ישראל במקום ה-4 בעולם בפערים בין העשירון העליון לתחתון

למקום הראשון הגיעה הונג-קונג עם פער בשיעור 18% בהכנסות ■ סינגפור צועדת אחריה בהפרש קטן ■ ארה"ב - אם הקפיטליזם המודרני - נוחתת במקום השלישי עם פער בשיעור 16% ■ הנציגות האירופאיות בעשיריה הראשונה: פורטוגל, אירלנד ובריטניה

1. הונג-קונג

מחצית מהתושבים גרים בדיור ממשלתי מסובסד

הונג קונג, עושר / צלם רויטרס

מאז 1997 הונג-קונג היא טריטוריה סינית בניהול נפרד, כלומר שהתרבות שהתפתחה בה ב-99 השנה שבהם היא הוחכרה לבריטניה, המשיכה כמעט כרגיל. השלטון הסיני הקומוניסטי ראה בהישגים של כלכלת האי סיבה לגישה של "מדינה אחת, שתי שיטות".

השיטה הכלכלית של הונג-קונג הביאה לה שגשוג שמעמיד אותה בשורה אחת על הכלכלות הגדולות באירופה. הצמיחה של האי, שנעצרה לפני החזרה לחסות סין, השתפרה מאוד דווקא בזכות הגישה המחודשת לשוק הסיני העצום הצומח במהירות.

התדמית של האי היא של גן עדן צרכני. עשירי האי בולטים הרבה יותר מאלה שמצטלמים פחות טוב, אבל הנתון המדהים הוא שמחצית מתושבי הונג-קונג גרים בדיור ממשלתי מסובסד, כי הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם. שכר מינימום קיים בהונג-קונג רק לעובדים זרים, וגם זה רק בסקטורים מסוימים.

הונג קונג


2. סינגפור

גורדי השחקים דחקו את משכנות העוני לפרברים

סינגפור, עוני / צלם רויטרס

הדמיון להונג-קונג די מתבקש. גם סינגפור היא עיר מדינה המתפרשת על מספר איים קטנים באסיה. הצמיחה המטאורית של כלכלת סינגפור היא תוצאה של השילוב בין כלכלה חופשית מאוד לשלטון ריכוזי שמונע בעקשנות כל ביטוי של כוחות אופוזיציוניים.

סינגפור ספגה מכה קשה מקריסתו של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, אבל מאז היא הספיקה לחזור למסלול צמיחה. גורדי השחקים המאפיינים היום את סינגפור מסתירים את העובדה שאזורי העוני הישנים פונו ונהרסו בהוראת הממשלה, והתושבים העניים פונו לשכונות חדשות המכונות "ערי דירות", רבי קומות שאוכלסו בצפיפות רבה. הצפיפות הנסתרת הזו מראה שמי שמשלם את המחיר של הבנייה המואצת של המדינה הם אלה שלא יכולים להרשות לעצמם להסתובב בהיכלי הקניות של מרכז העיר. סינגפור

3. ארה"ב

46 מיליון איש לא יכולים להרשות לעצמם ביטוח בריאות

ארצות הברית, עוני / צלם רויטרס

המשבר הכלכלי העולמי הכה קודם כל במקום שממנו הוא יצא. בעולם עוקבים בדאגה אחר נתוני האבטלה בארה"ב, שצפויים להמשיך לעלות גם בשנה הבאה לשיאים שלא זכורים מאז מלחמת העולם הראשונה. לפי נתונים רשמיים הצטרפו לפחות 2.6 מיליון אמריקנים למעגל העוני ב-2008, בגלל נפילה של 3.6% בהכנסות משקי הבית.

למרות היותה המעצמה היחידה בעולם, קשה שלא להתרשם מהמצב שבו שירותי הבריאות בארה"ב אינם נגישים לכולם, שלא לדבר על רפואה שוויונית. הנשיא אובמה מנסה לקדם רפורמה בתחום הזה, אבל בינתיים ל-46 מיליון אזרחים אמריקניים אין שום ביטוח בריאות. הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם. ארה

4. ישראל

עובדים קשה אבל לא מסוגלים להתפרנס בכבוד

ישראל, עושר / צלם רויטרס


ההפרטה, ההרעה המתמשכת בתנאי העבודה ומוסר התשלומים המפוקפק, כמו גם העובדה שחלק גדול מהאוכלוסייה לא משתתף בכוח העבודה, הביא את ישראל למיקום לא-טוב זה. פערי השכר בישראל מנציחים את העוני כמו את העושר.

הקיצוץ התקציבי בתשתיות ובשירותים לכלל האזרחים הביא לפריחה של עמותות התרמה וגבירי עיירה לרוב, הששים למלא את מקומה של המדינה תוך שהם גוזרים קופון של פרסום והערכה. העובדה, שב-30 השנה האחרונות כיוונו ממשלות ישראל - משמאל ומימין - את הכלכלה אל הקוטב החופשי, הולידה את התופעה של ישראלים שעובדים קשה ועדיין לא מסוגלים לפרנס את משפחתם, משום שאין מי שידאג שהם יקבלו לפחות את שכר המינימום הקבוע בחוק. ישראל

5. פורטוגל

עוד לפני המשבר העולמי תוארה כ"איש החולה של אירופה"

פורטוגל, עוני / צלם רויטרס

פורטוגל היא מהמדינות האירופיות שהכי נפגעו מהמיתון העולמי. שיעור האבטלה היום עולה על 9%, למרות שברבעון השני של השנה הכלכלה כבר חזרה לצמוח, קשה לספר את זה להמוני המובטלים. הממשלה הסוציאליסטית שרדה את הבחירות האחרונות, אבל התסכול מהמשבר העביר לא מעט מתומכיה למפלגות שמשמאלה.

גם היום, עשור לאחר שהצטרפה לאיחוד האירופי, פורטוגל נחשבת למדינה הכי פחות עשירה בקרב חברות האיחוד ובגוש האירו. ב-2007, עוד לפני המשבר העולמי, ה"אקונומיסט" תיאר את כלכלת פורטוגל כ"איש החולה החדש של אירופה". ועם מצב לא אופטימלי גם אצל שותפות הסחר העיקריות, גרמניה, בריטניה וספרד, קשה לראות את הרגע שבו גם העשירים פחות יתחילו להרגיש את החזרה לצמיחה.

פורטוגל

6. ניו-זילנד

פחות ופחות הכנסה פנויה למשקי הבית

ניו זילנד, עושר / צלם רויטרס

כמו בארה"ב, החוב הלאומי של ניו-זילנד תופח. שלא כמו בארה"ב, למדינה השלווה הזו אין מרווח פעולה גדול כל-כך, ולכן גם המצב הכלכלי שלה מתחיל לעורר דאגה. בקבוצת החברות בארגון לפיתוח ושיתוף פעולה כלכלי (OECD), ניו-זילנד מוזכרת בנשימה אחת עם איסלנד, שכידוע עוברת טלטלה כלכלית גדולה.

ניו-זילנד אמנם ניצלה מגל הצונאמי שתקף את שכנותיה המרוחקות, סמואה ואינדונזיה, אבל גם בלי גל של פליטים כתוצאה מנזקי טבע, למשקי הבית במדינה יש פחות ופחות הכנסה פנויה, והביקוש הצרכני צונח בעקבות מחנק האשראי המתמשך. דווקא המשקיעים הזרים מתלהבים מניו-זילנד, משום שהיא אחת המדינות היחידות שעדיין משלמת ריבית סבירה על פיקדונות.

ניו זילנד

8-7. איטליה

אלופת ההפרטות של אירופה: האזרחים משלמים יותר ומקבלים פחות

איטליה, עוני / צלם רויטרס

מאחורי מסך כבד של שערוריות שמספק ראש הממשלה החדש-ישן סילביו ברלוסקוני, איטליה ממשיכה להיות אלופת ההפרטות של אירופה. מאז 1994 מכרה הממשלה אחזקות ב-75 חברות ממשלתיות גדולות, במהלך שהכניס לממשלה למעלה מ-125 מיליארד דולר.

הכסף הזה תרם רבות להגדלת הפעילות בבורסות האיטלקיות, אבל לא הצליח לעצור את הגירעון התקציבי הענק. שוק ההון נהנה, אבל האזרחים שקיבלו בשנים האחרונות את שירותי הדואר, הרכבות, החשמל והגז ממפעילים פרטיים מקבלים, בניגוד להבטחות, פחות תמורה לכספם והידרדרות משמעותית באיכות השירות.

ברלוסקוני נותן לאיטלקים לחם ושעשועים. לא רק בשל הסתבכויותיו ופליטות הפה שלו, אלא גם בזכות מדיה-סט שבבעלותו, שמפעילה ערוצי טלוויזיה ועיתונים שרובם עתירי בידור זול להמונים, העיקר שלא ישימו לב מי חוגג על חשבונם.

איטליה

8-7. בריטניה

למרות נטישת תיאוריות החלוקה הצודקת לטובת תאצ'ריזם מרוכך

בריטניה, עוני / צלם רויטרס

כדי לחזור לשלטון, הפכה מפלגת ה"לייבור" ל"ניו לייבור". קרי, נטשה את תיאוריות החלוקה הצודקת של ההכנסות לטובת תאצ'ריזם מרוכך. עם הגישה הזאת ניצח טוני בלייר שלוש מערכות בחירות, ויורשו, שקיבל מתנה גם מיתון עולמי ואבטלה גואה, ישלם כנראה את המחיר בקלפי.

ההכנסה הממוצעת בבריטניה עלתה ב-0.5% בין 04' ל-08', אבל באותה התקופה זינק השכר של העשירון העליון ב-1.2%. ההוצאות של המדינה על הלאמה חלקית או מלאה של המערכת הבנקאית ועל עיבוי הרגולציה תוטל, כמה נוח, על כולם. וזה לא שגורדון בראון לא היה רוצה, אבל הוא פשוט חושש מהתגובה של האופוזיציה השמרנית.

בריטניה

9. אוסטרליה

התיקון: קיצוץ קרנות הפנסיה של העשירון העליון לטובת העשירון התחתון

אוסטרליה, עושר / צלם רויטרס

מבין הכלכלות המתפתחות, אוסטרליה הייתה היחידה שלא גלשה למיתון של ממש. זו גם הסיבה שהבנק המרכזי שלה, כמו בנק ישראל, הקדים להעלות את הריבית מ-3%, שפל של יובל שנים, ל-3.25%. זה קרה אחרי שהצמיחה ברבעון השני של 2009 הביסה את התחזיות ועמדה על 0.6%.

המצב המעודד הוא אולי הסיבה להכרזתו של שר האוצר האוסטרלי על קיצוץ מסיבי בקרנות הפנסיה של העשירון העליון. הכסף שייחסך יופנה לתגבור קרנות הפנסיה של העשירון התחתון. תוכנית התמריצים של אוסטרליה רשמה הישגים ברורים והביקוש הצרכני מסמן מגמה הפוכה לזו של כל החברות האחרות ב-OECD.

אוסטרליה

11-10. אירלנד

אבטלה של 12.5%: כמעט הכי גרועה באיחוד האירופי

אירלנד, עוני / צלם רויטרס

הנמר הקלטי כבר לא גר כאן. האבטלה באירלנד המריאה באוגוסט ל-12.5%, הנתון שהוא כמעט הכי גרוע באיחוד האירופי. ביוני העריכו כלכלני קרן המטבע כי מדינה נמצאת בעיצומו של תיקון כלכלי חסר תקדים, וכי "הלחץ המופעל על הגופים הפיננסים באירלנד גדול בהרבה מזה המופעל על מדינות מפותחות אחרות".

בתחילת השנה הורידה סוכנות הדירוג סטנדרד אנד פור'ס את דירוג האג"ח של ממשלת אירלנד בטענה שמשלם המסים האירי צפוי לשאת בנטל כבד של חילוץ המערכת הבנקאית במדינה. כך הפכה המדינה המשגשגת, שהייתה למושא הקנאה של שכנותיה, לענייה בפתח.

אירלנד

11-10. יוון

שילוב של אדישות, שחיתות וקפיטליזם חסר מעצורים

יוון, עוני / צלם רויטרס

המשבר העולמי הגיע כמעט לכולם, אבל ביוון כמעט מחצית מהתושבים רואים בו מחלה מקומית-לאומית יותר מאשר בעל סיבות כלכליות-גלובליות. עובדי המדינה ביוון שבתו בפברואר נגד השחיתות בקרב מחזיקי משרות ציבוריות, וזאת כשהרוב הדומם דרש רק תוספת של 50 אירו סנט ליום עבודה.

ב-2008 ניסתה ממשלת יוון להתייעל באמצעות פגיעה בקרנות הפנסיה של העובדים, מה שגרר שביתת ענק ששיתקה לחלוטין את המדינה. השילוב של אדישות למצבם של משקי הבית, שחיתות שלטונית ממארת וקפיטליזם חסר מעצורים לא מקדם את הכלכלה היוונית לעבר החברות האחרות בגוש האירו, והגירעון התקציבי שלה מגיע ל-6% מהתמ"ג - פי-שניים מהיעד של האיחוד האירופי.

יון

הדירוג מתבסס על מדד הפיתוח האנושי של האו"ם.

נתוני התמ"ג נכונים ל-2007 .