הנשמה היהודית של ציקי סלע

הסיבה האמיתית להתפטרותו היא שלא יכול היה להמשיך בעבודת גירוש הזרים האיומה

מפקד יחידת עוז, ציקי סלע, התראיין למעריב לפני מספר חודשים ופלט את מה שהאכיל אותו יעקב גנות, ראש מנהל האוכלוסין במשרד הפנים לשעבר, שהקים בזמנו את משטרת ההגירה וייסד את יחידת עוז. "הארגונים האלה", תקף אז סלע, "שקוראים לי גבלס ונאצי, הם אנרכיסטים שרוצים בהשמדת מדינת ישראל. בשלושה סימני קריאה". בנוגע לילדים שעמדו על סף גירוש הוסיף, "אף אחד לא מכריח אותם להיות פה. אני מבצע מדיניות. אם כל ילד יקבל מעמד, נמצא את עצמנו בעוד כמה שנים עם מליון וחצי זרים".

בבוקר הפרסום דיברה סבין חדד, דוברת משרד הפנים, עם כמה מראשי הארגונים המושמצים. היא הבינה מייד מה שציקי סלע לא צפה שברגע שבו שיחרר לאוויר את שרשרת דברי האיוולת האלה, הוא קרב במו ידיו את סיום הקדנציה של עצמו, ומכיוון שיעקב גנות עזב עת רשות ההגירה ועבר לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה, הוא הפך לבשר התותחים של הארגונים והתקשורת.

מיד אחרי אותו פרסום התקשר סלע לכל אחד מראשי הארגונים והתנצל בפניהם אישית על הדברים. האיש, שרק כמה ימים קודם התנסח ברוח פאשיסטית קיצונית באומרו "אני רק ממלא את תפקידי" הבין את הטעות הנוראה שעשה. הוא לא רק חטא כלפי אחרים, הוא חטא בעיקר כלפי עצמו וכלפי "הרוח היהודית" שמסתתרת בכל אחד מאיתנו.

עם ישראל התגאה בכל הדורות ב"רוח היהודית" שמאחדת את בני העם היהודי בגולה, רוח אהבת הזולת, סובלנות, חמלה ודאגה לאחר. שונאי ישראל טענו מנגד שהרוח היהודית היא רדיפת בצע, נוחיות, מסחר וספסרות.

שר הפנים אלי ישי, שר האוצר יובל שטייניץ, וציקי סלע כמוציא לפועל את מדיניות גירוש ילדי העובדים הזרים שהגו השניים, הוכיחו שדווקא במדינת היהודים, שולטת תפיסה גזענית, שמודדת כל אחד לפי מוצא האם, מוצא האב ומוצא הסבתא. כל זה בשם שמירת טוהר הגזע היהודי, שחלילה לא יתערבב בדמם של עמים אחרים.

ככל שראשי הרבנות מקצינים את הקריטריונים באשר לקביעת מיהו יהודי ומה הוא גיור כחוק, מתברר שלהיות אדם בעל נשמה יהודית חשוב לא פחות מסעיף הדת בתעודת הזהות.

ילדי העובדים הזרים מוכנים לשרת בצבא, שירות שרבים מחבריו של אלי ישי ועמיתיהם בנטורי קרתא, יהודים כשרים, רואים בו מוקצה ומתחמקים ממנו החסות המדינה וחוקיה. ילדי העובדים הזרים קיבלו את מוסר העבודה של הוריהם ובשל כך יתרמו לכלכלה הישראלית, ישלמו מיסים, ויתנו יד לחיזוק מעמדה של מדינת ישראל, מה שקשה להגיד על רבים מבוחריו של ישי ותלמידי החכמים שבין נטורי קרתא.

אני יודעת שמה שהרוח היהודית היא שהכניעה את סלע והובילה להתפטרותו. מצפונו לא נתן לו להמשיך במלאכה האיומה שהוטלה עליו. צריך לקוות שאותו קול יהודי יתעורר בנשמתם של ישי ושטייניץ. הרוח היהודית הרי חבויה איפשהו בוודאי גם בליבם.