אבי גבאי: "בזק עומדת לשנות את עולם הטלוויזיה בישראל"

אסור לו לספק שירותי תוכן, אבל מנכ"ל בזק ייכנס לטלוויזיה בדלת האחורית: דרך הרשת החדשה שתגדיל את מהירות הגלישה באינטרנט פי עשרה - בזק תשווק סטרימרים שיאפשרו לצפות בתכני המחשב דרך הטלוויזיה בסלון

מנכ"לים מטבעם, רוצים להשאיר חותם. אבי גבאי, מנכ"ל בזק , רוצה להיות חתום על רשת התקשורת החדשה של החברה - ה-NGN. הוא עוסק ברשת מבוקר עד ליל, ומשאיר את השאר להנהלה שלו.

בינתיים, במאזן הרווח וההפסד נראה שהוא מרוויח, למרות שבזק הקטינה בצורה דרסטית את היקף השירותים שהיא מוציאה לשוק. הרבה מהשירותים שהחברה משווקת לא נהגו בתקופתו של גבאי, אבל הוא זה שהצליח להפיק מהם את המרב. בעבר התבטא שלא יוציא שירותים חדשים עד שהחברה לא תדע לשווק את השירותים שכבר יש לה - סטייטמנט לגבי מה שהוא חושב על השירותים הקודמים.

בפועל, השנה הראשונה לכהונתו בבזק הוקדשה בעיקר לארגון מחדש, והשנה השנייה הוקדשה להוצאתה לפועל של תוכנית הרשת החדשה. בדרך, שירותים כמו טלפון וידיאו או רדיו אינטרנטי, שמסיבות העיתונאים שהחברה ערכה לכבודן עלו לה יותר מהכנסותיה מהמכירות שלהם, התאדו ואינם.

* האם יש לבזק אסטרטגיה חוץ מאשר למכור נדל"ן ולהשיא תשואה לבעלי המניות שלה? מה אתם רוצים להיות - חברת שירותים, ספקית תשתיות?

"האסטרטגיה שלנו פשוטה: להוביל גם במגזר העסקי וגם במגזר הפרטי. לספק את כל פתרונות התקשורת שלקוחות צריכים לבית. ה-NGN הוא חלק מהאסטרטגיה. הוא נועד לאפשר לנו להמשיך ולהוביל בשווקים שאנחנו פועלים בהם. זה לא פרויקט שנועד למכור נדל"ן. מכירת הנדל"ן היא כתוצאה מזה שבעצם אין צורך יותר במרכזיות, אז אנחנו מוכרים נדל"ן. מכירת הנדל"ן היא לא הלב של העניין".

* בזק לא משיקה כרגע שירותים חדשים. זו האסטרטגיה? לקדוח לעומק ולא לרוחב? או שאין לך שירותים חדשים להציע?

"בתחום הטלפוניה יש מעט מאוד שירותים חדשים שאפשר להשיק. בסופו של דבר, זה טלפון. העובדה שהיו לבזק שני ספקי מתגים שונים, יצרה מצב שכל שירות טכנולוגי שרוצים להשיק, לא כדאי להשיק, כי הוא לא רווחי. מה גם שאנחנו יודעים הוא שעוד מעט עוברים לרשת חדשה והמצב שם שונה. הפלטפורמה של ה-NGN משנה את זה. אנחנו נשיק יחד עם הפלטפורמה שירותים נוספים בתחום הטלפוניה. זו פלטפורמה פתוחה, שתאפשר לנו כל הזמן להשיק שירותים, בין אם שלנו, ובין אם של חברות שירצו להשיק שירותים על הרשת שלנו. בזק לא מנסה למנוע מאחרים להשיק שירותים על הרשת שלה. התפיסה שלנו הפוכה. ככל שהרשת שלנו יותר טובה ומאפשרת לאחרים להשיק שירותים - ככה היא תימכר יותר. בשנתיים-שלוש האחרונות השקנו הרבה מאוד שירותים חדשים".

* לדוגמה?

ה-IP סנטריקס (מרכזייה וירטואלית עסקית) - זה שירות חדש שיש כבר ל-1,000 לקוחות, דאטה סנטר ענק שכבר מאכלס הרבה מאוד לקוחות. שירותי אנטי וירוס, שירותי תמיכה ברשת; הרשת האלחוטית. סליחה, בזק היא זו שהשיקה את הרשת האלחוטית. אנחנו שינינו את המדינה. שינינו את איך שאנשים גולשים באינטרנט. איך אפשר להגיד שאנחנו לא משיקים שירותים כששינינו את המדינה".

* מה יצא לי כצרכן מהרשת החדשה?

"קודם כל מהירות. אחד הפרמטרים הכי חשובים באינטרנט זה מהירות. אנשים רוצים להוריד יותר מהר את מה שהם מורידים. אם יש לך היום מהירות של 3, 4, או 5 מגה, מחר יהיו לך 20, 30, 40 או 50 מגה. זה עולם אחר.

"בנוסף, רמת השירות השתפרה ועוד תשתפר. עובדה, גם היום לא לכל לקוח אנחנו יכולים לספק 4, ו-5 מגה. מחר בבוקר אין לקוח שלא יהיה לו 4, ו-5 מגה, ולרוב הלקוחות יהיה גם הרבה יותר".

הפחד להתחייב

קשה לחלץ הבטחות מגבאי. בזק נמנעה באופן עקבי מלהבטיח לוחות זמנים לפריסת הרשת שלה, או בעברית: מתי הרשת תגיע לכלל האוכלוסייה. העקשנות הזו מוסברת כנראה בנטייה של בעלי המניות שלה לא להתחייב למשהו שלא בטוח שיוכלו לעמוד בו.

הנטייה שלא להתחייב קוממה לא מעט אנשים. כאשר החברה נדרשה להסכים לתנאי בית-הדין להגבלים עסקיים במסגרת ההליכים המשפטיים למיזוג עם yes, היא הסכימה להתחייב לפריסה של 80% תוך 3 שנים. אבל זה היה במסגרת הדיון המשפטי. כשבקשתה למיזוג עם yes נדחתה - היא סירבה להתחייב לפריסה ולאותו לוח זמנים. מאחר שהנושא חשוב ברמה הלאומית, בזק תחבה אצבע לעיניי הרגולטור עם סימני השאלה שהשאירה סביב הכיסוי שתעניק הרשת החדשה.

גם בראיון, גבאי התמיד בהתעקשותו, אבל בכל זאת הסכים להצהיר כי "החברה מחליטה מדי שנה במסגרת תוכנית העבודה על היקף הפריסה. יש לנו כוונה להגיע לפריסה של למעלה מ-80% בתוך 3 שנים". רשמו לפניכם.

* נקבל מחירים יותר נוחים עבור השירותים ברשת החדשה?

"המחיר אולי לא ירד, אבל אתה תקבל פי שניים יותר מהירות תמורת אותו המחיר. זה שינוי של ממש, דרמה. אנחנו מוכרים 10 מגה ב-105 שקל, המתחרים מוכרים ב-250 שקל. אנחנו רוצים למכור, הם לא רוצים למכור. זה ברור שאצלם זה על המדף. אצלנו זה על המדף כדי למכור".

חברות ה-ISP הן שותפות

אם זה היה תלוי בגבאי, בדרך לרשת החדשה הוא היה מעדיף שלא לעבוד דרך ספקיות האינטרנט. ההפרדה המבנית היא בעיניו בעיה חמורה בדרך לאספקת שירותי תקשורת חדשים ללקוח. בסופו של דבר - הספקיות הורגות לו את היתרון היחסי, כשהן מנצלות את יתרונות הרשת החדשה שלו, אך הוא במקביל אינו יכול לספק קישור ישיר לאינטרנט. "ההפרדה המבנית נועדה לפתור בעיות של העבר. זה לא פותר שום בעיה תחרותית. להיפך, זה יוצר בעיות לצרכן. רואים את זה גם באינטרנט", טוען גבאי.

* אתה אומר שספקיות ה-ISP הפכו למכשול בהתפתחות של השוק?

"אני לא קורא לחברות ה-ISP 'מכשול'. הן שותפות שלנו. הן מספקות את החלק המשלים של השירות שלנו. זה לא מכשול בעיניי. שאלת אותי על הפרדה מבנית, אמרתי לך את דעתי על הפרדה מבנית באופן כללי".

את הראיון החליט גבאי לתת כעת, לקראת כנס בזק אקספו שייערך ביום שני הקרוב. הכנס הוא חלק ממהלך מיתוג ה-NGN, שמתרחש משום שבזק מבינה שהיא חייבת להתחיל למצב את הרשת החדשה שלה כדי להשיג יתרון על HOT, שעדיין נמצאת בשלב הניסויים.

* קצב הגידול של HOT באינטרנט גבוה יותר. האם מבחינתכם השקת הרשת החדשה היא הזדמנות לתקן זאת?

"בוא נזכור קודם כל את יחס השוק, 60/40 לנו. השוק כבר לא צומח. אם מישהו מגייס 6,000 ואנחנו 5,000 - זה לא עושה שום שינוי בכוחות השוק. היעד שלנו זה לספק ללקוח מוצר יותר טוב ממה שיש לו היום. ברור שזה נותן לנו יתרון על גבי המתחרים. ברור שהמתחרים ירצו לסגור את הפער. אבל בסופו של דבר, אנחנו רוצים לתת ללקוחות שלנו יותר ממה שהם מקבלים היום".

מסלול עוקף IPTV

יש נטייה לחבר בין רשת ה-NGN לפלטפורמת השידורים החדשה, ה-IPTV - שידורי טלוויזיה על תשתית האינטרנט. מדובר בפלטפורמה שבזק תכננה להקים, אבל עצרה בעקבות החלטת העליון למנוע את מיזוג החברה עם yes. בזק עצרה, ואיתה כל השוק. בזק התנתה למעשה את הקמת פלטפורמת השידורים החדשה במיזוג עם yes. כשהתברר שהיא לא יכולה לגשת למיזוג עם שותפתה, חברת התוכן, לא בטוח שכדאי לה להקים כעת רשת IPTV. גבאי, זורק את הכדור בחזרה למחוקק.

* מתי בכל זאת תקים רשת IPTV?

"אין היום רגולציה שמאפשרת לי להקים רשת IPTV בישראל".

* אין רגולציה כי הרישיון של בזק לא מאפשר לכם להיות גורם משדר. אבל יש סיכוי שהחוק ישונה לטובתכם.

"אני לא מדבר על נושא היפותטי. כרגע אין אפילו תוכנית לשנות את החוק".

* חלק מתנאי המיזוג עם yes היו שתקימו רשת IPTV בתוך 3 שנים על גבי רשת ה-NGN.

"הרשת שלנו מאפשרת הרבה מאוד דברים. אם מישהו רוצה להקים IPTV על גבי רשת NGN ולמכור שירותי IPTV - שיבושם לו".

* אבל זה לא יקרה אם זו לא רשת שמנוהלת על-ידי בזק ומספקת את הפלטפורמה. אתם לוחצים שייתנו לכם לשווק חבילות שירותים, ואתה אומר שאתה לא יודע אם אתה בכלל רוצה להשיק IPTV. איך תציע טריפל בלי זה?

"אני לא אמרתי אם אני רוצה או לא רוצה IPTV. יש חוק בישראל, והחוק לא מאפשר לבזק למכור שירותי IPTV".

גבאי נמנע מלדבר על טלוויזיה בצורה ישירה, ובכל זאת טוען "נשנה את עולם הטלוויזיה בישראל". למעשה, הוא מתכנן כניסה לטלוויזיה בצורה עקיפה ומתוחכמת. לראשונה בישראל, בזק תשווק סטרימרים (מזרימי מדיה) ייעודיים לצפייה בטלוויזיה בסלון הביתי באמצעות המחשב. במלים אחרות, גבאי רוצה למסד את העברת התוכן מהמחשב לטלוויזיה בסלון, ולשים על זה חותמת של בזק. נכון, גם כיום יש סטרימרים שונים בשוק, אבל אף אחד עדיין לא עשה את זה בצורה רשמית וממוסדת. בזק רוצה לנכס לה את המוצר, כמו שעשתה עם הרשתות האלחוטיות הביתיות. פרטנר לעומתה, קיבלה רגליים קרות ונמנעה מלהיכנס לתחום, בגלל שחששה שלא תוכל להבטיח את איכות השירות. בבזק סבורים, שיתרון התשתית והידע שנצבר ממהלך האינטרנט האלחוטי, יקל על ביצוע המהלך.

למעשה, מדובר בהארד-דיסק אלחוטי שמחובר לטלוויזיה ולמחשב, באמצעותו ניתן לצפות בסרטים ולהאזין למוזיקה מקבצים במחשב, ואף לאכסן אותם בסטרימר עצמו. בנוסף, ניתן יהיה לצפות בערוצי טלוויזיה ייעודיים שיעבדו על האינטרנט.

יש פה סוג של איום אמיתי על HOT ועל yes - ברגע שיש רשת מהירה, אלחוטית, שמאפשרת איכות HD לתוכן אינטרנטי וערוצים פתוחים, התמריץ לעבור לצפייה בטלוויזיה באמצעות האינטרנט (גם בלי IPTV) הוא גדול מאוד. לאחר שלא קיבל אישור להתמזג עם yes, גבאי רוצה מהפכה בענף הטלוויזיה מהדלת האחורית, בדרך שאיש לא צפה. עד שהחוק ישונה, אז יהיה ניתן להתחיל ולחשוב על המהפכה הבאה.

מה זה NGN?

ה-NGN (Next Generation Networking) הוא מונח רחב המתאר את מבנה רשתות התקשורת החדשות. הרעיון הוא לרכז את אספקת כל שירותי התקשורת (דאטה, דיבור, ווידיאו) במקום אחד - ולהעבירם בכל צורות הגישה (נייח, סלולר, WiMAX וכו') באמצעות פרוטוקול המבוסס על רשת האינטרנט (IP).

כך, הלקוחות יכולים לגלוש במהירויות גבוהות, ולקבל מגוון שירותים רחב כמו שיחות וידיאו, רינגטונים בקווי, טלוויזיה על גבי האינטרנט וכו'.

בישראל נהוגה הפרדה רגולטורית בין התשתית לתוכן ולכן לבזק אסור כרגע לספק שירותי תוכן.

לפיכך, בשלב זה המונח NGN בארץ נקשר בעיקר לקצבי גלישה גבוהים באינטרנט - עד 50 מגה ביט.

בזק עסוקה כיום בפריסת סיבים אופטיים בכל הארץ, לצורך קירוב ארונות התקשורת החדשים לבתי הלקוחות.

HOT: היתרון שלנו מוחלט

מ-HOT נמסר בתגובה: "היתרון של טכנולוגיית ה-3DOCSIS של HOT על פני ה-VDSL של בזק הוא מוחלט וידוע. בניגוד לבזק, שמכריזה על רשת ה-NGN במהירות 50 מגה אך בפועל מספקת רק 10 עד 15 מגה - HOT תשיק בקרוב את רשת ה-UFI במהירות 100 מגה עד בית הלקוח".