רשות המסים: המעבר לדיווח מקוון למע"מ יוצא לדרך

רשות המסים שלחה מכתבי היערכות ל-27 אלף עוסקים שמחזור עסקאותיהם עולה על 4 מיליון שקל, ואלה יצטרפו לשיטת הדיווח החדשה בשלב הראשון ליישומה ■ המהלך הוא חלק ממאבק הרשות בחשבוניות הפיקטיביות

המהלך להגשת דו"ח מקוון למע"מ יצא לדרך: רשות המסים שלחה השבוע מכתבי היערכות ל-27 אלף עוסקים שמחזור עסקאותיהם עולה על 4 מיליון שקל, ואלה יצטרפו לשיטת הדיווח החדשה בשלב הראשון ליישומה.

המהלך הוא חלק מהמאבק של רשות המסים בחשבוניות הפיקטיביות, שלהערכת מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, גורם מדי שנה נזק של מיליארדי שקל למדינה. הקושי בזיהויין של החשבוניות הפיקטיביות והאיחור באיתור ובטיפול במפיציהן העלה, לדבריו, את הצורך במציאת חלופות טכנולוגיות להתמודדות עם התופעה.

התיקון לחוק מע"מ, שנחקק במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית, שינה את אופן הדיווח התקופתי ואת תוכן הדיווח. בהתאם לתיקון, ציבור העוסקים יידרש להגיש דיווח מפורט על עסקאותיהם ותשומותיהם בתדירות חודשית ובאופן מקוון וחתום בחתימה אלקטרונית מאושרת. עם יישום המהלך יוקם מאגר שיכלול את העסקאות והתשומות ויאפשר הצלבת דיווחי ספק עם דיווחי הלקוח.

שינוי בהדרגה

חובת הדיווח תחול בהדרגה מ-2010 ועד 2012 על אוכלוסיות שונות של החייבים בדיווח, על-פי היקף וסוג פעילותם. החל מינואר 2010 יחויבו, כאמור, בהגשת הדיווח עוסקים שמחזור עסקאותיהם עלה על 4 מיליון שקל; בחודש יולי 2010 תחול חובת הדיווח על כ-1,000 מדווחים נוספים, בהם עוסקים החייבים כיום בדיווח על בסיס שנתי (עוסקים באילת, יהלומנים) שמחזורם מעל 4 מיליון שקל, מוסדות כספיים ומוסדות ללא כוונת רווח המעסיקים 600 עובדים או יותר.

החל מינואר 2011, חובת הדיווח תחול גם על עוסקים בעלי מחזור עסקאות מעל מיליון שקל ועל עוסקים שחייבים לנהל ספרי חשבונות בשיטה כפולה וכן מלכ"רים עם 300 עובדים ויותר. בינואר 2012 יצטרפו כל העוסקים המורשים (שמחזורם מעל 100 אלף שקל) וכל המלכ"רים.