מאיקאה ועד למטבחי יוקרה: "גלובס" עושה סדר במטבח

החידושים בשוק המטבחים מתמקדים בעיצוב מודרני-נקי, אחסון נוח, מסכי טלוויזיה וחזיתות זהות שמקנות לכל המכשירים והארונות מראה אחיד ■ המחירים מתחילים ב-10,000 שקל - ויכולים להגיע עד 150 שקל אלף ויותר

מ-10,000 שקל - מטבח מהמדף

רשתות ה"עשה זאת בעצמך", כמו הום סנטר ואיקאה, מציעות מטבחים להרכבה עצמית או באמצעות מרכיבים של הרשת.

מנתוני הום סנטר עולה כי המחיר הממוצע למטבח כזה הוא 20,000 שקל (ל-10 מטר).

מטבחים
 מטבחים

פתרונות המטבח של איקאה כוללים ארונות, איי עבודה, פתרונות אחסון ועוד. היתרון הוא אספקתם המיידית (בדרך-כלל) והיכולות להוסיף ולשנות אביזרים המותאמים.

מדיווחי הרשת עולה כי המחיר הממוצע שמשקיע הצרכן הישראלי במטבח "איקאה" הוא 10,500 שקל. באתר האינטרנט של איקאה ניתן "להרכיב" מטבח ולקבל הערכת עלויות רלוונטית.

מטבחים
 מטבחים

מ-30,000 שקל - מטבחים תוצרת הארץ

"מרבית הלקוחות שמרניים בכל הנוגע לבחירת גווני המטבח - לבן ושחור, גווני האפור ועץ. הדרישה למטבח אדום או ירוק נדירה", מסבירים ברגבה ובדקור.

רועי חקון, סמנכ"ל השיווק ברשת Do it, דווקא סבור כי הצרכן הישראלי אינו שמרן ומעיז לשלב צבעים והדפסים צבעוניים במטבח.

"שמרנות היא סוג של פשרה, והיות ורבים מהמטבחים כוללים חיפויי זכוכית שניתנים להחלפה, אפשר לצאת מהמסגרת".

מטבחים
 מטבחים

- דקור: מסך טלוויזיה מסתובב

"מטבח יפה לא מספיק כאשר אינו יעיל, נגיש ונוח", קובעת יהודית מורד, מנהלת סניף ב"דקור". לדבריה, הקו המודרני בהשראת המטבחים האירופאים השתלט על הטעם הישראלי, כאשר היא מעריכה כי הוא מהווה 80% מכלל ההזמנות כיום.

היתר שמור למטבחים הכפריים במראה העץ ה"חם", האופייניים לטעם האמריקני.

החידושים ב"דקור" טמונים בחומרים ובטכניקות צביעה, וביכולות הסוואת רכיבי המטבח (אביזרי החשמל, כיור) בתוך החיפויים, עד לקבלת מראה נקי ככל האפשר בדומה למטבחי היוקרה המיובאים.

כחלק מהיעילות והפינוק עבור דיירי הבית, מורד מציגה בפנינו מסך טלוויזיה גדול המתרומם ממשטח האוכל בלחיצת כפתור - מה שמחד עשוי לשבור ערך חשוב לפיו "לא צופים בזמן הארוחה", ומאידך היותו מסתובב, יאפשר לגבר לשטוף כלים גם בזמן משחק כדורגל חשוב. "אם צריך נמציא את הגלגל. כמעט הכול אפשרי לפי פנטזיות או צרכים אישיים".

* מחירים: החל מ-40,000 שקל ומטפסים למאות אלפי שקלים. המחיר הממוצע הוא 70,000 שקל.

מטבחים
 מטבחים

- רגבה: מפרידים את האשפה

גם שירלי טוראל, מנהלת תחום אדריכלים ברגבה, מדגישה את הפונקציונאליות: "לכאורה בכל המטבחים יש פחות או יותר את אותן פונקציות, אבל עדיין יש מרחב לפתרונות יצירתיים וחדשניים ולתשומת-לב לפרטים הקטנים העושים את ההבדל".

את שטחי האחסון היא ממליצה לנצל באופן מקסימלי, בין אם בעומק הארון או בדפנות גבוהות במגרות. טוראל מדגישה את היות המטבח מודולרי, מה שמאפשר לשנות ולהוסיף חלקים ופתרונות אחסון עם הזמן. "במסגרת התקציב התחלתי אפשר להסתפק ב'סכו"מון' מפלסטיק, ועם הזמן להוסיף יחידות נירוסטה נשלפות לאחסון הסכו"ם".

גם האג'נדה הירוקה מקבלת ביטוי באמצעות מגרת אשפה מופרדת לפי סוג האשפה. החידושים העדכניים כוללים ארונות עם דלתות הזזה (סליידר), המאפשרות ניצול מקום גם בחללים צרים. לצרכנים הנועזים מוצעים הדפסי גרפיקה דיגיטלית על גבי הארונות.

* מחירים: החל-30,000 שקל בממוצע. הגדלת התקציב ל-70,000 שקל תאפשר הוספת ארון פינתי להסתרת מכשירי החשמל הקטנים, אלמנטים של תאורה, פרזול מיוחד, חזיתות נירוסטה או זכוכית ועוד.

"לא השטח הוא שמכתיב את המחיר אלא החומרים המרכיבים את המטבח, ולכן לא נכון להשוות לפי מטר אורך", מציינת טוראל.

- Do It: תו תקן להבטחת בטיחות

"עלויות הייצור בארץ זולים משמעותית ביחס לאלה שבאירופה - כך שמטבח שמחירו באיטליה 80 אלף אירו יעלה בארץ 50 אלף שקל", אומר רועי חקון, סמנכ"ל השיווק ברשת Do It. חקון מדגיש את יתרונות התוצרת הישראלית: "הסיבה לכך היא לא פשרה באיכות אלא רמת השכר הנמוכה יחסית ומרווחי המשווקים".

חקון ממליץ לא להתפשר על מטבח שאינו כולל תו תקן, המגדיר את איכות החומרים, הבטיחות והנדסת האנוש.

* מחירים: החל מ-25,000 שקל.

50,000 אלף שקל בממוצע - מטבחים בעבודת יד

יונתן כרמי, נגר ושותף ב-TouchWood, מסביר את יתרונות הנגרייה על פני ייצור בפס ייצור תעשייתי: "תהליך הייצור שלנו מאפשר גמישות שאין למפעל, תוך דגש על עבודת יד והתאמה אישית משלב התכנון, בחירת העצים, סדר הדבקתם ועד ה'פיניש' וההתקנה".

מטבחים
 מטבחים

לדבריו, היתרונות באים לידי ביטוי בעיקר במטבחי עץ: "נגר פרטי לא יוכל להתחרות במטבח פורמייקה ממפעל אירופאי, ולכן הנישה שלי היא מטבחי עץ - מה שלא יפסח על השכלולים המתקדמים, כך שגם בתוך מטבח כפרי-קלאסי המגרות יכולות להיות חשמליות".

הבדלים תהומיים במחיר? "בדומה למטבחי היוקרה, גם המטבחים שלנו כוללים את האבזור הפנימי המתקדם ביותר. ההבדל הוא במחיר: מטבח סופר משוכלל יעלה אצלנו כ-150 אלף שקל, לעומת כ-400 אלף שקל המחיר של מטבח ממותגי-העל", הוא מסביר.

* מחירים: 50-150 אלף שקל.

150,000 שקל ויותר - השמים הם הגבול

מטבחי היוקרה אינם בהכרח מותאמים לחללים גדולים ומשרתים נאמנה גם חללים קטנים, כך למשל בפרויקטי היוקרה המציפים את הנוף המקומי. בין הנציגות הבולטות בנישת מטבחי היוקרה אפשר למצוא את בולטהאופ ואת בופי (Boffi).

"מטבחים כאלה", מדגישה יעל פלג, מנהלת מכירות בבולטהאופ, "הם גם שיקול להעלות את ערך הנכס במכירה עתידית". גם בבולטהאופ וגם ב-BOFFI המחירים מתורגמים מאירו. כל מטבח מיוצר ונתפר לפי הזמנה במשך 4-6 חודשים.

מטבחים
 מטבחים

- בולטהאופ: טכנולוגיה עילית בשירות המטבח

הנציגה הבולטת בנישה זו היא חברת מטבחי היוקרה בולטהאופ, שמוסיפה בכל 6-7 שנים ליין חדש. הסדרה הבאה תושק ב-2012, וכרגע היא בגדר סוד מחתרתי.

המערכות הנוכחיות הן מדגמי B3: "אין נגר שיכול ליצור משהו דומה, זו טכנולוגיה ששמורה לנו בלבד", אומרת פלג, "האיכות שבמטבחי המותג הגרמני הוותיק מתחילה מהאלמנטים הנסתרים. הטכנולוגיה כוללת למשל יחידות ענק העשויות מיקשה אחת או 8 שכבות המרכיבות כל פלטה, כולל צביעה מכל הכיוונים".

לדברי פלג, הדגש הוא על פונקציונאליות ופרקטיות בכל רמה: "המטבחים שלנו אינם טרנדיים וכוללים אמירה שקטה, המתבטאת למשל בגימור עדין של 45 מעלות במשטחי הדלתות והמגרות".

מבין מגוון הציפויים, הפורמייקה העמידה היא הפחות יקרה. גימור מבריק או נירוסטה יכפיל את מחיר המטבח. גם גירסת העץ המלא המסתתר ב-3 שכבות בהן חיפויי אלומיניום יטו את המחיר מעלה.

* מחירים: המחיר ההתחלתי למטבח הוא 150,000 שקל. התמחור משתנה עם כל פרט ולו הקטן ביותר: מצנצנת מעוצבת לתבלינים, דרך קרש חיתוך משולב ועד זווית השקע.

"הצרכנים מגיעים אלינו אחרי שעשו סקר שוק, ועבור איכות יוצאת דופן הם מוכנים לשלם פרמיה - השאלה היא מה הדלתא ביחס לתקציב", מסכמת פלג.

מטבחים
 מטבחים

- בופי: מטבח מרחף

המטבחים האיטלקיים לבית בופי מאופיינים בקווים נקיים וסופר-מודרניים. רווית גוהר, בעלים ומנכ"ל של הסניף הישראלי, מנמקת את התמחור ב"סגנון ובעיצוב שלא מובנים מאליהם".

כדוגמה היא מספרת על המטבח המרחף שהוא יחידה סגורה התלויה על הקיר, כאשר בלחיצת כפתור "זזה" דלת באורך שני מטר וחושפת מטבח מלא.

"הרמה הטכנולוגית הנדרשת למטבח כזה היא מהגבוהות שניתן לדמיין, החל בקונסטרוקציה בקירות הבית, דרך צירים שתפקידם להחזיק את היחידה שמשקלה טון". המחיר למטבח כזה הוא כחצי מיליון שקל.

* מחירים: החל מ-170 אלף שקל.