טעימה ראשונה מתערוכת ווטק: פיתוחים טכנולוגיים בתחומי מים וסביבה

איך להשתמש ולנצל מים בצנרת העירונית לייצור חשמל? איך מאחסנים גז באופן בטיחותי? ועוד - בתערוכת המים ואיכות הסביבה הבינלאומית הדו-שנתית שתתקיים בשיתוף "גלובס"

זו השנה החמישית שבמרכז הירידים בתל-אביב תתקיים בנובמבר תערוכת המים ואיכות הסביבה הבינלאומית הדו-שנתית ווטק. התערוכה והכנס שמתקיים במהלכה, הפכו כבר למוקד עלייה לרגל למשלחות ממשלתיות ועסקיות מרחבי העולם, שמגיעות כדי ללמוד על התפתחויות טכנולוגיות בתחומים הללו, לקשור קשרים במטרה למנף אותם ולהשפיע.

בראש התערוכה עומד זו שנה השנייה בוקי אורן, נשיא קבוצת אחזקות המים מיה שבבעלות אריסון אחזקות, ושותפים לה התמ"ת, תוכנית המים הממשלתית ניוטק, המשרד להגנת הסביבה, משרד החוץ, המשרד לתשתיות לאומיות, מכון הייצוא, מתימו"פ ו"גלובס".

במסגרת התערוכה יוצגו פיתוחים טכנולוגיים בתחומי מים וסביבה, השניים שמוצגים כאן הם רק ב"טעימה" מתוך מגוון עצום של טכנולוגיות שיוצגו.

הצנרת העירונית נרתמת

טכנולוגיה אחת היא מבית היוצר של לווייתן אנרגיה. החברה, שנוסדה ב-2006 על-ידי ד"ר דניאל פארב שעלה מארה"ב, נתפסה עד כה כחברת אנרגיה שעיסוקה בטורבינות רוח בעוצמות נמוכות. אולם יש לה פיתוחים נוספים, הנוגעים בין היתר לזיקה שבין אנרגיה למים. אחד המוצרים שעדיין נמצא בפיתוח בחברה הוא ה"בנקטינה", המאפשר הפקת אנרגיה מעודפי לחץ מים או שפכים בצנרת עירונית או אחרת.

החברה טוענת לשני יתרונות חשובים למערכת: ייצור חשמל גם במקומות שאין בהם מערכת הולכת חשמל ממקורות חיצוניים, בהתבסס על לחצי המים, וכן הפחתת לחצים במערכות המים. זאת, תוך ניצול האנרגיה הנוצרת והורדת שיעורי הדליפות שנוצרים מלחצי מים גבוהים מדי.

לטענת החברה, השימוש במוצר החדש יגביר את הכדאיות הכלכלית בוויסות הלחצים במערכות המים העירוניות. כיום, הכדאיות בטיפול בלחצים מבוססת רק על החיסכון במים והפחתת עלויות תיקוני צנרת. הפיתוח החדש יאפשר הפקת חשמל מהפחתת הלחץ ומכירתו לרשת החשמל, מה שיעודד שדרוג מערכות המים.

בנוסף למערכות המים העירוניות, הפיתוח מתאים גם למערכות שפכים, מכרות, מערכות קירור בחברות תעשייתיות, תעלות זרימה פתוחות ויישומים נוספים.

עוד טוענת החברה, כי טורבינת הבנקטינה משנה את התפיסה המקובלת בנוגע לניצול אנרגיית מים ומאפשרת ביזור מערכות קטנות באתרים מרובים, בעוד שעד היום היה נהוג לגבי טורבינות הידרו-אלקטריות למקם סכרים ריכוזיים גדולים בעלי עלויות כלכליות כבדות, זמני הקמה ארוכים, פגיעה בסביבה וסכנות במקרה של תקלה.

עד כה הוגשו בקשות למספר פטנטים של המוצר ונגזרותיו, והושקעו בפיתוח מיליוני דולרים באופן פרטי על-ידי ד"ר דניאל פארב, היזם והממציא. החברה שוקלת שיתופי פעולה שונים, הכוללים גיוס הון להאצת הפעילות, חדירה לשווקים והמשך פיתוח המוצרים.

בתערוכה ובכנס יוקדש מקום רב לדרכי התמודדות עם בעיית הפחת האדיר במערכות המים העירוניות, בעיה שמדינות רבות מנסות לטפל בפתרונה.

אחסון גז במצב נוזלי

בין הפיתוחים הישראליים המעניינים שיוצגו בתערוכה ישנו גם פיתוח שנועד לתת מענה לבעיית האחסון של הגז כמקור אנרגיה. השימוש בגז כמקור אנרגיה בישראל ובעולם צפוי לעלות באופן משמעותי בעתיד - ובתוך כך קידוח תמר של דלק אנרגיה מספק כותרות רבות - ולכן חשוב למצוא מקורות אחסון בטיחותיים וכלכליים של גז בכמויות גדולות.

כיום מיכלי הגז הגדולים מוצבים בקרבה יחסית למרכזי אוכלוסיה ותופסים שטחי קרקע יקרים. רק לפני שלושה שבועות דווח כי המשרד להגנת הסביבה פועל לסגור את חוות הגז הסמוכות למרכז הקניות שבאזור התעשייה של באר שבע, שכן הן עלולות לגרום לתחלואה ואף למקרי מוות במקרה של תקלה. בתערוכת ווטק יוצג פיתוח של חווה ימית לאחסון גז במצב נוזלי.

המערכת של חברת סיגן סיסטמס מהחממה הטכנולוגית יוזמות העמק, מתאימה לאחסון של גפ"מ - גז פחממני מעובה המשמש בעיקר כגז בישול, וכדלק לרכב ולתעשייה.

מסיגן נמסר, כי המערכת מבוססת על מיכלים חכמים, שייחודם בעמידות הגבוהה ללחצים התת-מימיים. באמצעות הלחץ הקיים במעמקי הים הגפ"מ נשמר כנוזל ומאפשר אחסון יעיל וזול יותר. המיכלים ימולאו באמצעות צינורות וניתן יהיה לרוקן אותם ישירות למשאיות על החוף. לטענת החברה, במקרה של דליפה הגז משתחרר מהמיכל, צף על פני המים ואינו מתמוסס בהם אלא מתאדה במרחק רב מריכוזי אוכלוסין.

המערכת התת-ימית צפויה לטענת החברה להיות זולה משמעותית מעלות האחסון במיכלים שעל הקרקע, וזאת בנוסף לפינוי רוב שטחי הנדל"ן והגברת בטיחות התושבים והעובדים. החברה מעוניינת להקים בקרוב פיילוט מסחרי של המערכת בארץ או בחו"ל.