דו"ח: הבור בקריה והקרקעות במגדל אלקו ובית קרדן מזוהמים

הבור במחנה הקריה, מגדל אלקו שבדרך יגאל אלון ובית קרדן בדרך מנחם בגין הם רק חלק מ-272 אתרים במחוז תל-אביב שנמצאו מזוהמים או חשודים בזיהום בבדיקה שערך המשרד להגנת הסביבה

הבור במחנה הקריה (תל-אביב), מגדל אלקו שבדרך יגאל אלון ובית קרדן בדרך מנחם בגין הם רק חלק מ-272 אתרים במחוז תל אביב שנמצאו מזוהמים או חשודים בזיהום בבדיקה שערך המשרד להגנת הסביבה. הבדיקה נערכה כחלק מגיבוש מתווה לטיפול בזיהום קרקע וגזי קרקע במסגרת הליכי התכנון והבנייה.

במכתב שהוציא ברוך ובר, מנהל מחוז תל אביב במשרד להגנת הסביבה, הוא מבקש מראשי הרשויות ומהנדסי הערים להנחות את הוועדות המקומיות לפעול לפי המתווה שגובש על-ידי המשרד להגנת הסביבה ולשכת התכנון המחוזית של משרד הפנים, לפיו הטיפול בזיהום הקרקע ייעשה החל משלבי התכנון והבנייה של כל פרויקט.

ברשימת האתרים המזוהמים והחשודים בזיהום שטופלו על ידי מחוז תל אביב במשרד להגנת הסביבה מצויים, כאמור, 272 אתרים בערים תל אביב, רמת גן, בני ברק, אור יהודה, אזור, בת ים, הרצליה, חולון ורמת השרון.

כך, למשל, במגדל אלקו שנבנה היום על ידי אמפא נדל"ן, אלקטרה נדל"ן ואלקטרה השקעות בדרך יגאל אלון בתל אביב נמצא זיהום מי תהום כתוצאה ממתכות. הטיפול במתחם החל ב-2007 אך לפי המסמך של המשרד להגנת הסביבה, טרם הסתיים. בבית קרדן, שבו נבנה שלב ב', בדרך מנחם בגין בתל אביב, נמצא זיהום אוויר בתוך המבנה. הטיפול החל ב-2008 וטרם הסתיים.

מקומות נוספים שנמצאו מזוהמים הם מגדל קריית הממשלה בתל אביב, שהטיפול בו הסתיים ב-2008 והבור במחנה הקריה שטרם הסתיים טיפולו. במתחם של חברת אלישרא, שבבעלות אלביט מערכות, בבני ברק, נמצא זיהום מי תהום. הטיפול במתחם החל ב-2004 וטרם הסתיים.

מאמפא נדל"ן נמסר כי "כל העבודות הנדרשות במגדל אלקו כבר הושלמו במלואן. החברה ממתינה לקבל את כל האישורים הרלוונטיים הרבה לפני אכלוס המגדל ב-2011".

מקרדן נדל"ן נמסר כי "כחלק מתנאים לקבלת טופס 4 לשלב ב' של בית קרדן, עיריית תל אביב דרשה לשפר את מערך האוורור בחניון. עד כה ביצעה החברה כ-90% מעבודות השדרוג".