רשמית: יוסי מימן רכש את 012 סמייל לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל

(עדכון) - בעלי ערוץ 10 סגר את העסקה מול שאול אלוביץ', וימנף את חברת האינטרנט לפלטפורמת תקשורת בינלאומית ■ אלוביץ' העדיף את מימן על בן-דב ודרהי בגלל שהם מתחריו הבולטים כבעל השליטה בבזק

עכשיו זה רשמי: איש העסקים יוסי מימן רכש את השליטה בחברת 012 סמייל של שאול אלוביץ' לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל. מימן השלים את העסקה דרך חברת אמפל שהיא הזרוע הבורסאית שלו.

על-פי הסיכום, מימן רכש את פעילותה של 012 סמייל, בעוד השלד הבורסאי של החברה ונכסיה הכספיים יישארו בידי אלוביץ', כיוון שבאמצעותה אלוביץ מתכוון לבצע את עסקת הענק לרכישת בזק . אלוביץ' נאלץ להיפרד מ-012 סמייל בעקבות מגבלות רגולטריות, בגלל שעסקת בזק תעניק לו את השליטה גם על בזק בינלאומי, מתחרתה של 012 סמייל.

את המשא-ומתן מצידו של מימן הובילו ארז מלצר, דירקטור באמפל וסגן יו"ר גדות (בבעלות מימן); ואירית אילוז, סמנכ"לית הכספים באמפל. עורכי הדין שטיפלו בעסקה הם משרד עו"ד גולדפרב-לוי מצידו של מימן ומשרד פישר בכר-וול-אוריון מצידה של 012 סמייל.

העניין של מימן ב-012 סמייל נובע מרצונו להפוך אותה לפלטפורמת תקשורת בינלאומית. במילים אחרות, מימן לא רכש את 012 סמייל לטובת השוק המקומי - אלא מעוניין למנף אותה לטובת עסקי תקשורת במדינות רבות בהן הוא פועל. מימן מאמין כי החברה נסחרת בשווי ובמכפיל רווח נמוך, ולכן מחיר של 1.2 מיליארד שקל היה נשמע לו ראוי לנוכח התקוות שהוא תולה בה.

מימן, מבעלי השליטה בערוץ 10, פעיל בעיקר בתחומי תשתיות, אנרגיה, כימיקלים ופיננסים. לפני שנים אחדות הוא רכש את חברת אמפל והפך אותה לחברת האחזקות שלו בתחומי האנרגיה. הוא מחזיק ב-20% מספקית הגז המצרית EMG, שמספקת כיום גז טבעי לחברת החשמל ואמורה להפוך בשנים הקרובות לספקית מרכזית. בנוסף, מימן מחזיק גם בקבוצת מרחב שעוסקת בחקלאות במדינות דרום אמריקה ורוסיה.

החששות הרגולטוריים הכריעו

עד אתמול (א') קיבל אלוביץ' פניות מגורמים רבים שגילו עניין בחברה, אך השיקול המכריע היה החשש הרגולטורי שעשוי להפיל הצעות אחרות והרצון של הקבוצה לסיים כמה שיותר מהר את עסקת בזק.

כך, למשל, במקרה שפרטנר שבשליטת אילן בן-דב, שהציעה 1.25 מיליארד שקל, היתה רוכשת את 012 סמייל - סביר להניח כי היה לוקח לה לא מעט זמן להשלים את העסקה ולקבל את כל האישורים הרגולטוריים, בשל מדיניות משרד התקשורת שקובעת שאסור לחברת סלולר להיכנס לתחום השיחות הבינלאומיות, בה מחזיקה 012 סמייל.

גם איש העסקים הצרפתי ובעל המניות העיקרי ב-HOT, פטריק דרהי, התעניין מאוד ב-012 סמייל והגיש הצעה דומה לזו של מימן - 1.2-1.3 מיליארד שקל. אך למרות שכרגע אין לגביו בעיות רגולטוריות, בהמשך הן עשויות לצוץ לאור העניין שהוא מגלה ברכישת מירס, שגם היא לא תוכל להחזיק ב-012 סמייל מאותה סיבה כמו פרטנר.

עסקת בזק ממשיכה להתקדם

על 012 סמייל התמודדו גם היזם ואיש ההיי-טק זכי רכיב וכן בעלי המשביר לצרכן, רמי שביט. למרות שרכיב היה גורם רציני מאוד במשא-ומתן, הרצון של אלוביץ' לסיים את העסקה מהר ככל האפשר הכריעה את הכף לטובת מימן, שהיה מוכן לשלם את המחיר שרצה מלכתחילה, ואשר הסוגיה הרגולטורית לא מגבילה אותו.

עם זאת, אתמול נשמעו הערכות כי למימן יהיה קושי להשלים את העסקה בשל העובדה שהוא מחזיק בערוץ 10 ולאור העובדה שמועצת הכבלים והלוויין עסוקה בגיבוש מדיניות תוכן חדשה לאור ההתפתחויות בענף, אך ככל הנראה כל הבדיקות המקדימות נעשו, ומימן לא יתקשה לבצעה.

כפי שפורסם ב"גלובס", אלוביץ' הגיש בשבוע שעבר את הבקשה שלו לאישור עסקת בזק למשרד התקשורת, והשבוע הוא אמור להגיש את הבקשה לממונה על ההגבלים העסקיים. לאלוביץ' היה ברור כי מכירת 012 סמייל תהווה תנאי לאישור העסקה הגדולה, ולכן הוא לא רצה להתעכב על ניסיון לגרוף עוד כמה עשרות מיליוני שקלים ולהסתכן בעיכוב בהשלמת עסקת בזק.