ארה"ב שוקלת: "ברית" מילה לכל תינוק זכר למלחמה באיידס

מחקרים שנערכו באחרונה מראים כי במדינות עם שיעורי תמותה גבוהים מאיידס, הסיכון של גברים שנימולו להידבק בנגיף HIV קטן ב-60% מסיכויהם של גבר שלא נימולו

גופים פדרלייים בוושינגטון בוחנים תכנית למול כל תינוק זכר שייוולד בארה"ב כנשק בעל יעילות מוכחת למלחמה במחלת האיידס. מומחים אף בודקים אפשרות להציע כריתת ערלה לגברים הטרו-סקסואליים עם סיכון גבוה למחלה בגלל התנהלותם המינית.

ידיעות על דיונים פנימיים במרכז הפדרלי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) רומזות על כוונה להפוך מילת תינוקות בארה"ב לנוהל קונבנציונלי, אך הן מותירות בערפל את מרחב הבחירה של ההורים בסוגיה זו. לפי ידיעה בניו-יורק טיימס, בוחנים מקצועני רפואה ציבורית בממשל "קידום מילה כנוהל שגרתי לכל התינוקות הזכרים". באמצעי תקשורת עם זיקה ימנית, מדברים על "מילה אוניברסלית" בארה"ב (פוקס ניוז) ועל "מילת חובה" לכל תינוק (רשת החינמונים המקומיים אקזמינר מקבוצת המיליארד פיליפ אנשוץ).

תכניות להפוך מילה לאירוע שכיח, לכל הפחות, בארה"ב יידונו בכנס ארצי על דרכים למניעת איידס בהשתתפות אלפי רופאים, מומחים לרפואה ציבורית, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, שיערוך השבוע CDC באטלנטה. בין הארגונים שיישתתפו בכנס: "מבצע אברהם", ארגון ישראלי שנוסד כמיזם משותף של ההסתדרות הרפואית הדסה ועמותת פרוייקט איידס ירושלים במטרה להכשיר רופאים באפריקה לביצוע ניתוחי כריתת ערלה.

מחקרים שנערכו באחרונה מראים, כי בדרום-אפריקה, קניה ואוגדה, מדינות עם שיעורי תמותה גבוהים מאיידס, הסיכון של גברים שנימולו להידבק בנגיף HIV, שמחולל את המחלה, קטן ב-60% מסיכויהם של גבר שלא נימולו. אולם המחקרים התמקדו בקבוצות מדגם של גברים הטרו-סקסואליים, שמקור הידבקותם בנגיף הוא נשים חולות איידס.

המחקרים לא הראו באופן חותך, שמילה עשויה להגן, ולו חלקית, על הומוסקסואלים, שחשופים לנגיף בגלל קיום יחסי מין עם גברים אחרים.

תכנית המילה, ובמיוחד האפשרות שהיא תיכפה על משפחות, חוללה תנועת התנגדות רחבה. ארגון הקרוי "אמריקה השלמה" (Intact America) שכר משאיות נושאות כרזות והוא מתכנן להסיע אותן ברחבי אטלנטה כדי לעשות נפשות למסר שלו: "מילת תינוקות אינה מונעת איידס".

נשיאת הארגון, ג'ורג'אן צ'פין, אמרה לטיימס, כי המחקרים באפריקה הראו שכריתת ערלה מפחיתה את הסיכוי לחלות באיידס, אך אינה מונעת הידבקות בנגיף. "גברים עדיין צריכים להשתמש בקונדומים", היא אומרת.

המתנגדים טוענים עוד, כי התועלת השולית של כריתת ערלה אוניברסלית בארה"ב תהיה קטנה משמעותית מזו של צעד כזה באפריקה, ואחת הסיבות לכך היא, ש-79% מהגברים המבוגרים בארה"ב כבר נימולו, לדבריהם של מומחים לרפואה ציבורית שמצוטטים בטיימס.

יחד עם זאת, שיעור המילה בקרב תינוקות שאך נולדו בארה"ב ירד בעשורים שחלפו לרמה של כ-65% ב-1999 (השנה האחרונה שלגביה קיימים נתונים זמינים), בהשוואה לרמת שיא של כ-80%% לאחר מלחמת העולם השניה.

ד"ר פיטר קילמארקס, ראש היחידה לאפידימולוגיה בחטיבת האיידס של CDC, אומר, כי כל צעד שעשוי להאט התפשטות האיידס בארה"ב חייב לקבל שיקול רציני.