אחרי פיטורי 250 איש קודאק ישראל תגייס עשרות עובדים

אחרי שהעבירה את כל הייצור לסין, קודאק העולמית ביצעה שינוי ארגוני והפכה את ישראל למרכז פיתוח מרכזי בתחום התוכנה ■ חזי רוטמן, המנכ"ל: "לא לקחנו את המשבר בקלות. השאלה הייתה אם נצליח לצאת ממנו במצב יותר טוב, והתשובה היא שכן"

שנה קשה עברה על חברות היי-טק רבות. אך במקרה של קודאק ישראל, הדרמה שחוותה עם פיטורי עובדים, העברת פעילות לסין, הפסקת חלק מפעילות הפיתוח והחששות מהעתיד, חווה החברה-האם העולמית כבר לפחות 15 שנה.

מאז שהחלה קודאק לספור לאחור את מותו של סרט הצילום ולחוות בעוצמה את התחרות הגוברת מצידן של המצלמות הדיגיטליות וחברות האלקטרוניקה היפניות, עסוקה החברה בהישרדות. המהלכים הקשים שבוצעו בישראל הם רק חלק קטן ממלחמת הקיום של קודאק.

אך מבעד לבשורות הקשות החלו לצוץ גם צדדים חיוביים. מנכ"ל קודאק ישראל, חזי רוטמן, אומר בראיון ל"גלובס" כי בחודשים האחרונים "החברה עוברת מהלכי רה-ארגון פנימיים בעולם, ולפעמים מהלכים כאלה גם עובדים לטובת המרכז בישראל".

במסגרת זו, קיבלה קודאק החלטה אסטרטגית למקד פעילויות נוספות בישראל. "הוחלט בשתי חטיבות מרכזיות בחברה שהפיתוח העתידי בתחומי התוכנה יהיה בארץ - בתחום הקדם-דפוס, שכבר פועלת בישראל ובתחום מערכות ההדמייה הדיגיטליות", אומר רוטמן.

משמעות ההחלטה היא העברה של פרויקטים לישראל, ובהתאם לכך גם גיוס אינטנסיבי של כוח אדם. זאת, אחרי גלי הפיטורים שביצעה החברה בשנתיים האחרונות בישראל, שכללו פיטורים של 250 עובדים. לדברי רוטמן, "שמנו לנו למטרה להפוך את המרכז הישראלי למרכז פיתוח, בניגוד לפעילותו עד כה, שנחשבה יותר לייצור. על-כן, נגייס בשנה הקרובה עשרות עובדים לפעילות התוכנה בארץ".

מאבדים גובה מאז 1995

קודאק פועלת בישראל באופן אינטנסיבי מאז 2005, אז רכשה את קריאו תמורת 980 מיליון דולר. קריאו החזיקה בישראל מרכז פיתוח וייצור בתחומי הקדם-דפוס, אותו קיבלה באמצעות רכישת פעילות קדם-הדפוס של סאיטקס בשנת 2000.

רוטמן הצטרף לחברה ב-2005 מקריאו, וכיהן עד לתחילת 2009 כמנהל חטיבת ההדמיה הדיגיטלית, שפעילותה מרוכזת בישראל ובקנדה. בהמשך קודם לתפקיד המנכ"ל. לקודאק יש בישראל גם פעילות פיתוח נרחבת בתחום ההדפסה הדיגיטלית.

למעשה, החברה מאבדת גובה מאז 1995. בשנתיים האחרונות איבדה מניית קודאק 90% מערכה, ושווי השוק שלה עומד כיום על כ-1.1 מיליארד דולר. השורה התחתונה של דו"חותיה צבועה באדום בוהק מאז 2007. ברבעון השלישי של 2009, למשל, הסתכמו מכירות החברה ב-1.8 מיליארד דולר, וההפסד הנקי שלה עמד על 110 מיליון דולר. רוטמן מעריך כי הפעילות המורחבת בישראל בתחום התוכנה תהיה אחראית על 200 מיליון דולר בשנה מסך ההכנסות של קודאק.

ב-2008 שינתה קודאק אסטרטגיה, והחליטה להעביר את הייצור העולמי שלה לסין - משיקולי עלות. כתוצאה מכך, היא פיטרה אשתקד 200 עובדים בישראל. בנוסף, וללא קשר, החליטה החברה באפריל שעבר - חודשיים לאחר מינויו של רוטמן למנכ"ל - על סגירת פעילות פיתוח הרכיבים לצילום הדיגיטלי המקצועי, מהלך שהוביל לפיטורי 50 עובדים נוספים. כאשר יושלמו כל הפיטורים, לקראת סוף השנה ולפני הגיוס המתוכנן לשנת התקציב הבאה, תעסיק החברה 600 איש בישראל.

פעילות הייצור לא תחזור לישראל

"סערות קורות כל הזמן. השאלה היא במה אתה מאמין", מסביר רוטמן את האווירה בחברה בשנתיים האחרונות. "הייתי משוכנע כל התקופה האחרונה שבמסגרת הרה-ארגון הפנימי חלק מהפיתוח יעבור לישראל. אף אחד לא לקח את המשבר בקלות, השאלה הייתה אם נצליח לצאת ממנו במצב יותר טוב, והתשובה היא שכן".

האופטימיות של רוטמן משכיחה מעט את ההצהרות של קברניטי החברה בעבר. עד לפני שנתיים, התחושה הייתה שמרכז הייצור של החברה בפתח תקווה מהווה חלק אסטרטגי מהפעילות בישראל, אך תיזה זו לא שרדה במבחן הזמן וההתייעלות. כעת מעריך רוטמן כי פעילות הייצור לא תחזור בקרוב לישראל. "קודאק עושה סדר במתקנים שלה, וזה טבעי שהיא העבירה את הייצור לסין ואת הפיתוח לישראל. מבחינתי מה שקרה זה שקודאק הכירה בישראל כמרכז פיתוח התוכנה הגדול שלה".

בקרוב, מעריכים בחברה, תתרחש בקודאק ישראל פעילות מוגברת סביב נושאי הקדם-דפוס, ובעתיד המעט יותר רחוק יגיעו לישראל יותר פרויקטים הקשורים לפעילות ההדמיה הדיגיטלית, על חשבון מרכז הפיתוח בתחום בקנדה. מהלך כזה יוביל לגידול נוסף בכוח האדם בישראל.