עו"ד הרמולין: "ניסו לחסל את התרומה שלי. אני שמח שהאמת יצאה לאור"

בסוף השבוע שעבר הימם בית המשפט את שרגא בירן, לאחר שקבע כי הוא ייאלץ לחלוק נתח נכבד מהונו העצום עם שותפו לשעבר במשרד עורכי הדין שלו ■ שכר-הטרחה של עו"ד יוסי שגב עשוי להגיע לעשרות מיליוני שקלים

"לא הופתעתי מפסק הדין. הרגשתי שאני צודק לחלוטין לאורך כל הדרך, אבל בהחלט היה חשש, ברגעים מסוימים, שהגירסה שהומצאה על-ידי הצד השני, לצורך ההליך, עלולה להתקבל. בכל זאת, הלכתי נגד אדם שהביא 3 עדים מולי, עדים מטעם, ויש תמיד את החששות שאולי הגירסה הזאת שנוצרה לצורך ההליך, כשמכפילים אותה פי 3, אולי היא נשמעת יותר טוב. גירסה מלאכותית כשהיא מוכפלת פי 3 עלולה להטעות, אבל עובדה שהשופט לא טעה ולא הוטעה, והאמת יצאה לאור".

ימים ספורים בלבד אחרי שניתן פסק הדין שקבע כי עו"ד צדקיהו הרמולין היה שותף מלא במשרד עוה"ד שרגא בירן ושות' בשיעור 19% - ולא רק שותף ברווחי המשרד, מרגיש עו"ד הרמולין כי זו המתנה הטובה ביותר שיכול היה לקבל לכבוד השנה החדשה. "יש תחושת הקלה שהאמת יצאה לאור. זה מאוד משמח אותי".

הרמולין ניהל מאבק ממושך, שהחל לדבריו הרבה לפני שהגיע לפתחו של בית המשפט בתחילת 2005. "אני לא מעוניין לפתוח את הכול שוב, אך הסכסוך החל שנים קודם לכן והתדרדר בהדרגתיות". במהלך ההליך ההדרגתי הזה נושל הרמולין, כך על-פי גירסתו בתביעה, מהון-עתק.

היום, הרבה לפני שנקבע מהו אותו "הון-עתק" שהוא זכאי לו, הוא כבר מרגיש כי גלגלי הצדק נעים לכיוון הנכון. "הרגשתי שאני נלחם על הצדק שלי ושהצדק ייצא והאמת תתגלה. פסק הדין אומר: ייעשה צדק בין שני שותפים באותה שותפות, שאחד מהם הוא בעל הון עצום והשני הכיס שלו ריק. השופט אמר חד-משמעית שהדברים יבוארו ותיעשה התחשבנות. זה כל מה שאני רוצה, רק את מה שמגיע לי".

הסכסוך בין בירן להרמולין הגיע לבית המשפט בתחילת 2005. באמצעות עוה"ד ד"ר יוסי שגב, סיני אליאס ואורי אדלשטיין תבע הרמולין לפרק את השותפות ולקבל את חלקו בה - 19% מכל רכושו של בירן. לדבריו, הרקע לפירוק היה איבוד האמון בשרגא בירן ובבנו, עו"ד בעז בירן.

הפסד צורב לבירן

מנגד טען בירן, באמצעות עוה"ד רם כספי, ניר כהן, רונן לפן ורונית מאיר, כי הרמולין כלל לא היה "שותף" במשרד לפי פקודת השותפויות, אלא קיבל את שכרו בדרך של "השתתפות ברווחים".

ביום חמישי האחרון דחה שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, מגן אלטוביה, את ניסיונו של בירן להתכחש לשותפות עם הרמולין, וקבע כי היו קשרי שותפות בין השניים.

"צריך לחכות כמובן כדי לראות את הכימות הכספי, את המשמעויות הכספיות של פסק הדין הזה, אבל ברמת העיקרון זה הפסד צורב לשרגא בירן", אומר עורך דין בכיר. "בירן העמיד את זה בקיצוניות רבה על כך שהרמולין לא היה שותף מלא שלו, אלא היה שותף רק ברווחים, והכל התהפך על ראשו. מבחינה זאת זה הפסד לא פשוט".

הרמולין, נקבע, זכאי לקבל 19% משווי המשרד בכסף או בשווה-כסף. כל שנותר בשלב הזה הוא לחשב כמה עסיסי הנתח שלו. אלא שכאן התעוררה בעיה חדשה.

זיהוי הנכסים השייכים לשותפות התגלה כמשימה קשה במיוחד, לאור עירוב הפעילות העסקית של השותפות בפעילות הפרטית של שרגא בירן ובני משפחתו. בשל כך, מונו עו"ד אלקס הרטמן ממשרד ש. הורוביץ ושות', ורו"ח יוני קפלן, שהיה נציב מס הכנסה, כמומחים-בודקים מכריעים, שיקבעו אילו נכסים שייכים לשותפות וכן מהו שווייה (ראו מסגרת).

"זה תמיד בעייתי לחשב מהם נכסי שותפות עורכי דין. החלק שהכי קשה לקבוע את שוויו זה שווי המוניטין", אומרת עו"ד טלי ירון-אלדר, נציבת מס הכנסה לשעבר. "במשרדים שעוסקים בנדל"ן, בדומה למקרה של בירן והרמולין, זה עוד יותר קשה. בין השאר, מכיוון שהטיפול של עורכי דין בתחום הנדל"ן כולל הסכמים שקובעים כי התמורה מתקבלת בסוף על עבודה שנעשית לאורך הרבה מאוד שנים, ובמקרים מסוימים מתקבלת תמורה בשווה-כסף ולא בכסף (שטחי מסחר, דירות, זכויות עתידיות בפרויקטים וכו', א' ל"ו)".

עשרות או מאות מיליונים?

למרות שחישוב נכסי השותפות טרם החל, לעורך דינו של הרמולין, עו"ד יוסי שגב, יש כבר הערכות לגבי הסכומים שיגיעו לידי לקוחו. שגב: "בתום ההתחשבנות, הרמולין יקבל כמה מאות מיליונים".

* בין לילה הוא יהפוך למיליונר?

שגב: "הוא ממש הופך למיליונר, ובגדול. הרי על מה היה המאבק הממושך הזה? הרכוש של בירן, כ-2 מיליארד שקל, היה על הכף. אם היה נקבע כי הרמולין אינו שותף, בירן לא היה מפסיד 10 גרוש. במקרה השני היה סיכון שהוא יפסיד 20% מכלל רכושו".

הסיבה להערכות הגבוהות הנה העובדה שבשנת 1981, כשהרמולין נכנס לשותפות, לא היו לבירן כל הנכסים שיש לו כעת. היום הוא בעל הון-עתק. לדברי שגב, "כל דבר שנעשה תוך הסתמכות על קשרי השותפות או על קליינטים של השותפות - ובוודאי תוך שימוש בכספי השותפות - שייך לשותפות. בירן ניהל את השותפות כמו עסק פרטי שלו. הוא לקח משם כספים, השקיע בתחנות-הדלק של אלון, נכנס בשותפויות במקרקעין ועוד. כל מה שהוא הרוויח, הוא הרוויח מהמשרד".

לא פוצח בחגיגות

עורך דין בכיר בעל משרד גדול מחזק את הדברים: "אני חושב שזה כמעט אלמנטרי שאם לקוחות של השותפות עשו איתו עסקים, והוא קיבל אחוזים מתוך העבודה שעשה להם בתוך השותפות, או שהוא עשה כל מיני הסדרים אחרים והרמולין לא ידע עליהם - אז ברור שהרמולין זכאי לחלקו. זה גם משיק לתחושה של חוסר יושר, זאת הבעיה הגדולה".

* במחנה הרמולין מדברים על מאות מיליונים. זה ריאלי?

"זאת לא תהיה המציאות. עשרות מיליוני שקלים זה גם כן הרבה מאוד כסף. בכל מקרה הרמולין יהפוך למיליונר".

למרות שכולם כבר מתייחסים אליו כמיליונר חדש (שאו-טו-טו ישתלשלו לכיסו עשרות או מאות מיליוני שקלים), הרמולין עצמו לא פוצח בחגיגות. "זה לא היה סיפור נעים. ניסו למחוק לא רק את הנכסים המוחשיים שלי, אלא גם את הנכסים הלא מוחשיים. ניסו לחסל את השם הטוב שלי ואת התרומה שלי למשרד", הוא אומר.

* ובכל זאת, אתה עומד להיות מיליונר.

הרמולין: "צניעות זו תכונה שהרבה מטיפים לה, אבל מעט מאוד מקיימים אותה. אני לא מחפש להתהדר בסיסמאות, אבל נראה לי שהצניעות מאוד הולמת את המצב הזה".

* מה המסר שעולה מפסק הדין?

הרמולין: "השופט אמר 'מה שהשותף שלך עשה על הגב של השותפות ומאחורי הגב גם, יבורר, וגם על זה ייעשה חשבון'. הוא קבע כי יש שותפות, ואנחנו הולכים לברר את כל מה שקרה בשותפות, ואף שותף לא ינשל את האחר. הרי זה לא הגיוני ששני שותפים יוצאים אחרי 25 שנים כשאחד עם הון-עתק והשני בלי כלום. זה המסר האישי שאני מקבל.

"אבל המסר האמיתי של פסק הדין הוא הרבה יותר חזק. לדעתי השופט או בית המשפט בכלל לא התכוונו לזה, אלא זה מסר טבוע. היום כל הזמן תוקפים את הרשות השיפוטית, אבל אני רואה רשות שיפוטית ובית משפט אמיץ וישר, שלא נרתע מבעלי הון ובעלי כוח כלכלי. לא נרתע ולא יירתע. זה מסר עצום".

שכר-הטרחה של שגב עשוי להגיע לעשרות מיליונים

פסיקתו של השופט מגן אלטוביה, שקיבל בעיקרה את תביעתו של עו"ד צדקיהו הרמולין לקבל את חלקו בשותפות ארוכת השנים עם עו"ד שרגא בירן, מהווה ניצחון משפטי מזהיר נוסף - השייך לעורך דין אחר, ד"ר יוסי שגב. שגב עצמו נחשב, לצד בירן, לאחד מעורכי הדין העשירים בארץ, והונו נאמד בכחצי מיליארד שקל.

גם בתיק הרמולין, כמו בכל התיקים האחרים שבהם מטפל שגב, שכר-טרחתו מבוסס על אחוז מסוים מהתקבולים שהצליח להשיג עבור לקוחו, ולא בשיטת חיוב אחרת, כמו חיוב על-פי שעת עבודה או ריטיינר קבוע. "אני לא עובד בשיטה אחרת", אומר שגב ל"גלובס", "זה כאילו הדבר כתוב כאן על הדלת".

האחוזים ששגב נוהג לגבות מלקוחותיו נעים בין 15% בתיקים מסוימים ועד 35% מתיקים אחרים - כשהשיעור המדויק נקבע על-פי הערכת הסיכונים בתיק, לדעתו של שגב.

שגב מסרב לחשוף מה האחוז שיקבל מתוך השיעור שיפסקו להרמולין המומחים המיוחדים שמונו לתיק, רו"ח יוני קפלן ועו"ד אלקס הרטמן. ואולם, על-פי ההערכות הסובבות את המעורבים בתיק, מדובר בכ-20% מסך הכספים שלהם יהיה זכאי הרמולין.

מאחר שעל-פי טענותיו של הרמולין, הוא זכאי לסכום הנע בסביבות 400 מיליון שקל - שכר-טרחתו של שגב עשוי להגיע ל-80 מיליון שקל בתיק זה.

פסיקתו של השופט מגן אלטוביה מהשבוע שעבר מהווה, איפוא, גם נקודת-ציון כלכלית עבור שגב. "אני אקבל סכום בתיק הזה - ובצדק", מסכם שגב.

שגב, בן 64, אלמן ואב לשלושה, פועל בשדה המשפטי פחות ופחות בשנים האחרונות, ומקדיש זמן רב יותר לתחביבו - שיט למרחקים ארוכים על היאכטה שלו. הוא נחשב לעורך דין אגרסיבי במיוחד, גבה שכר-טרחה בסכומים של מיליוני שקלים, הסתכסך בעצמו עם שותפים ועם לקוחות. גיסו הוא נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב בדימוס, אורי גורן. הוא היה מראשוני עורכי הדין שגבו את שכר-טרחתם לא על-פי שעות עבודה או בהתאם לריטיינר קבוע, אלא כאחוז מתוך סך התקבולים שהוא משיג עבור לקוחותיו. אצל עורך דין פחות מצליח זה עלול היה להיות מרשם לאסון, אבל שגב איננו מהמפסידים.

בשל הונו האישי הרב, שגב כבר איננו רק עורך דין אלא גם איש עסקים ומשקיע. יש לו מניות בקניון "מול הים" באילת, הוא החזיק בעבר מניות ב"רב-בריח", הוא השקיע בכמה חברות היי-טק, ואף היה שותפו של יצחק תשובה במספר עסקים משותפים.

"ייחשפו דברים שבירן לא רוצה שייחשפו"

הבעיות המיוחדות שבהערכת שווי נכסי השותפות, ובעיקר הקושי להפריד בין נכסיו הפרטיים של בירן לנכסי השותפות, הובילו את השופט מגן אלטוביה להעניק למומחים שמינה סמכויות של מעין כונסים, כך שיוכלו לדרוש כל חשבון ומסמך ויוכלו להיעזר בעצמם במומחים נוספים.

לדברי עו"ד שלמה נס, הדבר הראשון שייעשה על-ידי המומחים זה ההתחשבנות הפיננסית. "יבדקו תנועות כספיות, מה שולם, למי וכו'".

לדברי קולגות של השניים, המונח הלכאורה תמים הזה, "ההתחשבנות הפיננסית", עשויה לגרום צרות גדולות למשרד בירן. "משרד שרגא בירן יופשט לחלוטין במסגרת המעין כינוס הזה, וכך ייקבע בדיוק מה שייך למי", אומר עורך דין בכיר.

"עכשיו יהיה לא נעים. הם יתחילו לחטט, וכשמחטטים רואים כל מיני התנהלויות של מישהו שהסתכל על הרמולין כאילו הוא לא שותף. ואם הוא הסתכל על הרמולין כאילו הוא לא שותף - כפי שהוא עצמו אמר בהקשר הזה - אז אני מנחש שהוא עשה במשרד כבתוך שלו, ואם הוא עשה במשרד כבתוך שלו, לך תדע לאן זה יוביל. הדרך ארוכה וצפויה להיות גם לא נעימה עבור בירן. אני נוטה להאמין שהיא תוביל לאיזשהו הסדר או פשרה, ובזה ייגמר העניין, משום שאחרת ייחשפו דברים שלא בטוח שבירן רוצה שייחשפו. בייחוד אם חלילה יש הסטה של הכסף אל מחוץ למשרד. אני לא אומר שזה מה שיתגלה, אבל אם כן - זה יהיה מאוד לא נעים".

"פה ההפסד הגדול של בירן", אומר עו"ד אביחי ורדי, המתמחה בתחום הפירוקים. "מדובר בניצחון של הרמולין, אך יותר מזה מדובר בהפסד משמעותי לשרגא בירן. הנזק שייגרם לבירן יהיה גבוה בהרבה מהתועלת להרמולין. משרד עורכי דין שיש לו חוג לקוחות רוצה לשמור על דיסקרטיות, חיסיון - והיום בא צד ג', עורך דין ורואה חשבון, וכל המסמכים פתוחים בפניו".

ורדי מוסיף כי "המכה לבירן מגיעה משני כיוונים. הראשון הוא החדירה לפרטיות, ללקוחות, למסמכים ולטפסים - שזה מאוד חמור. זו מכה רצינית. המכה השנייה תגיע אם יקבעו כי חלק מהנכסים הפרטיים שלו שייכים לשותפות. אם המומחים יקבעו לדוגמה כי יש להרמולין שותפות בעסקי הדלק של שרגא בירן - הרי זה דבר בלי שיעור מבחינת השווי שלו. ברגע שיקבעו שחלק מהנכסים שייכים לשותפות - זו מכה כלכלית מאוד קשה".