בין ספסרות לחובת מכרז

אחרי שנים רבות משווקת המדינה קרקע למגורים במקום משובח בתל אביב - אבן דרך חשובה במחירים המשתוללים בעיר

"ספסרי קרקעות", יזעקו בעוד כמה שבועות הארגונים החברתיים כלפי מינהל מקרקעי ישראל. "ספקולנטים על חשבון הציבור", יצעקו דורשי הדיור הנסבל בת"א. אחרים יוסיפו: "המדינה היא שמעלה את מחירי הדירות".

היעד למתקפה יהיה פתיחת המעטפות השבוע וחשיפת ההצעות למכרז שלושת מגדלי המגורים בדרום הקריה של מינהל מקרקעי ישראל. בכל מגדל 108 דירות, ועוד שטחי מסחר ומשרדים ומטלות שונות בפיתוח, חניה ושימור.

מאז הפרויקטים הגדולים בתל ברוך ובמשתלה בשנות ה-90, זו הפעם הראשונה שהמינהל משווק בתל אביב פרויקט גדול. במשתלה היו קבלנים ששילמו יותר מ-200 אלף דולר לקרקע לדירה והסתבכו, לעומת זאת בתל ברוך צפון הם הצליחו. למינהל, צריך לומר, אין כמעט קרקעות בתל אביב, בוודאי לא במקומות משובחים כמו שרונה.

דירות במיליון דולר

הפרויקט מסקרן במיוחד. לא רק שהוא יוצא בתקופה של מחירים מטורפים בתל אביב, הוא גם עומד על פיסת קרקע גבוהה ומיוחדת במרכז העיר, עם דירות של 110 מ"ר המשקיפות על המתחם הטמפלרי גני שרונה ועל הים. גן עדן.

על פי הערכות בשוק, יהיו יזמים שיהיו מוכנים לשלם מחיר המשקף אפילו 400 אלף דולר לקרקע לדירה. עלות בנייה ליזם של מ"ר מרובע בנייה יוקרתית, כולל שטחי ברוטו ומטלות מסביב, תחושב ככל הנראה בלא פחות מ-2,000 דולר למ"ר, אולי אפילו 250 אלף דולר לדירה. מעמיסים עוד תקורות ומיסוי. כדי שיזם ההולך על דירות יוקרה ירוויח כמו שהוא חושב שמגיע לו, הוא צריך לשווק מהר את הדירות הללו כל זמן שהשוק בוער, ולייצר תזרים מזומנים טוב. לא מופרך להניח, שמחירי הדירות בדרום הקריה ינועו לאזור המיליון דולר, אולי יהיו יזמים שיעיזו לדרוש אפילו יותר.

קרקע במחיר אפס

כשיתחילו הפרסומים של המתווכים על עסקאות רכישת דירות במגדלי דרום הקריה במיליון וחצי דולר לדירה, או אז תקום הצעקה כלפי רשות מקרקעי ישראל: "ספסרים.. ספוקלנטים.. אתם אחראים לטירוף מחירי הדירות..". מה יש לומר מול טיעון כזה? השאלה האמיתית היא מה קובע את מחיר הדירה. זה שהמינהל מצהיר על מחיר מינימום של פרויקט, זו רק נקודת פתיחה בתחשיב של המציעים.

החוק מחייב את המינהל לשווק בדרך של מכרזים, ואכן המחיר הגבוה הוא שיזכה. תיאורטית, אם המינהל היה משווק את הקרקע במחיר 0 - האם זה היה משפיע על מחיר הדירה?

עצוב קצת לומר, אבל כנראה שגם אם הקרקע הייתה במחיר אפס, מחירי הדירות היו נגזרים ממחירי השוק. כל זמן שאין שיטה טובה והוגנת יותר משיטת המכרזים, ימשיכו להאשים את המינהל, לא לגמרי בצדק. הרי אם רוצים לחרוג מחוק חובת מכרזים, הדבר מעלה מיד חשדות לגיטימיים.

בכל מקרה, מגדלי דרום הקריה לא יהיו כנראה התיקון הנדרש במחירי הדירות המטורפים בתל אביב.