ביה"ד הצבאי המיוחד: תא"ל צ'יקו תמיר לא יורד בדרגה

קיבל את ערעור מפקד אוגדת עזה לשעבר על הורדתו לדרגת אל"מ, אך קבע כי תמיר יעוכב בדרגה לשנתיים בהן לא ימלא תפקיד פיקודי ■ תמיר הודה כי נתן לבנו הקטין לנהוג ברכב צבאי - וטייח את הפרשה כשזה עשה תאונה

5 חודשים לאחר שהורשע תא"ל משה צ'יקו תמיר בהתנהגות שאינה הולמת קצין, החליט היום (ג') במפתיע בית הדין הצבאי לקבל את ערעורו ולא להוריד את הקצין המוערך בדרגה. ההחלטה התקבלה פה-אחד. במקום זאת החליט בית הדין על עיכוב דרגה למשך שנתיים, בהן לא יוכל תא"ל תמיר למלא תפקיד פיקודי.

הרכב השופטים ציין כי "מעמד הקצונה הוא מעמד מחייב, קל וחומר כשמדובר בקצין בכיר, ועליו לשמש דוגמה ומופת לפקודיו. מדובר בכישלון פיקודי ניכר, וכגובה בהדרגה - כך גודל הציפייה המוסרית והערכית. כרום דרגתו - כך עוצמת כשלונו".

"מדובר במעשה חסר אחריות, פזיז ונמהר", ציינו השופטים, אך הוסיפו כי "לאורך שירותו הוכיח תמיר הצטיינות יוצאת דופן בתפקידיו המבצעיים, ואף העלה עדויות אופי של בכירים כמו הרמטכ"ל, אלוף יואב גלנט ואלוף משה קפלינסקי, שאמרו כי כשלונו של תמיר היה חריג ביותר".

הרכב השופטים - שכלל את אלוף עמרם מצנע, אלוף אילן שיף, אלוף גיורא רום, תא"ל אמנון סטרשנוב ונשיא בית הדין, אלוף יניב שי - הקריא את פסיקתו במשך 45 דקות. השופטים ציינו כי הם תמימי דעים: "אנו סבורים כי כשלונו מהדהד, אך בפגעו בדרגתו החמיר בית הדין עם הקצין".

"צה"ל קיבל היום מפקד מהמעלה הראשונה"

גורמים בסביבתו של תמיר קיבלו בהפתעה את ההחלטה המבטיחה את המשך שירותו הצבאי של תמיר. בנוסף החליט בית הדין הצבאי כי בעוד כשנתיים תיבחן מחדש האפשרות לקדם את תמיר לדרגת אלוף, אולם שאר סעיפי העונש יישארו על כנם.

אלוף במיל' שמואל זכאי, חברו הטוב של תמיר עוד מימי שירותו בחטיבת גולני, הגיע לתמוך בו בשלב ההכרעה ואמר: "אני מברך את 5 השופטים, ואני חושב שהם עשו עבודה יוצאת מן הכלל ושפטו את האירוע במידתיות. צה"ל קיבל היום לשורותיו מפקד מהמעלה הראשונה. אין הרבה אנשים במדינת ישראל כמו צ'יקו. מה שעשו היום 5 השופטים היו צריכים לעשות מפקדיו של תמיר לפני שנתיים וחצי, והיה אפשר לסיים את הסאגה האומללה הזאת מזמן".

כזכור, תא"ל תמיר הודה במסגרת הסדר טיעון כי אפשר לבנו בן ה-14 לנהוג בטרקטורון הצבאי וניסה "לטייח" זאת, לאחר שהקטין פגע במכונית אזרחית. במקום לדווח פיצה הקצין הבכיר את בעל הרכב הנפגע, ובדו"ח תאונה שהגיש ציין כי נהגו האישי הוא שנהג בטרקטורון.

ביוני האחרון נגזרו על תמיר 3 חודשי מאסר על-תנאי, שלילת רישיון נהיגה ל-3 שנים והורדה לדרגת אלוף-משנה, היום, כאמור, שינה בית הדין את ההחלטה.

תמיר: מצטער שהסכמתי להסדר טיעון

הקצין ופרקליטיו מחו על חומרת העונש וטענו כי הוא אינו מידתי ואינו מתבסס על העובדות שעליהן הוסכם בהסדר הטיעון. "אם הייתי יודע שיקראו לי שקרן, לא הייתי מסכים להסדר", הודה תמיר במהלך הדיון בערעור שהגיש.

אנשי צבא רבים, שהביעו חשש כי תמיר יפרוש מהצבא אם יוחלט להורידו בדרגה, התייצבו לימינו של הקצין המוערך. "בצה"ל חסר מפקדים טובים, וחשוב שיישארו כאלה - הטובים ביותר", הסביר האלוף (במיל') עמירם לוין.