החתול שישמור על שוק ההון

היכולים קובי נבון, גיל גרשלר, יהלי שפי, דני קהל או לינדה בן שושן לשמור עלינו באמת?

ד"ר אופיר ברנע הוא מרצה במרכז האקדמי למשפט ועסקים רמת גן

הרפורמה בשוק ההון, אשר החלה לפני ארבע שנים וידועה כ"רפורמת בכר", הביאה להפרדת ניהול הכסף מהבנקים והעבירה למעשה את ניהול החיסכון ארוך הטווח (החיסכון הפנסיוני) של הציבור לידי בתי השקעות - "המוסדיים" וחברות הביטוח.

רפורמת בכר היתה כרעידת אדמה בשוק ההון, וכטבען של רעידות אדמה - לאחר ה"שוק" מגיע ה"אפטר שוק", ובמונחים שלנו - שלב היישום והפקת הלקחים.

משבר האג"ח הקונצרני ומעורבות "המוסדיים" בו - או אם ננסח זאת בדרך פחות עדינה: חשיפת כספי הפנסיה של הציבור להשקעות ברות סיכון וללא ביטחונות לעתיד כספי החוסכים - הביא כל בר דעת למסקנה שכספי הפנסיה של הציבור נוהלו בכאוס אנרכיסטי חסר כל פיקוח.

הציבור ברובו כלל לא היה מודע למשמעות "שינויי הניהול" של כספי הפנסיה, ולמעשה, בעקבות המשבר, נחשף לראשונה לאופי השקעת כספיו: השקעה הטומנת בחובה סיכונים רבים, השקעה אשר גרמה לחלק ניכר מכספי פנסיות רבות, להיות תלויות בהסדרי חוב.

המסקנה שהתבקשה מהמשבר הנוכחי היא הגברה והחמרת הפיקוח של הרשות לני"ע והממונה על שוק ההון במשרד האוצר על המשקיעים המוסדיים. בימים אלה, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, רו"ח ידין ענתבי מסיים קדנציה שנייה בתפקיד, ולאחרונה עולים שמות רבים כיורשים פוטנציאלים.

הצצה בבורסת המועמדים מגלה שביניהם נמצאים גם בוגרי "המוסדיים", כן אום מוסדיים המדוברים מהפסקאות לעיל, האחראים לאותו ניהול כושל וחסר אחריות:

קובי נבון, לשעבר מנכ"ל כלל פיננסים וגיל גרשלר, לשעבר מנכ"ל פריזמה גמל, הם שני השמות היותר "חמים". שמות נוספים שעלו: יהלי שפי, לשעבר מנכ"ל הפניקס, דני קהל, לשעבר משנה למנכ"ל כלל ביטוח, שמעון קלמן, לשעבר משנה למנכ"ל מגדל ולינדה בן שושן, לשעבר מנכ"ל הדס ארזים.

איני מטיל רבב בכישוריהם של המועמדים ואני מניח כי כולם ראויים. עם זאת קשה לי להניח כי מועמד "מהברנז'ה", המקורב לגופים עליהם הוא צריך להגביר את הפיקוח, יוכל לבצע את השינויים הדרושים ולהדק את הרגולציה.

יתרה מכך, בעיתוי הנוכחי, כשאמון הציבור בגופים המנהלים את קרנות הפנסיה נמצא בשפל, מינוי אדם המגיע מתוך אותם גופים, לא ישפר את המצב ולא יחזק את בטחון הציבור בנוגע לעתיד חסכונותיו - לא ביחס למי שמנהל את החסכונות ובוודאי שלא ביחס למי שמפקח על המנהלים.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, הצהיר לא פעם שבכוונתו לבצע רפורמות בשוק ההון. כדאי שיקח לתשומת ליבו שעתידו של שוק ההון יושפע מכישורי הנבחר לתפקיד הממונה, ובעיקר מיכולת הביצוע שלו.

מועמד ראוי הוא כזה שמכיר את שוק ההון אך הוא גם בלתי תלוי וחיצוני לגמרי מהמערכת. רק אדם כזה יוכל לעשות את הדברים הנדרשים ללא "רעשים", ולהכניס את כספי הפנסיה וחסכונות הציבור למסלול בריא.