סקר הון סיכון: המשקיעים בארה"ב אופטימיים - לא לגבי ישראל

סקר של איגוד קרנות ההון סיכון האמריקני מצביע על מגמות לשנת 2010 - אחת מהן היא צפי לירידה בהשקעות בישראל ■ רובם אמנם מעריכים שהתעשיה תתכווץ, אבל ההערכות הן שמספר הסטארט-אפים שיזכו למימון לא יקטן ב-2010

מה הוא רף האופטימיות של אנשי ההון סיכון האמריקנים לקראת שנת 2010? די גבוה. כך עולה מסקר של איגוד קרנות ההון סיכון בארה"ב (NVCA).

רובם אמנם מעריכים שתעשיית ההון סיכון תתכווץ עם הזמן, אבל ההערכות הן שמספר הסטארט-אפים שיזכו למימון לא יקטן ב-2010 לעומת 2009.

325 אנשי הון סיכון אמריקניים השתתפו בסקר. 63% מהם העריכו שהקרנות יזרימו בשנת 2010 יותר כסף לחברות הפורטפוליו שלהן. 44% מהם צפו שהתעשייה כולה תזרים בשנה הקרובה מימון בסך 21-25 מיליארד דולר.

יותר הון לאסיה

הסקר אמנם כלל נשאלים אמריקנים בלבד, אבל הוא לא התעלם מהשקעות ההון סיכון של הקרנות האמריקניות בעולם.

הצפי של המשקיעים תואם את המגמה של השנים האחרונות - יותר ויותר כסף צפוי לזרום לאסיה. 70% מהנשאלים העריכו שנהיה עדים לעלייה בהשקעות בחברות סיניות ו-58% צופים עלייה בהשקעות בחברות הודיות.

ומה לגבי ישראל? כאן התמונה חיובית הרבה פחות. 53% מהנשאלים סבורים שהשקעות ההון סיכון בחברות ישראליות יפחתו בשנת 2010.

לגבי אירופה, 54% מהנשאלים מעריכים שרמות ההשקעה יישארו דומות לאלה של שנת 2009.

עדנה לאינטרנט

גיאוגרפיה אינה הפקטור היחיד שישפיע על מגמת הגיוסים. באופן טבעי, יהיו תחומים חמים, בהם יהיה קל יותר לגייס מימון, ולעומתם כאלה שיתקשו לגייס ובהם צפויה להתרחש ירידה בהשקעות.

התחום הבולט בו צפויה עלייה, הוא הקלינטק. 54% מהנשאלים בסקר מעריכים שיתרחש בו גידול בהשקעות ב-2010.

לפי המשקיעים האמריקנים, גם לאינטרנט צפויה עדנה ו-46% מהם העריכו כי נראה בו עלייה בהשקעות. עוד תחומים שמעניינים את הקרנות הם מדיה ובידור (33%) ותוכנה (32%).

מן העבר השני נמצאת תעשיית התקשורת האלחוטית , לגביה 37% מהנשאלים צופים ירידה בהשקעות, ותעשיית המוליכים למחצה, ש-64% מהמשקיעים שנשאלו מצפים שב-2010 היקף ההשקעות בה יהיה נמוך מזה שהיה השנה.

בכל הקשור לתחום מדעי החיים, הדעות חלוקות. אנשי ההון סיכון התחלקו באופן שווה סביב השאלה אם ההשקעות בתחום יגדלו או יקטנו, כאשר בתחום המכשור הרפואי 38% צופים שההשקעות יישארו ברמה דומה ל-2009.

המשך ההתמקדות בחברות בוגרות

לאחר שבתקופת המשבר התקשו סטארט-אפים בשלבים מוקדמים לגייס הון, המשקיעים צופים שהקושי יימשך: 55% מהנשאלים מעריכים שההשקעות בחברות בשלבים המוקדמים, כולל שלב ה-Seed, יקטנו או יישארו באותה רמה. מנגד 49%-55% מהם מעריכים שההשקעות יגדלו בחברות בשלבים מתקדמים.

מארק האסן, נשיא ה-NVCA, מתריע כי חוסר ההתלהבות מהשקעה בשלבים המוקדמים מדאיג. לדבריו, "השוק החלש של האקזיטים, בשילוב מדיניות המס המוצעת, שתרתיע השקעות לטווח ארוך, תניע את תעשיית ההון סיכון לכיוון של התמקדות בשלבים מתקדמים יותר.

"השקעה בשלבי ה-Seed ובשלבים המוקדמים יוצרת צנרת, שחייבים לתמוך בה, אם המדינה רוצה להמשיך לבנות חברות חדשות וחדשניות", אמר.

התאוששות במימושים

מהסקר עולה גם ציפייה ששוק האקזיטים ישתפר במהלך 2010. 74% מהנשאלים צופים יותר מ-20 הנפקות ראשוניות של חברות מגובות הון סיכון בשנה זו. 10% מהנשאלים מרחיקים לכת וצופים יותר מ-50 הנפקות ראשוניות.

האופטימיות ממשיכה גם בנוגע לרכישות - 91% מהמשקיעים צופים מספר רב יותר של עסקאות כאלו ו-63% מצפים לגידול בהיקף העסקאות הללו.

הצפי של אנשי ההון סיכון לתעשיית ההון סיכון עצמה היא שהתעשייה תצטמצם עם הזמן.

87% מהנשאלים מעריכים שסך גיוסי הקרנות ב-2010 יהיה נמוך יותר, ולא פחות מ-90% מהנשאלים צופים ירידה במספר הקרנות ב-5 השנים הקרובות. למרות זאת, רוב הנשאלים לא חושבים שיהיה שינוי פרסונלי בהנהלת הקרן בה הם פועלים.

44