מפעלי כי"ל בסדום חוברו למערכת הולכת הגז הטבעי של נתג"ז

חיבור המפעלים שנעשה בימים האחרונים צפוי לחסוך למשק עשרות מיליוני שקלים בשנה ולהפחית באופן ניכר את זיהום האוויר בדרום

מפעלי כימיקלים לישראל בסדום חוברו בימים האחרונים למערכת הולכת הגז הטבעי של חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז). חיבור המפעלים צפוי לחסוך למשק עשרות מיליוני שקלים בשנה ולהפחית באופן ניכר את זיהום האוויר בדרום.

במסגרת עסקה שחתמה במארס 2008 עם שותפות ים תטיס, התחייבה כי"ל לקנות גז בהיקף של כ- 2 BCM. כתוצאה מההתחברות תעבור תחנת הכוח המופעלת באתר המפעלים לייצר חשמל מגז טבעי במקום ממזוט ומסולר כיום. המעבר יקטין את כמות פליטות הפחמן הדו-חמצני של המפעלים ויצמצם משמעותית את פליטות החלקיקים המזיקים ותחמוצות הגופרית.

עד מארס 2010 צפויים להתחבר למקטע הדרומי של מערכת הולכת הגז גם תחנת הכוח של חברת החשמל והמפעלים תעשיות ברום ומכתשים אגן , שבאזור התעשייה רמת חובב והמפעלים רותם אמפרט, פריקלאס וחיפה כימיקלים באזור התעשייה במישור רותם.


המועצה הארצית לתכנון תאשר בתקופה הקרובה את קו הולכת הגז למפעלי סלע הפוספט צין ואורון. חיבור המפעלים למערכת הולכת הגז הטבעי, תאפשר שימוש באנרגיה ירוקה ונקייה גם באזורי התעשייה של אזור הערבה ונדבך נוסף בחיבור הנגב למערכת הולכת הגז טבעי. המקטע הדרומי, המשתרע מקרית גת ועד סדום, הינו המקטע הארוך ביותר של מערכת הולכת הגז הטבעי, באורך כולל של כ-135 ק"מ, שמצטרף לקווים הפעילים הימי והיבשתי המרכזי.

מערכת הולכת הגז הארצית מורכבת מארבעה מקטעים מרכזיים: ימי, הפעיל ממאי 2006, מרכזי הפעיל ממאי 2007, דרומי הפעיל מנובמבר 2009 וקו צפוני הנמצא בשלבי הקמה מתקדמים. אל המקטעים הקיימים יצטרפו בעתיד קו אשלים והקו המזרחי, הנמצאים בשלבי תכנון וקו ירושלים, שהקמתו תחל בשנה הבאה. על הקמת המערכת ותפעולה למשך 30 השנים הראשונות אחראית נתג"ז, חברה ממשלתית בבעלות מלאה של המדינה שהוקמה בשנת 2003.