מחקר: מעל גיל 30? לא בטוח שתסיים תואר אקדמי

אלפי סטודנטים נושרים מדי שנה מהמוסדות להשכלה גבוהה - חלקם בשל מצב כלכלי בעייתי, חלקם בשל הקושי בלימודים ויש מי שהסביבה הלימודית זרה להם

אלפי סטודנטים נושרים מדי שנה מלימודיהם במוסדות להשכלה גבוהה בישראל - חלקם בשל מצב כלכלי בעייתי, חלקם בשל הקושי בלימודים ויש כאלה שלא מסיימים את התואר בשל הסביבה הלימודית והסטודנטיאלית שזרה להם.

לתופעת הנשירה יש השלכות רבות: הן על הסטודנטים עצמם, שיתקשו כנראה למצוא עבודה ללא השכלה גבוהה; הן על המוסדות עצמם שנפגעים כלכלית מכך שסטודנט אינו מסיים את לימודיו לאור העובדה שהם מתוגמלים מהמדינה באופן חלקי מאוד לגבי סטודנטים נושרים; והן על החברה עצמה, שהסובבים אותה משכילים פחות ולכך יש השלכות משניות חינוכיות וכלכליות.

כנס בעברית

באוניברסיטה העברית קיימו ביום ד' כנס בנושא נשירת הסטודנטים, בו הוצגו כמה מחקרים הבוחנים את הנושא. אחד המחקרים המעניינים הוא של ד"ר גד יאיר וליאת רז-יורוביץ, המאבחן קריטריונים שונים של סטודנטים נושרים. המחקר נערך בקרב 35 אלף סטודנטים שלמדו באוניברסיטה העברית בשנים 1994-2002, אך יש בממצאיו כדי להשליך על המצב גם באוניברסיטאות אחרות. על פי הממצאים הכלליים, 10% מהסטודנטים נושרים אחרי שנת לימודים אחת בלבד, 4% נושרים אחרי שנתיים ו-8% לאחר 3 שנים או יותר מתחילת לימודיהם.

המחקר הצביע גם על גורמי הסיכון העיקריים לנשירה מהלימודים לפי הבדלים של מין, גיל, לאום, ציון ממוצע בתואר ועוד. כך עולה מהמחקר כי אחוז הנושרים בקרב הסטודנטים גבוה בהשוואה לסטודנטיות. למעשה, 80% מהסטודנטיות מסיימות את לימודי התואר הראשון לעומת 76% מהסטודנטים. גם להבחנה בין ילידי הארץ לאלה שעלו אליה יש משקל במספר המסיימים, כשאחוז הסטודנטים שנולדו בארץ וסיימו את התואר עומד על 80% לעומת 72% בקרב הסטודנטים העולים. לעומת זאת, הפער בין סטודנטים יהודים שמסיימים את התואר (79%) לעומת סטודנטים ערבים (73%) קטן יותר.

המחקר העלה גם נקודה מעניינת לגבי גיל התחלת התואר והסיכוי שאותו סטודנט ינשור בהמשך. כך עולה כי אחוז המסיימים בקרב מי שהתחיל את התואר בגיל 31 ומעלה (61%) נמוך משמעותית בהשוואה לבני 30 ומטה (79%). עוד עולה מהמחקר כי אחוז מסיימי התואר בקרב מי שהגיש בקשה למלגת סיוע בשנה הראשונה גבוה יותר (81%) מבין אלה שלא הגישו בקשה (76%).

גם לציון יש משקל

גם לציון הממוצע בתואר יש משקל על ההחלטה אם להמשיך בלימודים וכמה זמן ייקח להשלים את התואר. על פי המחקר, הציון הממוצע של סטודנטים שנשרו לאחר שנה או שנתיים מתחילת התואר עמד על 58.4 והציון הממוצע בקרב מי שנשרו לאחר 3 שנים או יותר עמד על 65.4. *