דירוג הפאוור סנטרים של "גלובס": ביג באר-שבע מוביל ואחריו ביג כרמיאל

דמי השכירות והניהול הנמוכים מושכים את הרשתות הגדולות אל הפאוור סנטרים ■ "גלובס" ערך משאל בקרב מקצועני קמעונאות ומנהלי רשתות כדי לענות לראשונה על השאלה: מיהם הפאוור סנטרים החזקים בישראל

הפאוור סנטרים בפריחה: התפתחותם בשנים האחרונות, ובעיקר דמי השכירות והניהול הנמוכים יחסית הנגבים בהם, הפכו אותם למרכזי מסחר המתחרים לא אחת בקניונים באזור.

אם בעבר הפאוור סנטרים התאפיינו בעיקר בעסקים הדורשים שטחי מסחר רחבים כמו סופרמרקטים או רשתות DIY, הרי שבשנים האחרונות אנחנו רואים כניסה של יותר ויותר מותגי אופנה לפאוור סנטרים. קסטרו, גולף, פוקס, קרייזי ליין, גולברי ורנואר הן חלק מהרשתות שיש להן נוכחות משמעותית בפאוור סנטרים.

"רשתות האופנה הבינו את פוטנציאל המכירות הגדול הגלום בפאוור סנטרים, וזאת לצד תנאי שכירות ודמי ניהול נוחים המאפשרים לנו לייצר חנויות רווחיות יותר", מסביר סמנכ"ל הפיתוח העסקי של קסטרו ומנכ"ל רשת דיוה, דני טורקניץ.

בפאוור סנטרים חושבים שהם מצאו את הנוסחה המנצחת. "כששוכר משלם דמי שכירות ודמי ניהול ראויים, כולם מרוויחים. הטרנד היום הוא לגבות כמה שיותר דמי שכירות, אבל המוטו שלנו הוא חיה ותן לחיות", אומר ירון אשל, המשנה למנכ"ל גזית ישראל.

שלושה מבין הפאוור סנטרים של קבוצת ביג מרכזי קניות עלו בדירוג: ביג באר-שבע, ביג כרמיאל וביג פולג - ותפסו את המקומות הראשון, השני והרביעי.

בי"לו סנטר של קבוצת קניוני ישראל של בריטיש ישראל תפס את המקום השלישי. סטאר סנטר של מנופים פיננסיים תפס את המקום החמישי, ואילו G בעמק של גזית ישראל חתם את הדירוג. פאוור סנטר גן-שמואל הגיע למקום השביעי ונותר מחוץ לדירוג.

1. ביג באר-שבע: העוצמה של הנגב

עם קהל של מעל 200 אלף תושבים ו-30 אלף מ"ר, ביג באר-שבע מתבסס במקום הראשון בדירוג.

פאוור סנטר ביג באר-שבע נבחר לפאוור הסנטר המוביל בישראל, כאשר מספר המדרגים שדירגו אותו במקום הראשון הוא הרב ביותר - 9 במספר.

המרכז, הפועל בשבתות, מאופיין במתחמים גדולים של רשתות כמו ACE, אופיס דיפו, מחסני חשמל ואחרים. במרכז יש קרוב ל-30 אלף מ"ר מסחרי, אך פועלים בו 65 עסקים בלבד.

ביג באר-שבע הוא המרכז הראשון שנבנה על-ידי ביג מרכזי קניות, בשותפות עם חברת שיכון עובדים, אך מאוחר יותר רכשה ביג מרכזי קניות את חלקה של שיכון עובדים, וכיום היא מחזיקה במלוא הבעלות על המרכז.

המרכז נהנה בראש ובראשונה מהאזור. בירת הנגב, באר-שבע, מרכזת אוכלוסיה מאוד גדולה (מעל 200 אלף תושבים) ומהווה מרכז עירוני של שירותים, קניות, תרבות וצריכה. ביג עצמו נהנה מיתרונות המיקום, מבנה נוח, גישה נוחה וכמות חניות המושכת אליו קהל רב.

בשונה מקניונים שעיקר התמהיל בהם הוא עסקי אופנה ובילוי, מגוון העסקים בביג באר-שבע הוא רחב. במתחם פועלות אמנם רשתות אופנה כמו גולף, קרייזי ליין, הוניגמן ואדידס, אבל עדיין מספר רשתות האופנה בו קטן יחסית.

במרכז פועלים עסקי מזון כמו סניף של מגה, ארומה, מקדונלד'ס ואף מותג הגלידה המקומי גלידה באר-שבע. עוד פעילים במרכז רשתות הספרים והמוסיקה, סטימצקי, טאוור רקורדס, רשתות האופטיקה אופטיקה הלפרין, אירוקה ואופטיקה מרקוביץ, רשת סופר-פארם, רשתות התכשיטים קורל ומגנוליה ועסקים רבים אחרים.

"העוצמה של המרכז היא קודם כל בנוחות ובנגישות, ולאחר מכן בעובדה שרשתות פועלות בו עם חנויות גדולות במיוחד היוצרות בידול ומעניקות לנו יתרון", אומר חי גאליס, סמנכ"ל ניהול בביג מרכזי קניות.

2. ביג כרמיאל: המשפך השני של אזור הצפון

מלבד אוכלוסיית כרמיאל, ביג כרמיאל מושך אליו גם את תושבי המצפים בגליל ואת ערביי האזור.

אחרי קניון הקריון, ביג כרמיאל הוא המשפך השני של אזור הצפון, ואפשר בהחלט להכתיר את שניהם כמתחמים המסחריים המשמעותיים של אזור הצפון.

ביג מרכזי קניות רכשו את השליטה (75%) במרכז שהוקם על-ידי חברת מודול בטון מקבוצת איטונג, ומאוחר יותר השלימו את רכישת מלוא הבעלות על המרכז כאשר רכשו גם את חלקה של בריטיש ישראל (25%).

ביג כרמיאל הפך לעוגן סביבתי, כאשר בסמוך אליו הוקמו מתחמים מסחריים נוספים, כמו למשל המתחם שהקימה חברת אמות. למרות שהאזור רווי במתחמים מסחריים, פעילותו של ביג כרמיאל לא נפגעה, והוא ממשיך לפרוח.

הוא מאופיין כפאוור סנטר אזורי, המושך אליו מעבר לאוכלוסיית העיר כרמיאל את אוכלוסיית האזור כולו. המרכז מצליח למשוך אליו הן את אוכלוסיית המצפים בגליל, הן את האוכלוסייה הערבית באזור והן את אוכלוסיית העיר כרמיאל.

ביג כרמיאל ממוקם על הכביש הראשי, ממש על אם-הדרך, והוא מהווה לפיכך גם נקודת עצירה משמעותית על כביש עכו-צפת. עם הזמן הפך ביג כרמיאל ללב ההתיישבות הענפה בצפון, ועיקר הקהל המגיע אליו מגיע ברכב. יתרונות נוספים שמהם נהנה המרכז הם פעילות בשבת לצד חניה נגישה (900 מקומות חניה) וללא תשלום.

התמהיל הרחב של העסקים הפועלים בביג כרמיאל מאפשר לו לפנות לקהל לקוחות רחב. במרכז פועלות רשתות אופנה מובילות כמו קסטרו, גולף, לי קופר, פוקס, TNT, הוניגמן ואחרות. המרכז נהנה גם מפעילות העוגנים מגה, הום סנטר, ביתילי וסופר-פארם.

3. ביל"ו סנטר: מרכז העודפים של ישראל

העוצמה של מתחם ביל"ו סנטר היא במגוון חנויות העודפים.

ביל"ו סנטר הפך זה מכבר למרכז העודפים של מדינת ישראל, והוא כובש את המקום השלישי בדירוג.

מאז רכישת המרכז על-ידי בריטיש ישראל מלוינשטיין לפני כ-3 שנים, הוא עבר מהפיכה של ממש. בריטיש השקיעה במתחם עשרות מיליוני שקלים ושדרגה אותו הן ברמת הנראות והן ברמת הנוחות. החברה הרסה בניינים שעמדו במרכז והפריעו לתנועה, והמקום הפך מעזובה של בניינים נפרדים ואוסף פחונים למקום עם חניה מסודרת ותחושה של מרכז מנוהל.

במרכז פועלים 150 עסקים, רובם חנויות עודפים של רשתות מובילות כמו חנויות העודפים של קסטרו, הוניגמן, ספידו, מנגו וחנות העודפים של סקאל הכוללת את כל מותגי קבוצת סקאל. יחד עם זאת, במרכז פועלות גם רשתות עם חנויות רגילות כמו ביתילי, גולף, ספייסי כלים וטעמים ועוד.

המרכז שואב את עוצמתו מהעובדה שהוא פועל בשבת ומהעובדה שהוא מרכז מגוון חנויות עודפים רחב במיוחד, ומושך אליו כתוצאה מכך משפחות המגיעות בעיקר בסופי שבוע לקניות רחבות. ייחוד נוסף הוא בהצלחת המרכז למשוף אליו אוכלוסייה מרדיוס מאוד רחב ובאופן משמעותי הרבה יותר ממרכזים מסחריים אחרים.

שדרוג נוסף קיבל המרכז ביולי 2008 כאשר קבוצת אלשרד, בעלת הרשתות פקטורי 54, ORIGINAL'S, דיזל וג'ינס בר, חנכה בו אאוטלט מותגים תחת השם "פקטורי 54". מדובר באאוטלט המשתרע על 3,000 מ"ר וכולל מגוון רחב ביותר של מותגים. האאוטלט נפתח בהשקעה של 3 מיליון דולר.

4. ביג פולג: שילוב של עוגנים

המרכז הממוקם ליד איקאה נהנה באחרונה מפריחה, אך מאיים עליו קניון עיר ימים שצפוי להיפתח בסמוך.

ביג פולג של ביג מרכזי קניות הוא המרכז השלישי של הקבוצה שנכנס לדירוג, והוא כובש את המקום הרביעי בדירוג.

ביג פולג הוקם על-ידי החברות גנדן ונצבא, ולפני שנים אחדות רכשה ביג מרכזי קניות את חלקה של נצבא במרכז (50%) ומיתגה את המרכז מחדש תחת ביג פולג. קודם לכן נקרא המרכז פאוור סנטר פולג. המרכז אומנם ממותג תחת ביג, אך מנוהל על-ידי חברת ניהול משותפת של שני הבעלים.

המרכז עצמו ממוקם באזור איקאה, אזור שהפך לסוג של מרכז קניות ארצי.

למרכז יש אומנם תחרות מצד קניון השרון, אבל בעוד שקניון השרון מושך אליו את הקהל השבוי של נתניה - ביג פולג נהנה מנהירה של אוכלוסיה מרדיוס רחב יותר. בתקופת הפיגועים, כאשר קניון השרון בנתניה נפגע, הלקוחות שהדירו רגליהם מקניון השרון עברו לביג פולג.

המרכז עצמו נהנה משילוב של עוגנים כדוגמת שופרסל ביג, אופיס דיפו ורשתות חשמל, אך יש בו גם מגוון לא קטן של רשתות אופנה מובילות כמו קסטרו, רנואר, קרייזי ליין, פוקס, ml, לוצ'י ואחרות. במרכז פועל גם סניף הדגל של שילב.

עם זאת, ולמרות הפריחה הנוכחית, על המרכז מאיים קניון עיר ימים שייפתח בעתיד במרחק של קו אווירי של 3 ק"מ בלבד, על-ידי החברות אזורים ושיכון עובדים.

5. סטאר סנטר: מרכז הבילויים של העיר אשדוד

סטאר סנטר אשדוד נחשב למתחם המסחרי החזק ביותר בעיר, המושך גם את תושבי יבנה והסביבה.

סטאר סנטר, הנמצא בשליטת מנופים פיננסיים של ג'קי בן-זקן ואברהם נניקשוילי, כובש את המקום החמישי בדירוג. כיום מחזיקה חברת הפניקס בשותפות במרכז, לאחר שרכשה 25% מהמניות בו.

למרות שמדובר במתחם פתוח, הוא נחשב למתחם המסחרי החזק ביותר בעיר, המושך בעיקר את תושבי אשדוד ומעט מתושבי יבנה והמושבים שמסביב.

כוחו של המרכז נובע ממיקומו בלב העיר אשדוד, מגודלו המסחרי והן מהיותו מרכז בילויים.

תמהיל העסקים הרחב במרכז הופך אותו לאטרקטיבי עבור קהלים רבים. המרכז מכיל עוגנים של רשתות מזון (יוחננוף וטיב טעם), רשתות חשמל (א.ל.מ), אופטיקה, סופר-פארם, צעצועים (הפיראט האדום), מוזיקה, ריהוט (ביתילי) ועוד. לצד אלה פועלות רשתות אופנה רבות כמו קסטרו, סליו, פול אנד בר ופוקס.

מעבר לכל זאת, במתחם פועלים עסקי בילוי רבים החל מבתי-קפה, דרך ברים, וגולת הכותרת היא מועדון הכושר היוקרתי SWEATSTAR, הצופה אל הים וכולל גם מגרשי קט-רגל, מגרשי סטריט-בול (מיני כדורסל), שתי בריכות וספא.

G .6 בעמק: המתחם המוביל של גזית ישראל

המתחם שרד בהצלחה את פתיחת קניון נצרת של אפריקה ישראל.

G בעמק הוא המרכז היחיד מבין המרכזים של גזית ישראל שנכנס לדירוג, והוא כובש את המקום השישי. עם זאת, ראוי לציין כי G כפר-סבא, שנפתח רק לפני כחצי שנה, מצוין כמרכז מבטיח על-ידי הרשתות, הממתינות לראות את תוצאותיו לאורך זמן.

האיתנות המסחרית של G בעמק הוכחה שוב כאשר האיום שריחף כביכול מעליו מצד פתיחת קניון נצרת של אפריקה ישראל הוסר עם הפתיחה, מבלי שהדבר הביא לשינוי מהותי בפעילותו. אין פלא שהמשנה למנכ"ל גזית ישראל, ירון אשל, קורא לו "הקניון האמיתי של אזור העמקים".

גזית גלוב רכשה 50% מהמרכז בינואר 2006 מגבי אדרי. בסוף 2007 היא השלימה את רכישת המתחם, וכיום היא מחזיקה בבעלות מלאה עליו.

המרכז ממוקם בסמוך לבית-חולים העמק בעפולה, על כביש עוקף עפולה מספר 65. המרכז מצליח למשוך אליו הן את אוכלוסיית העיר עפולה והן את אוכלוסיית אזור העמקים, ונהנה מתנועה של קונים יהודים וערבים כאחד.

התמהיל במרכז נותן מחד פתרונות לצרכים יומיומיים כמו חנות הלבשה זולה, אופיס דיפו, פרטנר ואורנג', וזאת לצד פתרונות ממותגי אופנה מובילים כמו קסטרו, פוקס, רנואר, הוניגמן, גולף, TWENTYFORSEVEN ואחרים.

כיצד בוצע הדירוג

דירוג הפאוור סנטרים של "גלובס" מתבסס על משאל שנערך בקרב 20 רשתות קמעונאיות הפרוסות באופן רחב בפאוור סנטרים, וכן בקרב מספר גורמים מובילים בתחום הפאוור סנטרים בארץ.

הנשאלים התבקשו לדרג את 6 הפאוור סנטרים המובילים בישראל, בהתייחס לפרמטרים כמו פדיון למ"ר, דמי השכירות, תמהיל, תנועת הקונים, מיצוב ועוד.

הרשתות התבקשו לדרג גם פאוור סנטרים שהן אינן פעילות בהם, ואילו הגורמים המקצועיים התבקשו להימנע מדירוג סנטרים שהם במגע עסקי איתם.

לאחר הדירוג ניתן לכל מדורג משקל בהתאם למקומו ברשימה, וכן הופעל כלי בקרה כדי למנוע הטיה.