הראל פיננסים: "הדוחות החיוביים של בז"ן לא יחזרו על עצמם"

ברבעון השלישי של 2009 הגיע מרווח הזיקוק של בזן ל-8.1 דולר לחבית ■ אך האנליסטים של הראל פיננסים מעריכים כי החברה תחזור ברבעונים הבאים להציג מרווח זיקוק גבוה ממדד הייחוס ברמה של כ-1.5 דולר לחבית.


בתקופה שבה בתי זיקוק רבים בעולם מציגים הפסדים הנובעים ממרווחי זיקוק נמוכים, מצליחה בז"ן להפתיע את הענף ולרשום רווח נקי של 100 מיליון דולר, וזאת בזכות מרווח זיקוק גבוה. ברבעון השלישי של 2009 הגיע מרווח הזיקוק של בזן ל-8.1 דולר לחבית, וזאת לעומת מרווח הייחוס, המתפרסם על-ידי רויטרס עבור בתי זיקוק בעלי יכולת פיצוח נפט גולמי מסוג אורל, שעמד על 1.6 דולר לחבית בלבד. בשני הרבעונים הקודמים הציגה בז"ן מרווח של דולר אחד בלבד מעל מרווח הייחוס.

ישר בן מרדכי, מנכ"ל החברה, מסביר את הסיבות לקפיצה במרווח הזיקוק של החברה: "מתקן הזיקוק הגדול שלנו עבר שדרוג, וכעת הוא יכול לזקק טווח רחב יותר של נפט גולמי. יש גם מעברים והשפעות קצה בין רבעון לרבעון שהם חלק מההווי שלנו, וגם לתקנות ה-IFRS יש השפעה על כך".

מרווח הייחוס של בז"ן מתייחס כאמור לנפט גולמי מסוג אורל, הנרכש מרוסיה. אלא שלפי הערכות רק כשליש מהנפט הגולמי בו משתמשת בז"ן היא רוכשת מרוסיה, כך שמרווח הייחוס כבר לא מהווה אינדיקציה אמיתית ומלאה ליכולת התפעולית של החברה.

חלק גדול מהנפט הגולמי בו משתמשת החברה כעת מגיע ממדינות הגובלות בים הכספי, דוגמת אזרבייג'אן וקזחסטאן. בן מרדכי מסביר: "ביצענו שינויים בתמהיל הרכישות בין המדינות בים הכספי לבין רוסיה, וכתוצאה מכך אנחנו מצליחים להרכיב סל אטרקטיבי יותר מאשר אם היינו משתמשים בנפט שמקורו ברוסיה בלבד, וזה נותן לנו יתרון לעומת הבנצ'מארק".

"תוצאות שלא יחזרו על עצמן"

בית הזיקוק עבד ברבעון השלישי בשיעור ניצולת של 76.5%, וזאת בשל השבתה של מתקן הזיקוק הגדול של החברה לצורך טיפול תקופתי ושדרוג, שהסתיים בסוף חודש יולי. לאחר השדרוג עלה כושר הזיקוק של החברה בכ-10% ל-197 אלף חביות ביום. במונחי היקף ייצור חביות, ייצרה בז"ן ברבעון השלישי של השנה 12.8 מיליון חביות, ביחס ל-13.1 מיליון חביות ברבעון השני, ו-15.3 מיליון חביות ברבעון השלישי.

הרווח התפעולי של בז"ן עמד ברבעון השלישי על 93.6 מיליון דולר, לעומת הפסד תפעולי של 7.2 מיליון דולר ברבעון השני של השנה, ורווח תפעולי של 53.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי של בז"ן מתחילת השנה עומד על 166.7 מיליון דולר, בדומה לתקופה המקבילה אשתקד. בז"ן מחזיקה מלאי בסיסי של נפט גולמי בהיקף של 600 אלף טון, אשר היה חשוף עד לאחרונה לשינויים בהתאם למחירי הנפט.

הרווח הנקי של החברה הושפע בצורה מהותית מהכנסות ממסים שהחברה רשמה, בגובה של 21.9 מיליון דולר. זאת בשל קיטון ההתחייבויות למסים נדחים עקב תוכנית האוצר, להפחית הדרגתית את שיעור מס החברות ל-18% עד שנת 2016.

בשורה התחתונה בז"ן הרוויחה כאמור 100.1 מיליון דולר. מתחילת השנה מסתכם הרווח הנקי של החברה ב-166.7 מיליון דולר לעומת 73.5 מיליון דולר בינואר-ספטמבר אשתקד.

למרות הרווח הגבוה שרשמה בז"ן לא תחלק דיבידנד למשקיעים, בין היתר בשל ההיערכות למימון תוכנית בניית הפצחן המימני, שאמורה להיות מושלמת בקרוב. בנוסף, החברה אמורה להשלים עד סוף השנה את רכישת מלוא הבעלות על כרמל אולפינים, שתאפשר לה לשפר באופן מהותי את ביצועיה.

האנליסט ערן יונגר מבית ההשקעות הראל פיננסים התייחס היום לדו"חות בז"ן: "רבעון טוב זה אין בו כדי להעיד על סביבת העבודה הקבועה של החברה, ואנו לא צופים כי תוצאות רבעון זה יחזרו שנית. אנו מעריכים כי החברה תמשיך להציג מרווח זיקוק גבוה ממדד הייחוס ברמה של כ-1.5 דולר לחבית.