפרידר העבירה סכומים ניכרים לי.ד אלברט עד היום.

"המצב קשה מול בנק הנהלת הפועלים, אך כולי תקווה כי נגיע להסדר שיכלול הגדלת אשראי, אך בטוחני כי זה ידרוש מאיתנו לסיים את התקופה הקרובה", צוטט היו"ר בראון בסיכום אותה ישיבה.

אפרידר רכשה 50% ממניות חברת י.ד. לוי אלברט ו-100% ממניות הניהול שלה בספטמבר 2007. אפרידר התחייבה בזמנו בפני בנק הפועלים להעמיד ביטחונות להבטחת פירעון האשראי. החברה צפתה כי העודפים מפרויקטים בביצוע יפרעו כ-57 מיליון שקל, אך בפועל הפרויקטים הסתיימו בגרעון של כ-5 מיליון שקל.

"כל הערכות החברה עד כה לא עמדו במבחן המציאות. החברה לא תהיה מסוגלת לפרוע את מלוא החוב לבנק גם לאחר מימוש הקרקע המיועדת להקמת מרכז מסחרי בחולון", נכתב בדו"ח.

"אלעזרא הציל את החברה מנפילה"

שלמה בראון, יו"ר החברה, אמר בתגובה ל"גלובס" כי "אלעזרא הציל את החברה מנפילה, לבקשת בנק הפועלים והתחנונים של משפחת לוי. הדו"ח מצביע באופן ברור כי היה צריך להביא כסף לחברה, ואפרידר הזרימה למעלה מ-50 מיליון שקל - אך הנתונים התזרימיים שהוצגו בעת קניית החברה שונים בפועל".

י.ד. אלברט פעילה בעיקר בחולון ומייצגת את עיקר פעילותה של אפרידר. מאז שאלעזרא רכש את השליטה בה, היא הצליחה לסיים 16 פרויקטים ונפטרה מפרויקטים כושלים. גורמים בחברה מציינים כי יש לה עודף של כסף, כי היא נהנית מביקושים לדירות וכי חברת אלעזרא עומדת מאחוריה ותגבה אותה, ובנק הפועלים אף ילווה פרויקטים שלה בעתיד.

גם מצד ספקי החברה נשמעו לאחרונה תלונות. אחד הספקים, בן-סימון תעשיות אלומיניום, שלח לחברה בחודש שעבר מכתב ובו טען להפרת הסכם בגין איחור בתשלומים. החשבון הסופי הוגש בחודש ינואר ועד היום לא שולם, טען בן-סימון, והוסיף כי לצ'ק שנמסר לו ניתנה הוראת ביטול.

חברת הנדל"ן א. נתן מירושלים שלחה בחודש מאי מכתב לחברה ובו תלונות על הפרות חוזרות ונשנות של הסכמי תשלום. א. נתן דרשה בטוחות וערבויות "עקב בעיות תזרימיות ואף צ'קים חוזרים", אחרת תיאלץ להפסיק את עבודות הקבלנות. בחודש שעבר חזרו גם צ'קים שניתנו לחברת מנורה-מבטחים.

בתוך כך נזכיר כי אתמול (ב') הוציא בית המשפט המחוזי בירושלים צו מניעה זמני במעמד צד אחד, האוסר על אלעזרא למכור מרכז מסחרי הנבנה בשכונת ח' 300 בחולון, וכן דירה לבתו ענבל בהנחה ניכרת של 35%, ובמחיר של 1.3 מיליון שקל. בחברה חושבים כי הצו מיותר לחלוטין, כיוון שהדירה כבר נמכרה למישהו אחר במחיר של 1.57 מיליון שקל. עד שהחתול השחור שעבר בין אלעזרא ללוי ייעלם, יימשכו כנראה ההאשמות ההדדיות.

בפניה לבית המשפט נטען כי גם אחיו של אלי אלעזרא, יוסי אלעזרא, נהנה מעסקת בעלי עניין ורכש דירת פנטהאוז בשווי של 6.6 מיליון שקל תמורת 5 מיליון שקל בלבד. נגד יו"ר החברה שלמה בראון נטען כי רכש דירת 5 חדרים תמורת 2.1 מיליון שקל, וזאת למרות שבאותו פרויקט נמכרה דירה קטנה יותר במחיר גבוה יותר.

מבנק הפועלים נמסר, כי "ככלל, קבוצת אלעזרא, הכוללת חברות רבות, מנהלת מזה שנים פעילות עניפה, תקינה, מסודרת ומתמשכת אל מול הבנק. בנק הפועלים אינו נוהג להתייחס לפרטי מערכת היחסים שלו עם לקוחותיו השונים ודוחה נסיונות לא נאותים לשרבב את שמו למה שנראה כמאבק שליטה בין בעלי מניות באיזה מהחברות הנמנות על קבוצת אלעזרא. על סמך הכרותו רבת השנים עם קבוצת אלעזרא, בנק הפועלים מאמין כי קבוצה זו תמשיך לנהל את עסקיה עם הבנק בדרך תקינה ומסודרת כפי שנהגה עד היום".